Πώς η πανδημία έκανε τη γενιά μας πιο ανυπόμονη και πιο αντικοινωνική από ποτέ


Είμαστε από τους πρώτους που μεγάλωσαν σε μια κουλτούρα όπου τα πάντα είναι στα χέρια μας, η εξάρτησή μας από την άμεση ικανοποίηση που παρέχεται από μια ψηφιακή διεπαφή είχε ως αποτέλεσμα τη συνολική έλλειψη πραγματικών κοινωνικών δεξιοτήτων;

Η ευρεία προσβασιμότητα και οι πολλαπλές λειτουργίες που παρέχουν τα smartphone έχουν σίγουρα εξομαλυνθεί και επιταχύνουν πολλές συχνά επίπονες και χρονοβόρες ενέργειες της ζωής. Σε ορισμένες περιπτώσεις, έχουμε εξαλείψει την κάποτε ζωτική ανάγκη για άμεση επαφή, κυριολεκτικά, και η διά ζώσης κοινωνική αλληλεπίδραση δεν είναι στις πρώτες μας προτεραιότητες. Μπορούμε να παραγγείλουμε πίτσα μέσω Διαδικτύου, να πληρώσουμε με κάρτα και να ζητήσουμε παράδοση χωρίς επαφή - και να έχουμε μια καυτή μαργαρίτα στα χέρια μας μέσα σε τριάντα λεπτά χωρίς καν να χρειάζεται να κοιτάξουμε κάποιον στα μάτια.

Η ικανότητά μας να έχουμε ό,τι θέλουμε στα χέρια μας γρήγορα και με την ελάχιστη αλληλεπίδραση που απαιτείται έχει φτάσει στο σημείο ότι οι Millennials είναι πλέον πρόθυμοι να πληρώσουν το αντίτιμο για άμεση ικανοποίηση.

Μια μελέτη που διενήργησε η Datastax διαπίστωσε ότι επτά στους 10 Millennials είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν επιπλέον για να μειώσουν τον χρόνο αναμονής τους για υπηρεσίες – ενώ οι ενήλικες του Ηνωμένου Βασιλείου είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περίπου 23 τοις εκατό περισσότερο από την απαιτούμενη τιμή για να έχουν μια πιο εγγυημένη ταχεία παράδοση. Δεν είναι λοιπόν περίεργο που πλέον μας αποκαλούν την «ανυπόμονη γενιά».

Η δυνατότητα να αποκτάμε στα χέρια μας γρήγορα όσα θέλουμε έχει οδηγήσει σε μια αλλαγή στον τρόπο που λειτουργεί το μυαλό μας, παρατηρούν οι ψυχολόγοι. Παρόλο που διαψεύδουν τον ισχυρισμό ότι εμείς οι Millennials έχουν μόνο μια προσοχή οκτώ δευτερολέπτων ή λιγότερο, πιστεύουν ότι η νέα εισροή ερεθισμάτων μπορεί να έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο διατηρούμε τις πληροφορίες.

Οι μηχανές αναζήτησης στο Διαδίκτυο και οι πλατφόρμες όπως η Wikipedia μας επιτρέπουν να έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε δευτερόλεπτα. Όταν ίσως το συγκρίνεις αυτό με το να περάσεις ώρες σε μια βιβλιοθήκη, η τρέχουσα τεχνολογία φαίνεται να μας προσφέρει μια συντόμευση - αλλά με ποιο κόστος;

Αυτό που δείχνουν οι πλατφόρμες όπως το YouTube και το TikTok είναι ότι ένα ευρύ φάσμα των πληροφοριών που θέλουμε είναι εύκολα προσβάσιμο και διαθέσιμο, αποφεύγοντας να χρειαστεί να οργανώσουμε δεκάδες βιβλία ή άρθρα όπως θα έπρεπε στο παρελθόν. Αλλά αυτό από μόνο του ασκεί μεγάλη πίεση στην ικανότητα της προσοχής μας.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι συσκευές μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή μας σε κοινωνικές καταστάσεις ειδικά όταν είναι σχεδόν εύκολο για όλους να δουν - αν παρατηρήσεις ανθρώπους σε ένα κοινωνικό περιβάλλον όπως ένα καφέ, είναι εντυπωσιακό να βλέπεις πόσα άτομα θα είναι σε μια παρέα και αντί να βυθιστούν σε μια συνομιλία, είναι βυθισμένοι στο κινητό τους τηλέφωνο. Αυτό είναι καταστροφικό για τις σχέσεις και για την ευημερία του ατόμου, καθώς αυτοί απομονωνόμαστε, ενώ ειρωνικά πιθανώς πιστεύουμε ότι είμαστε πιο συνδεδεμένοι επειδή έχουμε αυτήν τη συνεχή ροή πληροφοριών / ειδήσεων / ενημερώσεων.

