Μέσα από τη μέθοδο του scambaiting, η AI γιαγιά είναι εκπαιδευμένη να αντιμετωπίζει τις τηλεφωνικές απάτες με μοναδικά αποτελέσματα.


Όλοι μας έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι με διαδικτυακούς απατεώνες που προσπαθούν να αποσπάσουν πληροφορίες για τα προσωπικά μας δεδομένα, τραπεζικούς λογαριασμούς, πιστωτικές κάρτες και κωδικούς πρόσβασης στα social media και email. Μπορεί κάποιοι από εμάς να αναγνωρίζουμε αυτά τα phising emails, έστω και αν είναι καλά «καμουφλαρισμένοι» πίσω από fake emails και sites που παραπέμπουν σε τράπεζες και δημόσιους οργανισμούς (εφορία, αστυνομία κ.α.), μόνο που αν τα προσέξεις καλά, καταλαβαίνεις ότι είναι παραπλανητικά. 

Χρειάζεται μεγάλη προσοχή και σε καμία περίπτωση δεν στέλνουμε χρήματα online ή δίνουμε άλλες προσωπικές πληροφορίες όταν θα λάβουμε ένα «ουρανοκατέβατο» email. Το κάνουμε report και το σβήνουμε.

-

Ακόμα πιο επικίνδυνες είναι οι τηλεφωνικές απάτες που είναι πραγματική μάστιγμα στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο, με θύματα συνήθως ανυποψίαστους ηλικιωμένους και όχι μόνο. Από την Global Anti-Scam Alliance υπολογίζεται ότι μόλις το 2023 οι online απατεώνες απέσπασαν κοντά στο 1 τρις. δολάρια από τα θύματά τους, ένας πραγματικά απίστευτος αριθμός.

Όσο οι απατεώνες εξελίσσονται και έχουν για «συνεργό» την τεχνολογία, οι διωκτικές αρχές και μεγάλοι οργανισμοί παίρνουν τα δικά τους μέτρα. Ένα από αυτά τα μέτρα μπορεί να έρθει με τη γλυκιά φωνή της γιαγιάς Daisy – από το dAIsy; - που υπόσχεται ότι θα ξεμπροστιάσει τους online απατεώνες.

Ποια είναι η γιαγιά Daisy που μάχεται τους απατεώνες;

«Είμαι ο χειρότερος εφιάλτης σας» λέει η γλυκιά Daisy στο video πιο πάνω. Η γιαγιά Daisy δεν είναι μία αληθινή γιαγιά αλλά ένα chatbot που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης από τη βρετανική εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Virgin Media O2. 

Αν κάποιος online απατεώνας καλέσει τη γιαγιά Daisy θα βρεθεί να μιλάει με μία ηλικιωμένη γυναίκα με ήρεμη και ζεστή φωνή, που έχει και μία γάτα, την Fluffy, της αρέσει το πλέξιμο και γενικά δεν κατέχει πολλά πράγματα από τεχνολογία. Ιδανικό «θήραμα» για τους απατεώνες! Μόνο που η AI γιαγιά δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται.

Είναι ένα καλά προγραμματισμένο chatbot που είναι εκπαιδευμένο – αφού ο τηλεφωνικός πάροχος έχει αναγνωρίσει το τηλεφώνημα σαν απάτη ή διαφημιστικό spam, κάτι όχι τόσο εύκολο με τα δισεκατομμύρια των τηλεφωνημάτων – να κρατάει τους απατεώνες όση περισσότερη ώρα απασχολημένους στο τηλέφωνο. 

Στην γιαγιά Daisy αρέσει να μιλάει στο τηλέφωνο και έχει όλο το χρόνο δικό της, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο του scambaiting. Οι δράστες «τσιμπάνε», συνεχίζουν να μιλάνε μαζί της με σκοπό να της αποσπάσουν πληροφορίες που θα τους επιτρέψουν να της αδειάσουν τον λογαριασμό τραπέζης. Μάταια, η γιαγιά είναι εκπαιδευμένη να κάνει real time συζητήσεις σαν άνθρωπος και να έχει απίστευτη υπομονή και… γλύκα. 

Οι απατεώνες δεν πρόκειται να της αποσπάσουν πληροφορίες – ίσως μάλιστα τους δώσει και ψεύτικους λογαριασμούς τραπέζης για να τους παραπλανήσει η ίδια – με αποτέλεσμα να χάσουν την υπομονή τους και να κλείσουν το τηλέφωνο. Αυτό θέλει η γιαγιά, να μιλάνε μαζί της όση περισσότερη ώρα γίνεται για μην χρειαστεί οι απατεώνες να μιλάνε με τα πραγματικούς ανθρώπους – πιθανά θύματα. 

Μέσα από πραγματικά τηλεφωνήματα με scammers που κατέγραψε η Virgin Media O2, από τη στιγμή που λανσαρίστηκε τον Νοέμβριο, η γιαγιά Daisy σε κάποιες περιπτώσεις τους κράτησε απασχολημένους ακόμα και κοντά στη μία ώρα. Όλοι έφυγαν άπραγοι και εκνευρισμένοι, με την εταιρεία να καταγράφει μέσα σε όλα και τη συμπεριφορά και μοτίβα δράσης των δραστών.