Μια πρόσφατη έρευνα αποκαλύπτει τις διαδικτυακές τάσεις των Ελλήνων εφήβων και την τάση τους να ψεύδονται online.
Η μελέτη διεξήχθη από την Ipsos MORI σε 10 ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, και είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτική για τη σχέση των εφήβων στη χώρα μας με τα social media. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά το χρονικό διάστημα 11- 25 Ιανουαρίου 2017 και το συνολικό δείγμα της online έρευνας αφορούσε σε 5.298 έφηβους ηλικίας 13-18 ετών από τις ακόλουθες χώρες: Ηνωμένο Βασίλειο (n=1.002), Ιρλανδία (n=225), Ελλάδα (n=200), Ολλανδία (n=646), Δημοκρατία της Τσεχίας (n=501), τη Γερμανία (n=750), Ισπανία (n=752), Ιταλία (n=521), Ουγγαρία (n=501), και Πορτογαλία (n=200). Τα δεδομένα σταθμίστηκαν στο πλαίσιο των επιμέρους αγορών, προκειμένου να ταιριάζουν με το προφίλ του πληθυσμού της κάθε χώρας. Ωστόσο τα αποτελέσματα, με βάση το συγκεκριμένο δείγμα, δεν είναι αντιπροσωπευτικά του κοινού των δέκα χωρών, καθώς έχει γίνει στρωματοποιημένη δειγματοληψία.
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το πώς έχει διαμορφωθεί η θεώρηση των νέων που έχουν γεννηθεί στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας για τον κόσμο και τις ανθρώπινες σχέσεις. Παραθέτουμε ορισμένα από τα πιο εντυπωσιακά πορίσματα για τους Έλληνες έφηβους, τα οποία μπορεί να φανούν εξαιρετικά χρήσιμα στα χέρια των ειδικών-εκπαιδευτικών και ψυχολόγων- στην προσπάθεια για ένα πιο ασφαλές διαδίκτυο, για την καταπολέμηση του διαδικτυακού εκφοβισμού, αλλά και για να βοηθήσουν τους νέους που, δυστυχώς, συνδέουν τον online λογαριασμό τους με την αυτοεκτίμησή τους:
#1. «Υπάρχουν πολλοί fake στα social media» (79%)
Ιδιαίτερα μεγάλο ποσοστό των εφήβων-και μάλιστα το μεγαλύτερο μεταξύ των 10 χωρών- πιστεύει ότι πολλά άτομα εμφανίζονται εντελώς διαφορετικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης απ' ό,τι είναι στην αληθινή ζωή τους: άνθρωποι που εμφανίζονται εξαιρετικά δημοφιλείς στο διαδίκτυο είναι στην πραγματικότητα ανασφαλείς και μόνοι ή άτομα που εμφανίζουν online επιθετικότητα με ρατσιστικά και υβριστικά σχόλια, στην πραγματικότητα είναι πολύ φοβισμένοι.
Πάλι ένα δυνατό ποσοστό-και μάλιστα το υψηλότερο συγκριτικά με τις υπόλοιπες χώρες- που δείχνει τη μεγάλη σχέση της αυτοπεποίθησης των εφήβων αναφορικά με την online αποδοχή τους. Αναλυτικότερα, το 20% των εφήβων παραδέχεται ότι έχει διαγράψει φωτογραφία του από τον λογαριασμό του στα social media γιατί είχε συγκεντρώσει πολύ λίγα έως καθόλου Likes και, μάλιστα, το 75% εξ αυτών δήλωσε ότι την διέγραψε επειδή «αισθάνθηκα άσχημος/η» κάτι που υποδηλώνει πολλά για την αυτοεκτίμηση των εφήβων στη χώρα μας και το πώς διαμορφώνεται από την online δημοτικότητά τους.
#3. «Θάψε με!» (5%)
Άλλο πάλι και τούτο. Γνωστό και ως “roasting” από το διαβόητο φόρουμ “Roast Me” στο Reddit, ουσιαστικά είναι ο διαδικτυακός εκφοβισμός κάτω από τη μάσκα της αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Με απλά λόγια, οι έφηβοι υποβάλλονται εθελοντικά για «θάψιμο» στα social media! Στη χώρα μας, ευτυχώς, τα πράγματα είναι κάπως ισορροπημένα, με μόλις το 5% να έχει ζητήσει διαδικτυακό “roasting”, την ώρα που το 76% το θεωρεί εκφοβισμό και το 91% (που είναι και το υψηλότερο της έρευνας) ότι προκαλεί σημαντικά προβλήματα αυτοεκτίμησης.
Να και ένα χαμηλό ποσοστό και, δυστυχώς, σε μια ερώτηση της έρευνας που είχε μεγάλη σημασία. Εκεί που οι περισσότερες χώρες απάντησαν θετικά, μια πολύ μικρή μερίδα εφήβων αισθάνεται ασφάλεια στη χρήση του διαδικτύου. Επίσης, η πλειοψηφία (71%) θεωρεί ότι πρέπει να πραγματοποιούνται επισκέψεις στα σχολεία από ειδικούς για τον διαδικτυακό εκφοβισμό , ενώ το 58% δηλώνει πως χρειάζεται μεγαλύτερη υποστήριξη από τους γονείς του. Το ποσοστό αυτό είναι το μεγαλύτερο μεταξύ των 10 χωρών που συμμετείχαν και υπογραμμίζει τον ρόλο της οικογένειας, όπως και την ανάγκη για πιο εκτεταμένη συμβουλευτική από ειδικούς.
#5. «Καλύτερα likes, παρά λεφτά» (7%)
Αυτή ήταν η απάντηση στην αδιανόητη ερώτηση της έρευνας «Αν μπορούσατε να επιλέξετε μεταξύ του να σας δώσουν 100 ευρώ ή να έχουν όλες οι αναρτήσεις σας από 1000 Likes για τον επόμενο χρόνο, τι θα διαλέγατε;». Στην αντίστοιχη επιλογή της έρευνας για το τι θα προτιμούσαν ανάμεσα σε άριστους βαθμούς και 1000 Likes, το 5% των εφήβων δήλωσε πως θα επέλεγε τα Likes.
Ολόκληρη η μελέτη είναι διαθέσιμη στο link:
https://www.ipsos-mori.com/Assets/Docs/Polls/vodafone-safer-internet-day-tables.pdf