Πράγματι, έχοντας μεγαλώσει μαθαίνοντας να περιηγούμαστε απρόσκοπτα σε μια σταθερή εισροή νέας τεχνολογίας και ενημερώσεων, μπορούμε εύκολα να παραγγείλουμε προϊόντα περιποίησης στο διαδίκτυο, να περάσουμε από μια παρουσίαση PowerPoint και να καλέσουμε ταξί χωρίς να πούμε μια λέξη – αλλά μήπως ξεχνάμε πώς να αλληλοεπιδράμε και ξεχνάμε τις κοινωνικές μας δεξιότητες.

Μια μελέτη του OpenMarket διαπίστωσε ότι το 75 τοις εκατό των Millennials θα προτιμούσε να έχει ένα τηλέφωνο που στέλνει μηνύματα μόνο σε αντίθεση με ένα τηλέφωνο μόνο με φωνητική κλήση, με το 53 τοις εκατό να προσθέτει ότι προτιμούν ευρέως να επικοινωνούν μέσω κειμένου από το τηλεφώνημα.

Η μετατόπιση του πολιτισμού μακριά από τη συνομιλία πρόσωπο με πρόσωπο είναι εμφανής ακόμη και σε πτυχές της ζωής όπου πιστεύετε ότι η ανθρώπινη επαφή είναι απαραίτητη. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι τα ετεροφυλόφιλα ζευγάρια είναι πιο πιθανό να συναντήσουν έναν ρομαντικό σύντροφο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με μια απότομη και σταθερή πτώση των πιο παραδοσιακών τρόπων συνάντησης συντρόφων, όπως μέσω φίλων ή σε εκδηλώσεις.

Η εξάρτησή μας από την ταχεία ανταλλαγή άμεσων μηνυμάτων γίνεται απλά και με ευκολία. Όσον αφορά τις αλλαγές στις κοινωνικές συμπεριφορές, όταν πρόκειται για συνομιλία, υπάρχει τώρα μια εξάρτηση από τον πιο εύκολο τρόπο συνομιλίας με κάποιον, αλλά όχι απαραίτητα από τον καλύτερο τρόπο συναισθηματικής σύνδεσης. Αυτό κάνει τις εφαρμογές όπως το WhatsApp και το Facebook messenger τόσο δημοφιλείς στους Millennials.

Όταν ωστόσο επικοινωνούμε καθαρά μέσω ψηφιακών διεπαφών και κοινωνικών μέσων, υπάρχουν τόσες περισσότερες ευκαιρίες για να παρερμηνευθούν τα λόγια μας. Η έρευνα δείχνει ότι οι άνθρωποι είναι πολύ πιθανό να υποθέσουν την απόρριψη, παρόλο που δεν ισχύει. Και επιπλέον αυτό είναι ακόμη πιο έντονο κατά τη διάρκεια μηνυμάτων κειμένου – καθώς προσθέτουμε τις δικές μας αποσκευές όταν διαβάζουμε κάτι, οπότε ακούγεται σαν να έχει «ειπωθεί» με διαφορετικό τόνο.

Αυτές οι εφαρμογές πέτυχαν μόνο να δημιουργήσουν μια «συναισθηματική απόσταση», όπου χρειαζόμαστε οικειότητα για να οικοδομήσουμε μια σχέση και να έχουμε μια αξιοπρεπή συνομιλία. Οι εφαρμογές κοινωνικών μέσων δεν είναι καθόλου κοινωνικές, είναι άλμπουμ φωτογραφιών και πινακίδες. Η γραπτή επικοινωνία δεν μας επιτρέπει να μεταφέρουμε την πλήρη έκταση των συναισθημάτων μας. Αυτό συμβαίνει με μη λεκτική επικοινωνία, όπως τόνος φωνής, εκφράσεις του προσώπου και γλώσσα του σώματος. Οι εφαρμογές δεν μας επιτρέπουν να εκτιμήσουμε πραγματικά πώς αισθάνεται κάποιος.

Στις εφαρμογές, οι άνθρωποι αγωνίζονται να ακούσουν καλά, να κατανοήσουν, να είναι συμπονετικοί και να είναι σεβαστοί και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι δεν κοιτάζουν τα μάτια κάποιου (το οποίο σύμφωνα με την έρευνα μάς κάνει πιο αυτο-συνειδητοποιημένους) και αγωνίζονται να πάρουν όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται από τη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία του άλλου ατόμου.

