Σχετικά με τους νέους συντελεστές της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στις Πανελλήνιες Εξετάσεις του 2022
Οι νέοι βαθμολογικοί συντελεστές ανά μάθημα και πανεπιστημιακό τμήμα με βάση τους οποίους θα καθοριστεί νέα Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τα ΑΕΙ , στις Πανελλήνιες Εξετάσεις του 2022 υπογράφηκαν επίσημα και στάλθηκαν από το υπουργείο Παιδείας για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Συγκεκριμένα στην Υπουργική Απόφαση που υπογράφηκε συγκεντρώνονται οι Συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων, καθώς και οι Συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών για την συμμετοχή των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων στη διαδικασία επιλογής για εισαγωγή στα Α.Ε.Ι., στις Α.Ε.Α., στις σχολές των Α.Σ.Ε.Ι. και Α.Σ.Σ.Υ., στη Σ.Σ.Α.Σ., στις σχολές της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, στις Α.Ε.Ν., στις σχολές Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικού Σώματος και Λιμενοφυλάκων και στις Α.Σ.Τ.Ε., όπως αυτοί προτάθηκαν από τα ΑΕΙ και τα συναρμόδια υπουργεία και θα ισχύσουν για τις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις (Ιούνιος 2022).
Σε σχέση με τις τελευταίες Πανελλαδικές Εξετάσεις 27 τμήματα αύξησαν τους συντελεστές της ΕΒΕ και 24 τμήματα τους μείωσαν. Οι μεταβολές αυτές αφορούν κοντά στο 10% των τμημάτων και ως εκ τούτου δεν πρόκειται να αλλάξουν σημαντικά τα πράγματα κοντολογίς ο αριθμός των υποψηφίων που θα αποκλειστούν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022 δεν θα είναι ορατά διαφορετικός από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2021.
Κάποια τμήματα μείωσαν τους συντελεστές που τους στοίχισαν (τους άφησαν χωρίς κανένα εισακτέο), όπως για παράδειγμα το τμήμα Αρχιτεκτόνων Ξάνθης.
Κάποια άλλα τον αύξησαν από 0,8 σε 1,2, όπως για παράδειγμα η Ιατρική Ιωαννίνων γεγονός που, σε αυτή την περίπτωση, δεν έχει απολύτως καμία σημασία, αφού για να εισαχθείς στην Ιατρική Ιωαννίνων χρειάζεται ο υποψήφιος πάνω από 18.000 μόρια, συνεπώς υπερκαλύπτεται η ΕΒΕ του τμήματος.
Τα 24 τμήματα που μείωσαν το συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής |
||||
ΟΝΟΜΑ |
ΙΔΡΥΜΑ |
ΠΕΔΙΟ |
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΕΒΕ 2022 |
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΕΒΕ 2021 |
Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης & Διερμηνείας (Κέρκυρα) |
Ιόνιο Παν. |
1 |
0,8 |
1,2 |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Ξάνθη) |
ΔΠΘ |
2 |
0,8 |
1,1 |
Πολιτικών Μηχανικών (Ξάνθη) |
ΔΠΘ |
2 |
0,9 |
1,1 |
Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης (Αθήνα) |
Γεωπονικό Παν. |
3&4 |
1 |
1,2 |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Βόλος) |
Παν. Θεσσαλίας |
2 |
0,8 |
1 |
Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία (Αλεξανδρούπολη) |
ΔΠΘ |
1&2&3&4 |
0,8 |
1 |
Ιστορίας και Αρχαιολογίας (Ρέθυμνο) |
Παν. Κρήτης |
1 |
0,8 |
1 |
Φυσικής (Ηράκλειο) |
Παν. Κρήτης |
2 |
1,05 |
1,2 |
Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης (Θεσσαλονίκη) |
Διεθνές Παν. Ελλάδας |
2&4 |
1 |
1,1 |
Γεωπονίας, Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος (Βόλος) |
Παν. Θεσσαλίας |
2&3 |
0,8 |
0,9 |
Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων (Καστοριά) |
Παν. Δυτ. Μακεδ. |
1&4 |
0,86 |
0,96 |
Επιστημών Οίνου Αμπέλου και Ποτών (Αιγάλεω) |
Παν. Δυτ. Αττικής |
2&3 |
0,9 |
1 |
Θεατρικών Σπουδών (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ |
1 |
0,8 |
0,9 |
Ιστορίας (Κέρκυρα) |
Ιόνιο Παν. |
1 |
0,8 |
0,9 |
Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών (Ηράκλειο) - Εφαρμοσμένων Μαθηματικών |
Παν. Κρήτης |
2 |
0,8 |
0,9 |
Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών (Ηράκλειο) - Μαθηματικών |
Παν. Κρήτης |
2 |
0,8 |
0,9 |
Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων (Σύρος) |
Παν. Αιγαίου |
2&4 |
0,9 |
1 |
Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής (Αιγάλεω) |
Παν. Δυτ. Αττικής |
4 |
1,1 |
1,2 |
Βιβλιοθηκονομίας, Αρχειονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης (Θεσσαλονίκη) |
Διεθνές Παν. Ελλάδας |
1 |
0,85 |
0,9 |
Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών (Καλαμάτα) |
Παν. Πελ/νήσου |
1 |
0,85 |
0,9 |
Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ |
1&2&3&4 |
1 |
1,05 |
Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Κόρινθος) |
Παν. Πελ/νήσου |
1 |
0,95 |
1 |
Μηχανολόγων Μηχανικών (Πάτρα) |
Παν. Πελ/νήσου |
2 |
0,85 |
0,9 |
Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων και Γεωργικής Μηχανικής (Αθήνα) |
Γεωπονικό Παν. |
2&3 |
1 |
1,04 |
Τα 27 τμήματα που αύξησαν το συντελεστή της ΕΒΕ |
||||
ΟΝΟΜΑ |
ΙΔΡΥΜΑ |
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ |
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΕΒΕ 2022 |
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΕΒΕ 2021 |
Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
2&3 |
1,2 |
0,8 |
Ιατρικής (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
3 |
1,2 |
0,8 |
Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
2 |
1,2 |
0,8 |
Μαθηματικών (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
2 |
1,05 |
0,8 |
Φυσικής (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
2 |
1,05 |
0,8 |
Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
1&2&3&4 |
1 |
0,8 |
Λογοθεραπείας (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
3 |
1 |
0,8 |
Οικονομικών Επιστημών (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
4 |
1 |
0,8 |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
1&2&3&4 |
1 |
0,8 |
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
1&2&3&4 |
1 |
0,8 |
Φιλολογίας (Αθήνα) |
ΕΚΠΑ |
1 |
1,2 |
1 |
Χημείας (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
2&3 |
1 |
0,8 |
Ψυχολογίας (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
1 |
1 |
0,8 |
Βιοτεχνολογίας (Αθήνα) |
Γεωπονικό Παν. |
2&3 |
1,2 |
1,01 |
Νοσηλευτικής (Αιγάλεω) |
Παν. Δυτ. Αττικής |
3 |
1,1 |
1 |
Διοίκησης Επιχειρήσεων (Λάρισα) |
Παν. Θεσσαλίας |
4 |
0,9 |
0,8 |
Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Τρίπολη) |
Παν. Πελ/νήσου |
4 |
0,9 |
0,8 |
Επιστήμης Διατροφής και Διαιτολογίας (Καλαμάτα) |
Παν. Πελ/νήσου |
3 |
0,9 |
0,8 |
Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών (Τρίπολη) |
Παν. Πελ/νήσου |
2&4 |
1 |
0,9 |
Ψυχολογίας (Ρέθυμνο) |
Παν. Κρήτης |
1 |
1,2 |
1,1 |
Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας (Ψαχνά Ευβοίας) |
ΕΚΠΑ |
4 |
1 |
0,95 |
Φιλολογίας (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
1 |
0,9 |
0,85 |
Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής (Αιγάλεω) |
Παν. Δυτ. Αττικής |
2&4 |
0,95 |
0,9 |
Φιλοσοφίας (Ιωάννινα) |
Παν. Ιωαννίνων |
1 |
0,85 |
0,8 |
Νοσηλευτικής (Τρίπολη) |
Παν. Πελ/νήσου |
3 |
0,9 |
0,86 |
Ψυχολογίας (Αθήνα) - ΕΚΠΑ |
ΕΚΠΑ |
1 |
1 |
0,96 |
Οικονομικών Επιστημών (Ρέθυμνο) |
Παν. Κρήτης |
4 |
1,1 |
1,08 |
Πηγή: Με στοιχεία από τον Στρατή Στρατηγάκη |
Πώς υπολογίζεται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τις Πανελλήνιες 2022
Οι συντελεστές για τον υπολογισμό της ΕΒΕ είναι κοινοί και για τους υποψηφίους από το Γενικό Λύκειο και για τους υποψηφίους από το ΕΠΑΛ
Το γινόμενο του συντελεστή της ΕΒΕ επί το μέσο όρο των βαθμών όλων των μαθημάτων όλων των υποψηφίων της Ελλάδας σε κάθε πεδίο δίνει την ΕΒΕ του τμήματος. Αν ένας υποψήφιος έχει μέσο όρο στα 4 εξεταζόμενα μαθήματα (χωρίς συντελεστές βαρύτητας) μεγαλύτερο από την ΕΒΕ του τμήματος, τότε έχει το δικαίωμα να δηλώσει το τμήμα στο Μηχανογραφικό του. Διαφορετικά δεν έχει το δικαίωμα να δηλώσει το τμήμα και φυσικά ούτε μπορεί να εισαχθεί. Η ΕΒΕ δεν έχει καμία σχέση με τη βάση, που καθορίζεται από τα μόρια που συγκεντρώνει ο υποψήφιος. Στον υπολογισμό των μορίων μετράνε και οι συντελεστές βαρύτητας κάθε μαθήματος και κάθε τμήματος.
