Μεγαλύτερη πρόκληση είναι ο σχηματισμός και η ομαλή λειτουργία της ομάδας. Ομάδα που δουλεύει σωστά δεν έχει τίποτα να φοβηθεί!
Το Youth Platform είναι πάντα κοντά σε όσους αποφασίζουν να ξεφύγουν από τα παραδοσιακά κανάλια και να πάνε το επάγγελμά τους λίγο παρακάτω όσον αφορά στις διαδικασίες και την επικοινωνία με το κοινό. Το Clio Muse δημιουργήθηκε από μια ομάδα με διαφορετικό ακαδημαϊκό background με σκοπό να αποδείξει στον κόσμο ότι τα εκθέματα έχουν πολλές άγνωστες και άκρως ενδιαφέρουσες πλευρές που εάν κάποιους τους τις δείξει θα τα ερωτευτούν.Για την εμπειρία του αυτή διαβάστε όσα ενδιαφέροντα είπαν ο Ανδρέας Φατούρος (Συντηρητής Έργων Τέχνης) , Γιάννης Νικολόπουλος (Ηλεκτρολόγος Μηχανικός) και η Δάφνη Τσεβρένη (Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων) στον Παναγιώτη Λουκά.
Θέλαμε, και εξακολουθούμε να θέλουμε πάρα πολύ, να φέρουμε τους ανθρώπους ανά τον κόσμο πιο κοντά με τον πολιτισμό. “Θέλουμε να φέρουμε τον κόσμο πίσω στα Μουσεία”: αυτή παραμένει η αρχική μας σκέψη και κινητήριος δύναμη της ομάδας. Ακόμη και σε περιπτώσεις διαφωνίας, γνωρίζουμε και οι 3 ο ένας για τον άλλο ότι μόνο αυτή είναι η έγνοια μας με αποτέλεσμα να καταλήγουμε πάντα σε ομόφωνες αποφάσεις. Οι προσδοκίες μας ήταν και είναι να αποδείξουμε στον κόσμο ότι τα εκθέματα έχουν πολλές άγνωστες και άκρως ενδιαφέρουσες πλευρές που εάν κάποιους τους τις δείξει θα τα ερωτευτούν.
Απευθυνόμαστε στον καθένα που έχει να διαθέσει 1 λεπτό να διαβάσει μια ιστορία που μπορεί να τον ενδιαφέρει και να τον διασκεδάσει. Παράλληλα, απευθυνόμαστε και σε κάθε εκθεσιακό χώρο που θέλει να γνωρίσει καλύτερα το κοινό του, να δεθεί με αυτό και να μπορεί να το προσκαλεί οποτεδήποτε έχει κάτι νεότερο να τους παρουσιάσει. Το όφελος για τον επισκέπτη είναι η χαρά της ανακάλυψης μιας διαφορετικής πλευράς των εκθεμάτων που ποτέ δε φανταζόταν, γιατί η Clio Muse συνδέοντας τα εκθέματα με ιστορίες από το παρελθόν τους τα ζωντανεύει. Ταυτόχρονα, προσφέρει στο μουσείο ένα κανάλι επικοινωνίας και μετάδοσης της γνώσης του στον επισκέπτη, ξεφεύγοντας από την τεχνική και δυσνόητη γλώσσα του. Το κύριο πλεονέκτημα, όμως, για το Μουσείο είναι η ανατροφοδότηση που παίρνει μέσω της εφαρμογής μας Clio Muse, δηλαδή της πληροφορίας από την αλληλεπίδραση επισκεπτών με εφαρμογή. Έτσι το Μουσείο γνωρίζει καλύτερα τον επισκέπτη, γίνεται συμμετοχικό και προσαρμόζεται στις ανάγκες της εποχής μας.
Η ιδέα της Clio Muse app ξεκίνησε αρχικά από το όραμα που είχε ο Ανδρέας Φατούρος, συνιδρυτής της εταιρίας Clio Muse IKE, να δημιουργήσει ένα παγκόσμιο δίκτυο προώθησης και δικτύωσης της πολιτισμικής κληρονομιάς. Στην αρχή είχε φανεί σε όλους μας ένα πολύ γενικό και μεγαλεπίβολο όραμα, επομένως και πολύ δύσκολο να πραγματωθεί. Τελικά, μετά από πολλή έρευνα σε μουσεία και ακροατήριο, αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και συζητήσεις καταλήξαμε στην εφαρμογή Clio Muse με όραμα να φέρουμε πάλι τον κόσμο κοντά με τον πολιτισμό.
