Οι μιλένιαλς αγοράζουν μεταχειρισμένα βανάκια, τα κάνουν μόνιμη κατοικία τους και αρχίζουν να γυρίζουν τον πλανήτη. Ήρθε η στιγμή να γνωρίσουμε το καινούριο κίνημα που σαρώνει τον κόσμο.
Τεράστιες αμμουδιές να ξεπλένονται από το κύμα και να λούζονται από το χρυσαφένιο φως του δειλινού. Κορίτσια πάνω σε στρωματάκια γιόγκα που έχουν απλωθεί κατάχαμα, να απευθύνουν χαιρετισμό στον ήλιο. Και δρόμοι, πάρα πολλοί δρόμοι να οδηγούν σε χιονοσκεπείς κορυφές, σε δραματικές ακτογραμμές ή σε λιβάδια βγαλμένα από καρτ ποστάλ. Συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε όλες αυτές τις εικόνες, ένα hashtag που ήδη μετρά πάνω από 1,5 εκατομμύριο αναφορές στο Instagram. Το #vanlife συνοψίζει έναν τρόπο ζωής που φαίνεται να γίνεται όλο και πιο δημοφιλής ανάμεσα στους μιλένιαλς, οι οποίοι αφήνουν πίσω τους μια πενιχρά αμειβόμενη δουλειά γραφείου και, ακολουθώντας τα χνάρια των παιδιών των λουλουδιών αλλά και των Μπίτνικς, παίρνουν ένα βαν και αρχίζουν να γυρίζουν τη Γη. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή...
Όπου βαν και πατρίς
Το 2012 ένα νεαρό ζευγάρι, η Emily King και ο Corey Smith, σε κάποιο ταξίδι τους στην Κεντρική Αμερική γνώρισαν έναν εκκεντρικό τύπο ονόματι Foster Huntingon, ο οποίος είχε εγκαταλείψει το διαμέρισμά του στη Νέα Υόρκη και μια θέση σχεδιαστή μόδας στον οίκο Ralph Lauren για να εγκατασταθεί σε ένα παλιό βαν Volkswagen και να περνάει τις μέρες του ταξιδεύοντας, κάνοντας σερφ και βγάζοντας φωτογραφίες. Αυτός ο εκκεντρικός τύπος λοιπόν είχε αρχίσει να συνοδεύει τις εικόνες που ανέβαζε στο Instagram με το hashtag #vanlife, μια ειρωνική αναφορά στο #thuglife (ζωή στην παρανομία) του ράπερ Tupac. Την περίοδο της συνάντησής τους, ο Huntington είχε ήδη αναδειχθεί σε σταρ των social media, μετρώντας πάνω από ένα εκατομμύρια followers. Τα χρόνια που θα ακολουθούσαν, ο Huntington θα χρηματοδοτούσε επιτυχημένα μέσω του Kickstarter, της διάσημης πλατφόρμας crowdfunding, ένα λεύκωμα με φωτογραφίες από τα ταξίδια του (Home is Where you Park it, 2013), και θα ετοίμαζε ένα δεύτερο (Van Life, αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Οκτώβριο του 2017).
Πίσω στο 2012, το ζευγάρι σημαδεύτηκε από τη γνωριμία του με τον Huntington. Η ιδέα της νομαδικής ζωής άρχισε να τους ιντριγκάρει και έγινε πράξη όταν η King έπιασε δουλειά ως web developer (η οποία της έδωσε το ελεύθερο να εργάζεται από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου έχει wi-fi): Τότε, οι δυο τους αγόρασαν ένα βαν του ’87 με φωτογενείς καμπύλες, το επισκεύασαν και, τον Ιανουάριο του 2013, εν μέσω χιονοθύελλας, ξεκίνησαν από το Νιού Χάμσαϊρ μια περιπλάνηση που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Ένα απρόοπτο στη διαδρομή θα γινόταν σύντομα αφορμή να αλλάξουν επαγγελματική πορεία. Το όχημά τους από τις πρώτες κιόλας μέρες άρχισε να παρουσιάζει προβλήματα και όταν επισκέφτηκαν το κατάστημα μιας μεγάλης εταιρείας ανταλλακτικών (GoWesty), ο Smith σε μια έμπνευση της στιγμής πρότεινε στο μάνατζερ να τους εξασφαλίσει μια χορηγία, με αντάλλαγμα εκείνοι να αναφέρουν το όνομα του brand σε αναρτήσεις τους στο Instagram. Η πρόταση έγινε δεκτή. Καθώς οι followers του ζευγαριού άρχισαν να αυξάνονται, το ίδιο συνέβη και με τις πωλήσεις της GoWesty, οι οποίες, σύμφωνα με στοιχεία του περιοδικού The New Yorker, την πενταετία που ακολούθησε ανέβηκαν κατά 55%, σε μεγάλο βαθμό χάρη στους King και Smith.
