Ο Έλληνας δημιουργός έχει μια μακρά και λαμπερή καριέρα.
Με τις νέες περιπέτειες του Indiana Jones να κατακλύζουν τις κινηματογραφικές αίθουσες, είναι ευκαιρία να θυμηθούμε την πολυβραβευμένη φιλμογραφία του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, του διευθυντή φωτογραφίας που υπογράφει την νέα περιπέτεια του φευγάτου αρχαιολόγου. Κάτω από την κατεύθυνση του στενού συνεργάτη του, του σκηνοθέτη James Mangold, ο Παπαμιχαήλ ήρθε αντιμέτωπος ίσως με την πιο πολύπλευρη πρόκληση της καριέρας του, φωτογραφίζοντας ξέφρενες σκηνές δράσης στις τέσσερεις γωνιές της Γης, πολυάριθμα συναρπαστικά stunts και σεκάνς με εξ' ολοκλήρου ψηφιακούς χαρακτήρες, μένοντας ταυτόχρονα πιστός στο εμβληματικό στιλ του Steven Spielberg.
Αρκούντως νοσταλγικό, το αποτέλεσμα πλαισιώνει άρτια το μελαγχολικό σενάριο του φιλμ, προσθέτοντας έτσι ακόμη ένα διαμάντι στη φιλμογραφία του βετεράνου κινηματογραφιστή. Η 5η περιπέτεια του Indy μπορεί να είναι η πιο high-profile δουλειά του ταλαντούχου φωτογράφου μέχρι τώρα, ο Παπαμιχαήλ ωστόσο αποτελεί πυλώνα της βιομηχανίας εδώ και τρεις δεκαετίες - έχοντας βάλει την υπογραφή του σε πολυάριθμα εμβληματικά φιλμ του σύγχρονου Χόλιγουντ.
Γεννημένος στην Αθήνα το 1962, ο Παπαμιχαήλ ήταν γιος του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, θρυλικού σκηνογράφου και καλλιτεχνικού διευθυντή, καθώς και στενού συνεργάτη του Τζον Κασσαβέτη. Ο Φαίδων ο νεότερος σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Μονάχου και εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη για να δουλέψει ως φωτορεπόρτερ, πριν ξεκινήσει μια μακρά καριέρα στο αμερικάνικο σινεμά.
Ξεκινώντας τη δεκαετία του '80 με μια σειρά από καλτ B-Movies, ο Παπαμιχαήλ ανελίχθηκε γρήγορα στο κινηματογραφικό στερέωμα και το 1993, υπέγραψε την πρώτη του μεγάλη επιτυχία: το «Cool Runnings» του Jon Turteltaub διηγείται την πορεία της Τζαμαϊκανής ολυμπιακής ομάδας στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς του 1988, σε μία feelgood αθλητική κομωδία που θεωρείται κλασική μέχρι και σήμερα.
Η αρχή είχε γίνει: Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '90, ο Παπαμιχαήλ συνεργάστηκε με πολυάριθμα ιερά τέρατα της βιομηχανίας, από την Drew Barrymore και την Sandra Bullock, μέχρι τον Robin Williams, τον Forrest Whitaker και τον Mel Gibson. Τη δεκαετία του 2000, η καριέρα του Παπαμιχαήλ «πήρε φωτιά», με τον φωτογράφο να υπογράφει 21 ταινίες σε 10 χρόνια, και να συνάπτει συνεργασίες με πολυάριθμους σκηνοθέτες, μερικές από τις οποίες έμελλε να κρατήσουν δεκαετίες: Wim Wenders, Gore Verbinski και Alexander Payne τον επιστράτευσαν ξανά και ξανά για τις ταινίες τους, μεταξύ των οποίων το οσκαρικό «Sideways» του 2004, το «The Weather Man» με τον Nicholas Cage, καθώς και το «Pursuit of Happyness» με τον Will Smith.
Η σημαντικότερη και πιο στιβαρή συνεργασία που δημιουργήθηκε εκείνη την περίοδο ωστόσο, ήταν αυτή με τον James Mangold, σκηνοθέτη των ταινιών «Girl, Interrupted» και «Kate & Leopold»: O Mangold εμπιστεύτηκε τον Παπαμιχαήλ σε όλα σχεδόν τα επερχόμενα πρότζεκτς του, από το «Identity» του 2003, μέχρι το «Walk The Line» του 2005, το «3:10 To Yuma» του 2007, το «Knight and Day» του 2010, το «Logan» του 2017 και το «Ford v Ferrari» του 2019. Φυσικά, η συνεργασία τους κορυφώθηκε φέτος, με το περιπετειώδες «Indiana Jones and the Dial of Destiny», το οποίο προβάλλεται αυτή τη στιγμή στους κινηματογράφους.
Τα τελευταία 15 χρόνια έφεραν πολυάριθμα πρότζεκτς υψηλού κύρους στο κατώφλι του Παπαμιχαήλ (ο φωτογράφος δέχτηκε οσκαρικές υποψηφιότητες για τη δουλειά του στα «Nebraska» και «The Trial of the Chicago 7», με τον ίδιο να σκηνοθετεί και τις δικές του 4 ταινίες μεγάλου μήκους), ενώ στο άμεσο μέλλον, το IMDb θέλει τον Παπαμιχαήλ να συμμετέχει στα γυρίσματα του «Daddio», ενός κοινωνικού δράματος με τον Sean Penn. Από την άλλη, ο James Mangold έχει στα σκαριά μια νέα ταινία Star Wars καθώς και τη βιογραφία του Bob Dylan με τον Timothee Chalamet στον πρωταγωνιστικό ρόλο, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες να δούμε την υπογραφή του Φαίδωνα σε κάποιο από αυτά τα project. Σε κάθε περίπτωση, το μέλλον διαγράφεται λαμπρό για την καριέρα του πληθωρικού δημιουργού. Η συνέχεια επί της οθόνης!