Το ΑΙ παρεμβαίνει σε προσωπικά δεδομένα Πανεπιστημίων.
Όλο και περισσότερα εκπαιδευτικά ιδρύματα στις Ηνωμένες Πολιτείες στρέφονται σε τεχνολογίες επιτήρησης με τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) για να παρακολουθούν τους φοιτητές μέσω των σχολικών λογαριασμών και συσκευών τους. Ο στόχος αυτών των συστημάτων είναι η προστασία των φοιτητών από κινδύνους όπως το bullying, οι αυτοτραυματισμοί και οι σχολικοί πυροβολισμοί. Ωστόσο, η χρήση αυτών των τεχνολογιών εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των μαθητών.
Τα κενά ασφαλείας
Η ευκολία με την οποία μπορούν να διαρρεύσουν ευαίσθητα δεδομένα μαθητών είναι ανησυχητική. Μια πρόσφατη έρευνα από το Seattle Times και το Associated Press αποκάλυψε ότι σχεδόν 3.500 αρχεία φοιτητών ήταν αποθηκευμένα χωρίς κανέναν κωδικό πρόσβασης ή firewall, καθιστώντας τα προσβάσιμα σε οποιονδήποτε είχε τον σύνδεσμο.
Το εργαλείο επιτήρησης Gaggle, το οποίο χρησιμοποιείται από περίπου 1.500 εκπαιδευτικές περιφέρειες, αποθήκευε στιγμιότυπα οθόνης με προσωπικές πληροφορίες φοιτητών. Τα αρχεία αυτά περιείχαν λεπτομέρειες για απόπειρες αυτοκτονίας, γεγονός που ανέδειξε τους κινδύνους διαρροής προσωπικών δεδομένων.
Μετά τη διαρροή, η εταιρεία Gaggle αναβάθμισε το σύστημά της, επιτρέποντας την πρόσβαση στα αρχεία μόνο για 72 ώρες και μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες. Ωστόσο, παραμένει το ερώτημα: Μπορεί μια τέτοια τεχνολογία να διασφαλίσει τόσο την ασφάλεια όσο και την ιδιωτικότητα των φοιτητών;
Υπάρχει όντως όφελος για την ασφάλεια των φοιτητών;
Παρά την εκτεταμένη χρήση τέτοιων συστημάτων, δεν υπάρχουν ανεξάρτητες έρευνες που να αποδεικνύουν ότι μειώνουν τα ποσοστά αυτοκτονιών ή βίας στα πανεπιστήμια. Μια μελέτη του RAND το 2023 διαπίστωσε ότι υπάρχουν ελάχιστα δεδομένα που να υποστηρίζουν είτε τα οφέλη είτε τους κινδύνους της επιτήρησης μέσω AI.
«Εάν δεν υπάρχουν αρκετοί σχολικοί ψυχολόγοι για να διαχειριστούν τις ειδοποιήσεις, τότε η απλή αποστολή περισσότερων alerts δεν πρόκειται να βελτιώσει την πρόληψη αυτοκτονιών», δηλώνει ο Benjamin Boudreaux, ερευνητής ηθικής AI και συν-συγγραφέας της μελέτης.
Παράλληλα, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η διατήρηση της ιδιωτικότητας για να εκφράσουν οι φοιτητές τα συναισθήματά τους είναι κρίσιμη για την υγιή ανάπτυξή τους. Ωστόσο, οι υποστηρικτές της ψηφιακής επιτήρησης υποστηρίζουν ότι οι υπολογιστές δεν είναι το κατάλληλο μέρος για ανεξέλεγκτη αυτοέκφραση.
Οι κίνδυνοι για την LGBTQ+ κοινότητα
Οι μαθητές της LGBTQ+ κοινότητας αντιμετωπίζουν ιδιαίτερους κινδύνους από τη χρήση τέτοιων συστημάτων. Στην έρευνα του Associated Press, τουλάχιστον έξι φοιτητές κινδύνευσαν να «εκτεθούν» μετά από παρακολούθηση συνομιλιών τους σχετικά με το φύλο και τη σεξουαλικότητά τους.
Συμπέρασμα: Ισορροπία μεταξύ ασφάλειας και ιδιωτικότητας
Αν και η τεχνολογία επιτήρησης υπόσχεται μεγαλύτερη ασφάλεια στα Πανεπιστήμια, η έλλειψη αυστηρών κανονισμών και η πιθανότητα παραβίασης της ιδιωτικότητας εγείρουν σοβαρές ανησυχίες. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν οι μαθητές μπορούν να νιώσουν ασφαλείς, γνωρίζοντας ότι κάθε κίνησή τους καταγράφεται.
Η ισορροπία μεταξύ ασφάλειας και ιδιωτικότητας είναι δύσκολο να βρεθεί. Ωστόσο, είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί ότι τα εκπαιδευτικά ιδρύματα προστατεύουν τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική ευημερία των μαθητών, χωρίς να παραβιάζουν τα βασικά τους δικαιώματα.