Αυτά τα αρνητικά συναισθήματα, που επιτυγχάνονται μέσω της ψηφιακής επικοινωνίας, μπορούν στη συνέχεια να διαχέονται σε πραγματικά σενάρια. Η έρευνα διαπιστώνει ότι τα συναισθήματα είναι μεταδοτικά και εξαπλώνονται μέσω κοινωνικών δικτύων τόσο διαδικτυακά όσο και εκτός σύνδεσης. Όταν η σύγχυση και ο θυμός που προκύπτει εξαπλώνεται σαν πυρκαγιά, είναι άσχημα νέα για όλους.

Η πανδημία του κορωνοϊού μπορεί να έχει επιδεινώσει την κατάσταση. Για πάνω από 12 μήνες, η συντριπτική πλειοψηφία των καθημερινών μας επαφών πρόσωπο με πρόσωπο αλληλεπιδράσεων με τους ανθρώπους εξαλείφθηκε εντελώς, αντικαταστάθηκε με κλήσεις Zoom, συνομιλίες Facetime και WhatsApp. Κι οι ψυχολόγοι εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο που μπορεί να είχε η πανδημία στους νεαρούς ενήλικες και την ικανότητά τους να επικεντρώνονται, κάτι που θα μπορούσε να επηρεάσει την προσοχή και τις δεξιότητές τους.

Πολλοί βρισκόντουσαν και βρίσκονται σε κρίσιμα στάδια σχέσεων, εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας κι είναι ζωτικής σημασίας για τους ανθρώπους να αναπτύξουν μια αίσθηση του εαυτού τους - μια κατανόηση του ποιοι είναι, κάτι που οι αυστηροί περιορισμοί έχουν επηρεάσει ιδιαίτερα.

Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί νεαροί ενήλικες έχουν παραπονεθεί για «εγκεφαλική ομίχλη» - βασικό σύμπτωμα χαμηλής διάθεσης, αδυναμία σκέψης και αδυναμίας εστίασης.

Τα δευτερεύοντα αποτελέσματα της χαμηλής διάθεσης που προκαλούνται από την πανδημία θα είχαν παγκόσμια επίδραση στη γνωστική λειτουργία των ανθρώπων. Δεν πρέπει να υποτιμούμε τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της πανδημίας στην ψυχική ευεξία.

Όπως όλες οι άλλες ικανότητες, οι δεξιότητες συνομιλίας πρέπει να εξασκούνται τακτικά για να διατηρούνται αιχμηρές - κάτι που η πανδημία σταμάτησε για μεγάλο χρονικό διάστημα, αλλά τώρα είναι καιρός να τις ξαναβάλουμε στη ζωή μας.

Πώς μπορείς να ακονίσεις τις κοινωνικές δεξιότητες και την ικανότητα συνομιλίας

Απομάκρυνε το τηλέφωνό σου: Όταν βρίσκεσαι με φίλους και συγγενείς, το τηλέφωνο πρέπει να λειτουργία μόνο τηλεφωνικής συσκευής. Και να επιμένεις κι οι άλλοι να κάνουν το ίδιο. Επικεντρώσου στο πιο σημαντικό, έχοντας κατά νου ότι η προσοχή είναι περιορισμένη.

Να είσαι παρών: Απορρόφησε όλες τις πληροφορίες που σου μεταφέρουν, προφορικά και μη λεκτικά, γιατί όλα έχουν σημασία.

Να έχεις ενσυναίσθηση: Κάνε κάθε αλληλεπίδραση με ένα μέρος φροντίδας και προσπαθώντας να έχεις ενσυναίσθηση. Θα νιώσεις καλύτερα. Η ευτυχία είναι μεταδοτική έως και τρεις βαθμούς διαχωρισμού, αυτό σημαίνει ότι επηρεάζει τους φίλους σου, τους φίλους των φίλων σου και τους φίλους των φίλων σου.

Να έχεις εμπιστοσύνη: Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν την τεχνολογία ως πληρεξούσιο για τον εαυτό τους συχνά φοβούνται την απόρριψη. Υπάρχει κάτι που ονομάζεται« κενό αρεσκείας », όπου οι ξένοι που αλληλοεπιδρούν συχνά υποτιμούν πόσο αρέσουν ο ένας στον άλλον.

Η επανάληψη κι η εξάσκηση σε κάνουν καλύτερη: Οι συνήθειες σχηματίζονται όταν κάνουμε επανειλημμένα και με συνέπεια ένα συγκεκριμένο πράγμα. Με την πάροδο του χρόνου ενισχύουμε τα νευρικά δίκτυα στον εγκέφαλό μας για αυτήν τη συνήθεια, ώστε τελικά αυτές οι συμπεριφορές να μας έρχονται φυσικά.

Πηγή