Φοιτητικές ταινίες, Ειδικές προβολές και παράλληλες εκδηλώσεις στο πρόγραμμα
Το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας (Ethnofest) κάνει την έκπληξη και επιστρέφει για 11η χρονιά για να ξορκίσει την αστάθεια που χαρακτηρίζει το 2020. Με 40 ταινίες, που θα βρίσκονται διαθέσιμες online δωρεάν, συνδυαστικά με παράλληλες εκδηλώσεις το φεστιβάλ μας υποδέχεται ξανά...
Με βασικό κίνητρο να επαναφέρει ξανά την εξωστρέφεια (που λείπει πιο πολύ από ποτέ ακόμη και από τους αντικοινωνικούς) στη ζωή μας θα βρίσκεται στις οθόνες μας από τις 26 Νοεμβρίου έως τις 6 Δεκεμβρίου. Να πούμε ότι μπορεί να έπεσε τσεκούρι στον αριθμό των ταινιών του φεστιβάλ φέτος, ωστόσο η δυναμική του παραμένει σταθερά ψηλά.
Τις ταινίες θα βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του Ethnofest οι οποίες θα προβάλλονται μόνο με αγγλικούς υπότιτλους. Εξαίρεση το τμήμα του Πανοράματος στο οποίο παρέχεται ελληνικός υποτιτλισμός.
Φοιτητικές Ταινίες
Αυτοί Που Έχουν Μάτια Να Δουν, Θα Δούνε (Those Who Have Eyes To See, Shall See, Melanie Grant)
Ρητό των Πνευματικών Βαπτιστών του Τρινιντάντ, από όπου παίρνει και τον τίτλο της η ομώνυμη ταινία που εξερευνά τον τρόπο θέασης, συγκρίνοντας τη σαρκική, την πνευματική και την εθνογραφική ματιά.
Κόσμος (Mundo, Ana Edwards)
Η ταινία διερευνά το εκτενές φαινόμενο του ευαγγελικού προσηλυτισμού αυτόχθονων πληθυσμών στη Νότια Αμερική και παρατηρεί πώς το τοπίο αναδιαμορφώνεται μέσα από τις ευαγγελικές αντιλήψεις.
Το Θαρραλέο Κορίτσι Στην Ιπτάμενη Κούνια (The Daring Young Girl On The Flying Trapeze, Nina Ross)
Πρόκειται για μια καθαρή υπενθύμιση για τη μεταχείριση των ατόμων με αναπηρία, αλλά είναι πολύ περισσότερο η αξιοθαύμαστη ιστορία μιας γυναίκας που αρνήθηκε να περιοριστεί στις προσδοκίες που η κοινωνία είχε από εκείνη.
Πανόραμα
(Οι ταινίες προβάλλονται με ελληνικούς υπότιτλους)
Η Βασίλισσα Της Λάπα (Queen of Lapa, Luana Muniz )
Μία ταινία που εξερευνά τις καθημερινές ζωές, τις αντιπαλότητες και τις αναζητήσεις για την αγάπη των εργατριών του σεξ σε μια πόλη γεμάτη εχθρότητα απέναντι στην κοινότητα LGBTQ.
Τα Τραγούδια Που Δεν Τελειώνουν Ποτέ (Songs That Never End, Yehuda Sharim)
Ένας λυρικός και ποιητικός διαλογισμός σχετικά με τον εκτοπισμό.
Η Επιμονή (Persistence) Anne Huffschmid και Jan-Holger Hennies)
Μας ταξιδεύει στα τοπία εξαφάνισης του Μεξικού, ανάμεσα σε μαζικούς τάφους και θραύσματα, οικογένειες θυμάτων και ανθρωπολόγους ιατροδικαστές.
Ειδική Θεματική Ενότητα – Επανεξετάζοντας το Brexit
Way My It Did I (Μαρία Αναστασίου),
Ακούστε Τη Βρετανία, (Listen to Britain, Rhys Lewis)
Τελευταίος Γύρος Jaldi 5 (Last Round of Jaldi 5, Ellen Lapper)
(Διαφορετικές κινηματογραφικές προσεγγίσεις πάνω στο ζήτημα)
Κινηματογραφικοί Πειραματισμοί στην Εθνογραφία
Στο Δάσος Από Σύννεφα (Cloud Forest, Eliane Esther Bots)
Πέντε Ολλανδέζες οδηγούν το θεατή σε ένα φαντασιακό ταξίδι μέσα από αναμνήσεις και εικόνες που έχουν δημιουργήσει από τις εμπειρίες των γονιών τους στον πόλεμο της πρώην Γιουγκοσλαβίας και μας καλούν να γίνουμε μέρος των στενών δεσμών της οικογένειάς τους.