Στο μεταξύ οι επαγγελματικές συνεργασίες των King και Smith άρχισαν να πολλαπλασιάζονται και να τους αποφέρουν τόσα κέρδη, ώστε τελικά επέτρεψαν στην King να εγκαταλείψει το web developing και να αφοσιωθεί, μαζί με το σύντροφό της, στο λογαριασμό τους στο Instagram με τίτλο Where’s My Office Now (Πού βρίσκεται το γραφείο μου τώρα). Με σχεδόν εκατόν εβδομήντα χιλιάδες ακόλουθους σήμερα, η αμοιβή τους για ένα σπονσοραρισμένο post μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 1.500 δολάρια. Πρόσφατα μάλιστα έγιναν τα κεντρικά πρόσωπα σε ένα μεγάλο αφιέρωμα του περιοδικού The New Yorker για τη ζωή σε βαν, με τίτλο Vanlife, The Bohemian Social Media Movement (Vanlife, Το μποέμ κίνημα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης).
Peace, love and sharing
Τα παραδείγματα των Huntington, King και Smith άνοιξαν το δρόμο για πολλούς ακόμη νέους που ονειρεύονταν έναν τρόπο ζωής έξω από τα συνηθισμένα. Σύμφωνα με το παραπάνω αμερικανικό άρθρο, τα τελευταία χρόνια έχουν ανεβεί οι πωλήσεις μεταχειρισμένων βαν, ενώ η νέα τάση εξαπλώνεται με ταχύτητα αντιστρόφως ανάλογη προς εκείνη ενός ρετρό τετράτροχου που αγκομαχάει στα 60 χιλιόμετρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ιδιοκτήτης της GoWesty, Lucas Valdes, παρουσίασε στο New Yorker Magazine τη vanlife ως «το νέο σερφ».
«Έχω δει τρομερή ανάπτυξη αυτής της αγοράς τα τελευταία χρόνια», επιβεβαιώνει στο Bloomberg.com ένας άλλος άντρας, ο Harley Sitner, ιδιοκτήτης ενός συνεργείου βαν στο Σηάτλ, ο οποίος πιστεύει ότι «η vanlife εκφράζει το zeitgeist, το πνεύμα των καιρών μας». Στο μεταξύ, στο Kickstarter διεκδικεί χρηματοδότηση ένα ντοκιμαντέρ για το καινούριο κίνημα (The meaning of vanlife).
Κάποιοι αγοράζουν ένα βαν για να το χρησιμοποιήσουν σαν τροχόσπιτο για τις αποδράσεις του Σαββατοκύριακου. Άλλοι όμως κάνουν το μεγάλο βήμα και το μετατρέπουν σε σπίτι τους. Πού οφείλεται η πρόσφατη επιτυχία της vanlife; Είναι που συνδυάζει την αλήτικη σαγήνη των αφηγήσεων του Τζακ Κέρουακ με τη λατρεία της φύσης, το ρομαντισμό και την ανέστια ελευθερία των χίπις. Το timing είναι ιδανικό, τώρα που η γοητεία μιας συμβατικής καριέρας έχει ξεθωριάσει προ πολλού, αφήνοντας πίσω της τη νέα γενιά να αμφισβητεί την αναγκαιότητα –ή ακόμη και την προοπτική– ενός μέλλοντος υλικής ευμάρειας.
Μια γενιά μετράει τ’ άστρα
«Ένα πράγμα που αγγίζει όλους εμάς που επιλέγουμε αυτόν τον τρόπο ζωής», γράφει στο vanlife.com.au η Elise, η οποία εδώ και δύο χρόνια μαζί με τον άντρα της, Domenic, εξερευνούν την Αυστραλία, «είναι το ότι μας επιτρέπει να απομακρυνθούμε από τις κοινωνικές προσδοκίες για το πώς θα έπρεπε να ζήσουμε τη ζωή μας και να αρχίσουμε να τη ζούμε σύμφωνα με τις επιθυμίες μας. Πολλές φορές αργά τη νύχτα είμαι ξαπλωμένη σε μια κουβέρτα έξω από το βαν, να χαζεύω τον πιο μεγαλειώδη έναστρο ουρανό. Είναι σχεδόν σαν να βρίσκομαι μέσα σε μια από εκείνες τις γυάλινες σφαίρες με το χιόνι, καθώς μπορώ να δω την καμπύλη του νυχτερινού ουρανού, τόσο πυκνά διάσπαρτος με αστέρια που είναι, να απλώνεται μέχρι τον ορίζοντα».
