Αναλυτικά οι ταινίες που θα προβληθούν στις Νύχτες Πρεμιέρας


 Αν θα μπορούσαμε να ορίσουμε το σινεμά θα λέγαμε ότι είναι μία κατασκευή όλων των απόκρυφων σκέψεων, φαντασιώσεων και συναισθημάτων που βρίσκονται καλά θαμμένα στο υποσυνείδητό μας. Και αυτά ακριβώς ετοιμάζεται να βγάλει στο φως το αφιέρωμα «A Dream Within a Dream:Το σινεμά ονειρεύεται» στο 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.

Ας ακούσουμε, όμως, τις σκέψεις που μοιράστηκε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Λουκάς Κατσίκας:

«Από την απευθείας σύνδεση με το υποσυνείδητο, που επιχείρησαν σκηνοθέτες όπως ο Αλέν Ρενέ ("Πέρσι στο Μαρίενμπαντ"), ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν ("Η Ωρα του Λύκου") και ο Ντέιβιντ Λιντς ("Οδός Μαλχόλαντ"), μέχρι φαντασμαγορικές αναπαραστάσεις της πραγματικότητας, όπως το "Χρώμα του Ροδιού" του Σεργκέι Παρατζάνοφ και η "Βάλερι στην Εβδομάδα των Θαυμάτων" του Γιάρομιλ Γιρές, ονειρώδεις αποτυπώσεις του υπαρκτού μας κόσμου ("Κογιανισκάτσι" και "Υγρός Ουρανός"), τρισδιάστατες περιπλανήσεις του μυαλού (το εκθαμβωτικό "Μεγάλο Ταξίδι της Μέρας στη Νύχτα" του Μπι Γκαν, στην πολυαναμενόμενη ελληνική του πρεμιέρα σε σινεμά και σε 3D), παραισθησιογόνα τριπ με την κάμερα ως το ύστατο ψυχοτροπικό ("Enter the Void" του Γκασπάρ Νοέ) και μεταμοντέρνοι στοχασμοί για τη ναρκωτική και μεταφυσική υπόσταση του κινηματογραφικού μέσου (όπως η μυθική "Εκσταση" του Ιβάν Θουλουέτα, που θα προβληθεί επίσης για πρώτη φορά στη χώρα μας), το φετινό αφιέρωμα προσκαλεί το κοινό σε έναν αλλοπαρμένο εορτασμό: μια αποθέωση του ονειρικού και του γοητευτικά απόκοσμου, της κινηματογραφικής αποπλάνησης και της ομορφιάς, που δεν θα μπορούσε να χωρέσει σε καμία μικρότερη οθόνη, σε καμία online συνθήκη, παρά μόνο σε αίθουσα- στο υπέρτατο καταφύγιο από τον έξω κόσμο, στο μέρος όπου το δικαίωμα στο όνειρο θα παραμένει πάντα το μόνο αναφαίρετο δικαίωμα.»

Και μια μικρή γεύση για τον κόσμο που θα ανοίξει μπροστά μας:

Η Πανδώρα και ο Ιπτάμενος Ολλανδός (Pandora and the Flying Dutchman, 1951) του Aλμπερτ Λιούιν

lstyr.jpg


Πέρσι στο Μαρίενμπαντ (Last Year at Marienbad, 1961) του Αλέν Ρενέ
Το Χειρόγραφο της Σαραγόσα (The Saragossa Manuscript, 1965) του Βόιτσεκ Χας
Η Ωρα του Λύκου (Hour of the Wolf, 1968) του Iνγκμαρ Μπέργκμαν

clr.jpg


Το Χρώμα του Ροδιού (The Color of Pomegranates, 1969) του Σεργκέι Παρατζάνοφ
Η Βάλερι και η Εβδομάδα των Θαυμάτων (Valerie and her Week of Wonders, 1970) του Γιάρομιλ Γιρές
Το Ιερό Βουνό (The Holy Mountain, 1973) του Αλεχάνδρο Χοδορόφσκι
Καρδιά από Γυαλί (Heart of Glass, 1976) του Βέρνερ Χέρτσογκ
Εκσταση (Arrebato, 1979) του Ιβάν Θουλουέτα
Κογιανισκάτσι (Koyaanisqatsi, 1982) του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

lqdsk.jpg


Υγρος Ουρανός (Liquid Sky, 1982) του Σλάβα Τσούκερμαν
Αλίκη (Alice, 1988) του Γιάν Σβανκμάγιερ
Μπάρτον Φινκ (Barton Fink, 1991) των Τζόελ και Iθαν Κοέν
Οδός Μαλχόλαντ (Mulholland Drive, 2001) του Ντέιβιντ Λιντς
Αθωότητα (Innocence, 2004) της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς
Enter the Void, 2009 του Γκασπάρ Νοέ
Το Μεγάλο Ταξίδι της Μέρας στη Νύχτα 3D (Long Day's Journey Into Night 3D, 2018) του Μπι Γκαν