Σκεφτείτε ότι η ίδια η ομάδα μας αποτελείται από 3 ανθρώπους που σχεδόν ζουν σε διαφορετικές πόλεις. Για το λόγο αυτό αναπτύξαμε τα εργαλεία και τις δεξιότητες που χρειάζονταν για να μπορούμε να είμαστε αποδοτικοί από απόσταση. Στην αρχή ήταν κάτι ιδιαίτερα δύσκολο που με το πέρασμα του χρόνου έγινε πια καθημερινότητα και αντί να μας δυσκολεύει, έγινε το εργαλείο που μας βοηθά στην καλύτερη οργάνωση της δουλειάς μας. Ακούγεται δύσκολο, όταν όμως κάθε μέλος της ομάδας σέβεται το χαρακτήρα, τις γνώσεις, τις δεξιότητες και το γούστο του άλλου τα πράγματα κυλάνε από μόνα τους. Γενικά είμαστε πολύ τυχεροί ως ομάδα που ενώ προερχόμαστε από διαφορετικούς κλάδους (Τέχνη, Οικονομικά και Τεχνολογία) δένουμε πάρα πολύ στα υπόλοιπα.
Η Ελλάδα δεν πιστεύουμε ότι δίνει πραγματικά κίνητρα για τους νέους επιχειρηματίες, οι Έλληνες όμως ναι. Αλλά αφήστε μας να το εξηγήσουμε λιγάκι αυτό: Η Ελλάδα στηρίζεται ακόμη σε μηχανισμούς σκουριασμένους, σε ανθρώπους που βρίσκονται σε νευραλγικές θέσεις αλλά φοβούνται να πάρουν πρωτοβουλίες. Αυτά δρουν ανασταλτικά στην καινοτομία. Ας μην ξεχνάμε ότι καινοτομία δεν είναι μόνο μια ιδέα που δεν σκέφτηκε κανείς ποτέ στο παρελθόν, αλλά και ένας νέος τρόπος παραγωγής κάποιου πολύ συνηθισμένου είδους ή υπηρεσίας, ίσως ακόμη και ένα νέο κανάλι διανομής, ή ένας ευφάνταστος διαφορετικός τρόπος τιμολόγησης. Εκεί χρειαζόμαστε διευκρινίσεις στα ισχύοντα ελληνικά νομοθετικά πλαίσια. Χρειαζόμαστε ανθρώπους του Δημόσιου Τομέα με πυγμή και δημιουργικότητα που θα προωθήσουν τα νομοθετικά κενά προς τους ανωτέρους τους ταχύτατα ώστε να δοθούν λύσεις σε συνηθισμένα νομικά κωλύματα και η καινοτομία να εφαρμοστεί άμεσα από την ομάδα ή την επιχείρηση που την συνέλαβε. Ωστόσο, αυτοί που δίνουν κίνητρα στους νέους επιχειρηματίες είναι συχνά οι ίδιοι οι Έλληνες. Έλληνες επιχειρηματίες που πέτυχαν στην ελληνική επικράτεια ή και στο εξωτερικό. Είναι οι άνθρωποι που αφιερώνουν τον προσωπικό τους χρόνο για να διδάξουν μέσω της εμπειρίας τους εμάς τους νέους. Τα μαθήματα αυτά γίνονται στην πράξη κατά τη διάρκεια διαφόρων σεμιναρίων ή διαγωνισμών που οργανώνονται καθημερινά στην πόλη μας. Πρόκειται για μαθήματα ζωής που ξεπερνούν και τα καλύτερα μεταπτυχιακά προγράμματα χωρίς υπερβολή.
Πότε δεν σκεφτήκαμε να τα παρατήσουμε παρόλες τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε . Κοιμόμαστε και ξυπνάμε με το μυαλό μας να δουλεύει σαν τρελό για το τι θα κάνουμε να επιστρέψει ο κόσμος στα Μουσεία. Η γραφειοκρατία, η έλλειψη χρηματοδότησης, η φορολογία και τα υπόλοιπα δαιμόνια δεν μπορούν να σταματήσουν το όνειρο. Ίσως, βέβαια, είναι και πιο εύκολο για εμάς που το προϊόν μας είναι μια εφαρμογή ξενάγησης. Αυτό γιατί το αρχικό κόστος κατασκευής και προώθησης στην αγορά είναι μηδαμινό σε σχέση με άλλες εταιρείες που παράγουν κάποιο φυσικό προϊόν. Η εταιρεία μας ιδρύθηκε ύστερα από 1.5 χρόνο έρευνας και εξέλιξης της εφαρμογής μας.