Η μαρτυρία της Elise μας προκαλεί την παρόρμηση να αρχίσουμε να φτιάχνουμε βαλίτσες, ωστόσο η καθημερινότητα των vanlifers δεν είναι πάντα τόσο λαμπερή όσο δείχνει στις ρετουσαρισμένες φωτογραφίες των social media. Ιδιαίτερα για εκείνους που δεν επιλέγουν αυτό τον τρόπο ζωής λόγω νοοτροπίας, αλλά εξαιτίας οικονομικής ανέχειας...
Ο Ken Ilgunas όταν ήταν φοιτητής αναγκάστηκε να περάσει δύο χρόνια σε βαν για να αποφύγει το κόστος ενός ενοικίου. Όπως αφηγείται στο αυτοβιογραφικό βιβλίο του Walden on Wheels (εκδ. New Harvest), οι φωτογραφίες στο Instagram δεν δείχνουν τις σκοτεινές πλευρές της vanlife. «Το βαν μου ποτέ δεν έμοιαζε να προέρχεται από ταινία του Wes Anderson. Δυσκολευόμουν ακόμα και να πλύνω τις κατσαρόλες μου. Κάποιες στιγμές έκανε τόση ζέστη μέσα στο βαν, που νόμιζα ότι αν έπεφτα για ύπνο θα πέθαινα. Και ένιωθα μοναξιά. Η ιδέα ότι έπρεπε να πω σε μια γυναίκα το πού μένω έδιωχνε από το μυαλό μου ακόμη και τη σκέψη να τη ζητήσω σε ραντεβού».
Σχεδόν διάσημοι
«Παρά την ντελικάτη εσάνς φυγής που αποπνέει, η τάση του vanlife γεννήθηκε από την πρόσφατη οικονομική ύφεση», επιβεβαιώνει το New Yorker Magazine και προσθέτει: «Η γενιά που την τροφοδοτεί έχει υψηλότερα σπουδαστικά δάνεια και χαμηλότερα ποσοστά ιδιοκτησίας κατοικίας από τους προκατόχους της». Κατά κάποιον τρόπο, οι ονειρεμένες φωτογραφίες στο Instagram εξωραΐζουν τις σύγχρονες αντιξοότητες.
Ωστόσο, οι success stories κάποιων vanlifers δημιουργούν σε κάθε μιλένιαλ την ελπίδα να βάλει ζεστό χρήμα στην τσέπη του κάνοντας επάγγελμα τα αγαπημένα του χόμπι –τα ταξίδια, τη φωτογραφία, το sharing. Δεν χρειάζεται να είσαι η Gigi Hadid ή η Kim Kardashian για να αποκτήσεις χιλιάδες ακόλουθους και, γιατί όχι, να συνάψεις κερδοφόρα συμβόλαια με εταιρείες. Αρκεί να έχεις διάθεση για περιπέτεια και μια ιδιαίτερη ματιά ώστε να απαθανατίσεις τα στιγμιότυπά σου από κάποια οπτική γωνία που θα μαγνητίσει βλέμματα και καινούριους followers. Μόνο στο Instagram, η αξία της αγοράς των influencers (των χρηστών με πολλούς ακόλουθους και εμπορικό ενδιαφέρον για τις εταιρείες) εκτιμάται για το 2017 στο 1 δις δολάρια και αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί μέχρι το 2019, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μάρκετινγκ Mediakix.
Αλλά ακόμα και οι vanlifers που αποτυγχάνουν να γίνουν πλούσιοι και διάσημοι ή έστω να βγάλουν χαρτζιλίκι με μερικά έξυπνα «κλικ» στο smartphone τους ή που δεν τρέφουν εξαρχής τέτοιες προσδοκίες, δεν βγαίνουν χαμένοι. Δεν έχουν περάσει μήνες και χρόνια σκυμμένοι πάνω από ένα γραφείο, αλλά κοιτώντας ψηλά, τον έναστρο νυχτερινό ουρανό. Το vanlife είναι μια ακόμη απόδειξη ότι οι μιλένιαλς συνεχίζουν να κάνουν τις αλχημείες τους και αντί να βάλουν το κεφάλι κάτω, να μετατρέπουν τις δυσκολίες σε χρυσό. Παρόλο λοιπόν που η Ελλάδα δεν έχει την αμερικανική Route 66 ή τις απέραντες ερήμους της Αυστραλίας που εμπνέουν για ατελείωτα road trips, δεν αποκλείεται σύντομα να δούμε στους δρόμους της old school βανάκια φορτωμένα με μοντέρνους νομάδες.
Πηγή:Allyou.gr/Γωγώ Καρκάνη