Τι θα γίνει το 2022
Τα αποτελέσματα των τελευταίων Πανελλαδικών με την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής μας δίνουν τη δυνατότητα να κάνουμε ορισμένες προβλέψεις και για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022: Από τις 79.000 περίπου θέσεις εισακτέων καλύφθηκαν περίπου 63.000. Άρα 16.000 θέσεις έμειναν κενές, άδειες, χωρίς εισακτέους, με δεκάδες τμήματα χωρίς φοιτητές!
Από τους 103.000 περίπου υποψήφιους, θέση βρήκαν στα ΑΕΙ και στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές οι 63.000 περίπου. Άρα 40.000 υποψήφιοι, τα 2/5 του συνόλου των υποψηφίων, έμειναν εκτός. Αποκλείστηκαν! Πάνω από 22.000 υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων δεν έκαναν μηχανογραφικό, να το πούμε πιο σωστά δεν τους επέτρεψε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής να κάνουν μηχανογραφικό.
Αφετέρου υποψήφιοι με υψηλές βαθμολογίες, που είχαν την «ατυχία» να επιλέξουν σχολές με ειδικά μαθήματα τον καιρό της ΕΒΕ αποκλείστηκαν από σχολές και τμήματα της προτίμησής τους.
Η «ορθολογικοποίηση του αριθμού των εισακτέων» στην ούγια γράφει «ξεσκαρτάρισμα» των Τμημάτων
Πρώτον η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής άφησε το 2021 περίπου 16.000 θέσεις εισακτέων κενές. Το μεγαλύτερο μέρος από αυτές είναι συνέπεια της απόρριψης χιλιάδων υποψηφίων μέσω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Οι χιλιάδες αυτές θέσεις εισακτέων που δεν καλύφθηκαν (σε συνδυασμό με τη «δράση» των μετεγγραφών» που δρουν με τη λογική της «λιποαναρρόφησης») αποψίλωσαν περίπου 40-60 τμήματα κατά βάση περιφερειακών Πανεπιστημίων. Το ίδιο περίπου αναμένεται να συμβεί και φέτος καθώς η αποψίλωση των Πανεπιστημίων θα πριμοδοτηθεί και με δυο νέους «μηχανισμούς κοπής» υποψηφίων: Την πανδημία «συντελεστών» βαρύτητας και το «διπλό-τριπλό» μηχανογραφικό!
Να θυμίσουμε στο σημείο αυτό ότι από τις Πανελλαδικές του 2022 αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των μορίων. Μέχρι τώρα όλα τα Τμήματα κάθε πεδίου έχουν δύο μαθήματα βαρύτητας. Δύο μαθήματα, δηλαδή, που ο βαθμός τους πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 1,3 το πρώτο και 0,7 το δεύτερο. Από τις προσεχείς Πανελλαδικές κάθε τμήμα ορίζει τους δικούς του συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα. Έτσι κάθε υποψήφιος θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια σε κάθε Τμήμα, ακόμη και στα Τμήματα που έχουν το ίδιο αντικείμενο σπουδών.
Προκειμένου να υπολογιστούν τα μόρια των υποψηφίων Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ δημιουργούνται περισσότεροι από 5.000 «συνδυασμοί» συντελεστών. Το δεδομένο αυτό συνδυαζόμενο με την απόφαση του Υπουργείου για «περιορισμό των Τμημάτων που επιλέγουν οι υποψήφιοι στο Μηχανογραφικό τους, στο 10% του συνόλου των Τμημάτων κάθε Επιστημονικού Πεδίου», θα δυσχεράνει σημαντικότατα τις επιλογές τους. Διαμορφώνεται ένα σύστημα που οδηγεί σε μία απίστευτα χαώδη πρόβλεψη «συνδυασμών», «συντελεστών» και «περιορισμένων επιλογών Τμημάτων».
Με αυτό τον τρόπο, το ΥΠΑΙΘ, επιδέξια και αθόρυβα, με τη βοήθεια του τακτοποιημένου λόγου μιας νέας (;) μεταρρυθμιστικής σταυροφορίας θα σύρει, νομιμοποιημένα, τα «κενά» τμήματα στον «ανακριτικό» φακό της Εθνικής Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ), η οποία, σαν έτοιμη από καιρό, αναμένεται να εισηγηθεί μείωση των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας. Εξάλλου η Υπουργός Παιδείας το είπε ανοικτά την περασμένη εβδομάδα στη Σύνοδο Πρυτάνεων: Σημείωσε τρεις κεντρικές παραμέτρους που χρειάζεται να ληφθούν υπόψη για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη:
α. η εμπεριστατωμένη προσέγγιση της ΕΘΑΑΕ λαμβάνοντας υπόψιν και τις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας,
β. το τοπίο που διαμορφώθηκε από την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής,
γ. οι προτάσεις των ίδιων των ΑΕΙ για τη φυσιογνωμία που επιδιώκει να διαμορφώσει το κάθε Ίδρυμα στο μέλλον.
Πηγή: www.alfavita.gr