Βασική πρόκληση είναι η παραγωγή κάποιας υπηρεσίας ή προϊόντος που θα έχει αξία για τον πελάτη. Για να γίνει αυτό πρέπει ουσιαστικά η επιχείρηση να καταλάβει τις ανάγκες του πελάτη και να μπορέσει να βρει λύση στα προβλήματά του με στόχο να βελτιώσει την καθημερινότητά του. Επόμενη πρόκληση είναι να καταφέρει με δικά της κεφάλαια ή μικρή χρηματοδότηση να κατασκευάσει μια πρώτη έκδοση του προϊόντος της και στη συνέχεια να βρει τον πρώτο της πελάτη. Στη συνέχεια πρέπει με ταχύτητα να πειραματιστεί μαζί του ώστε το προϊόν να ωριμάσει και η επόμενη πρόκληση είναι να καταφέρει να καλύψει την ζήτηση -που εάν όλα πάνε καλά και έχει λίγη τύχη- θα έχει δημιουργήσει. Ωστόσο, μεγαλύτερη πρόκληση από όλες είναι ο σχηματισμός και η ομαλή λειτουργία της ομάδας. Μια ομάδα που δουλεύει σωστά δεν έχει τίποτα να φοβηθεί.
Κοιτώντας το παρελθόν υπάρχουν λάθη που θα μπορούσαμε να διορθώσουμε, λάθη από τα οποία μάθαμε και λάθη που μας έδωσαν την δυνατότητα να προχωρήσουμε. Είναι, νομίζω, λάθη που αγαπάμε και που χωρίς αυτά ίσως να ήμασταν κάτι άλλο. Θα αλλάζαμε σίγουρα την ταχύτητα με την οποία λάβαμε κάποιες αποφάσεις, αλλά τότε δε θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει κάτι διαφορετικό. Τόσα ξέραμε, τόσα κάναμε. “Σκέψου Μουσείο. Σκέψου Clio Muse”: η φράση αυτή συνοψίζει πώς βλέπουμε τον εαυτό μας και την Clio Muse όχι μετά από 5, αλλά μετά από 2 -το πολύ- χρόνια.
Στην κρίση αναγκάζεται κανείς να γίνει πιο ευρηματικός, πιο ανοιχτόμυαλος αλλά και περισσότερο συνεργάσιμος. Είναι αυτό που ο σοφός λαός μας έχει πει “Το καλό το παλικάρι, ξέρει κι άλλο μονοπάτι”. Η κρίση οδηγεί τους Έλληνες να βρουν άλλα μονοπάτια. Η νοοτροπία μεγάλης μερίδας των Ελλήνων έχει αλλάξει οδηγώντας σε συνέργειες που κανείς ποτέ δεν είχε φανταστεί. Βλέπουμε συχνά παραδείγματα όπου παραδοσιακά προϊόντα παντρεύονται με νέους τρόπους διανομής, υπηρεσίες προσφέρονται δωρεάν προς όφελος του κοινού καλού με το κέρδος να εισέρχεται στην εξίσωση από δρόμους απίθανους. Υπάρχουν ακόμη ευκαιρίες και λύσεις, δεν είναι προφανείς, αλλά υπάρχουν. Χρειάζεται όμως και προσοχή. Δεν σημαίνει ότι θα κάτσει κανείς σε μια καρέκλα, θα σκεφτεί κάτι πρωτοποριακό και θα αρχίσει να βρέχει χρήματα. Είναι επικίνδυνο να πιστέψει κανείς κάτι τέτοιο και συχνά προωθούνται ειδήσεις για “επιτυχίες της μιας βραδιάς” αντί για την αλήθεια της πολυετούς απλήρωτης (συνήθως) εργασίας που κατέβαλε μια ομάδα για να κάνει την τρομερή επιτυχία. Επομένως, κάποιος που βγαίνει τώρα στην αγορά εργασίας το καλύτερο που θα έχει να κάνει είναι να βάλει μεράκι και αγάπη σε οτιδήποτε κάνει, να έχει υπομονή, όνειρα, φιλοδοξίες αλλά και ανήσυχο πνεύμα. Να αποφεύγει όσους διαφημίζουν “εύκολους δρόμους”, να μάθει δίπλα σε άλλους που τα έχουν καταφέρει και να προσπαθήσει κι αυτός δουλεύοντας σκληρά, συνεργατικά κι έχοντας πάντα στο μυαλό του τι ζητάει η αγορά.