Η Απουσία (Absence, Roxanne Abel Gintz)
Είναι μια ερμηνευτική αυτοεθνογραφική ταινία που εκθέτει τις πρώτες αναλύσεις των δυσκολιών και των γνώσεων που συναντά μια ερευνήτρια κατά τη διάρκεια επιτόπιας έρευνας σε αγροτικές περιοχές της Βραζιλίας. Με τη φωνή της, η ερευνήτρια επαναδιεκδικεί τα συναισθήματα, τις διαισθήσεις και τις ευαισθησίες, οι οποίες, τη στιγμή που βιώθηκαν, είχαν υποτιμηθεί και με τη συνεργάτιδά της προσπαθούν να σπάσουν τη σιωπή της καταπίεσης που προέρχεται από την τοξική πατριαρχική αρρενωπότητα.
Ειδικές Προβολές – Focus On Archive
The Fantastic (Maija Blåfield)
Η ταινία επικεντρώνεται σε μαρτυρίες εξόριστων Βορειοκορεατών μέσα από μια εναλλαγή documentary footage και visual effects και μέσα από αυτή θα αναρωτηθούμε για την σχέση του φανταστικού με το πραγματικό. Για τη δημιουργία της ταινίας, δεν χρησιμοποιήθηκε αρχειακό υλικό, όμως η πειραματική ποιητική αφήγηση της ταινίας μας εισάγει σε μια συζήτηση γύρω από το τι είναι το αρχείο ή τι θα μπορούσε να είναι.
Η Τζούντι Ενάντια Στον Καπιταλισμό, (Judy Versus Capitalism, Mike Hoolboom),
Στη ταινία αναδιπλώνεται η ζωή της εξέχουσας ριζοσπαστικής Καναδής φεμινίστριας, συγγραφέως και κοινωνικής ακτιβίστριας Judy Rebick.
Cernobila (Eluned Zoe Aiano και Anna Benner),
Μια σκηνοθέτιδα και μια καλλιτέχνιδα συνθέτουν μέσω της τεχνικής του animation και mixed genres μια κρυφή ιστορία του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου γύρω από την μυθική φιγούρα μιας νοσοκόμας.
Specialized Technique,
Η σκηνοθέτιδα Onyeka Igwe αποικιοποιεί (decolonize) ένα κινηματογραφικό αρχείο που εστιάζεται στην στατική περιγραφή ενός αφρικανικού χορού και το μετατρέπει μέσα από την δημιουργική συμβολή του μοντάζ σε ένα ζωντανό θέαμα.
Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά – Ειδικό Αφιέρωμα Πολιτισμικό Τοπίο και Πολιτιστική Κληρονομιά
Ιερά Δάση Ζαγορίου
Η ταινία του Κώστα Βρακά, πραγματεύεται τη διατήρηση της φύσης μέσω θρησκευτικών δοξασιών και υπό το φόβο υπερφυσικών τιμωριών.
St. Viniri – Το Ιερό Δάσος
Η ταινία της Κωνσταντίνας Μεσσήνη, επικεντρώνεται στο δάσος της Αγίας Παρασκευής στη Βωβούσα, στο Ανατολικό Ζαγόρι ως ένα από τα εναπομείναντα ιερά δάση. Ανέγγιχτο στον χρόνο, το διατηρούν οι μύθοι που υφαίνουν την προφορική παράδοση του χωριού και μεταφέρονται από γενιά σε γενιά, δημιουργώντας τον θρύλο του δάσους. Οι κάτοικοι λένε ότι αν «πειραχτεί» οτιδήποτε από το δάσος, οι συνέπειες είναι καταστροφικές. Ως αποτέλεσμα, το δάσος συνεχίζει να υπάρχει χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση, πράγμα σπάνιο στην εποχή μας.
Παράλληλες εκδηλώσεις
Με αφορμή το νέο του ντοκιμαντέρ, ο Άγγελος Ράλλης σε ένα online masterclass θα μοιραστεί με το κοινό σκέψεις για τη μέχρι τώρα εμπειρία του στη διαδικασία παραγωγής ντοκιμαντέρ και τον ιδιαίτερο τρόπο προσέγγισής του σε σχέση με τα θέματα που επιλέγει. Μέσα από online συζητήσεις και πάνελ με ενδιαφέρουσες προσκεκλημένες και προσκεκλημένους, θα συζητήσουμε για ειδικά θέματα που προκύπτουν από τα τμήματα του προγράμματος (Brexit, Πολιτισμικό Τοπίο και Πολιτιστική Κληρονομιά, Shooting in Lockdown) ενώ μια ειδική προβολή της νέας ταινίας του Mattijs van de Port “The Body Won‘t Close” (Work In Progress) θα έχουν την ευκαιρία να δουν 50 μόνο θεατές πριν από μια ανοιχτή συζήτηση για την ίδια την ταινία μαζί με το δημιουργό και εκλεκτές ομιλήτριες και ομιλητές.