«Ας μιλήσουμε για ελευθερία»
«Ας μιλήσουμε για ελευθερία»
«Έχουμε μιλήσει για δικαιώματα, συνδικαλισμό, μεταρρύθμιση και καταλήψεις. Αλλά ας μιλήσουμε τώρα για ελευθερία. Για το ελεύθερο σχολείο. Για την αυτόνομη σχολική μονάδα που λειτουργεί ως αντίβαρο της κεντρικά σχεδιασμένης και δεσποτικά κατευθυνόμενης σχολικής εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ελεύθεροι και υπεύθυνοι πολίτες διαπλάθονται μόνο όσοι εκπαιδεύονται και ζουν μέσα σε λειτουργούσα αυτόνομη σχολική μονάδα, η οποία ανήκει στα όργανά της: τους διδάσκοντες, τον διευθυντή, τους γονείς και βεβαίως τους μαθητές και διοικείται από τους ίδιους, συντεταγμένα με κανόνες, σωστές πρακτικές και αξιολόγηση. Αυτοί αποτελούν την συμμαχία για το ελεύθερο σχολείο».
Με αυτά τα λόγια άνοιξε την τρίτη εκδήλωση της σειράς «Ιδεολογία, Εκπαίδευση, Ανταγωνιστικότητα και ΜΜΕ», που πραγματοποιεί το HellenicAmericanUniversity, ο Πρόεδρός του, Λεωνίδας-Φοίβος Κόσκος. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 15 Μαρτίου 2016 από το HellenicAmericanCollege / HellenicAmericanUniversity σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση και το Ελληνικό Τμήμα της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων.
Στη συνέχεια, με συντονιστή τον Αθανάσιο Παπανδρόπουλο, τον λόγο πήρε ο Άλκης Παναγιωτόπουλος, Γενικός Γραμματέαςτου Δ.Σ. του Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων (ΣΙΕΙΕ), ο οποίος αναφέρθηκε στις συνταγματικές πτυχές που διέπουν το καθεστώς της εκπαίδευσης στην χώρα μας και τόνισε ότι είναι απαραίτητες συνταγματικές αλλαγές σε μία εποχή όπου η εκπαίδευση παίζει σπουδαίο οικονομικό ρόλο σε ένα νέο περιβάλλον που είναι αυτό της παγκοσμιοποιήσεως και της αναδείξεως των ψηφιακών τεχνολογιών ως συντελεστών ανάπτυξης. Είπε, επίσης, ο κ. Παναγιωτόπουλος ότι σήμερα το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα επηρεάζεται από τις πελατειακές σχέσεις, γεγονός που το κρατάει δέσμιο παραγόντων που απαγορεύουν την ελεύθερη διαμόρφωσή του.
Ο Κωστής Κοντογιάννης, Διευθυντής του 1ου Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Αθήνας, αναφέρθηκε στις μορφές λειτουργίας των πειραματικών σχολείων και είπε ότι ορισμένες πρωτοβουλίες δεν αναλαμβάνονται από τα μέλη της Σχολικής κοινότητας καθώς χρησιμοποιούνται ως άλλοθι οι ασφυκτικές πράγματι κρατικές ρυθμίσεις. Επέμεινε ο κ. Κοντογιάννης στην ανάγκη να διευρυνθεί ο θεσμός των πρότυπων πειραματικών Γυμνασίων και υπογράμμισε διεξοδικά τα γενικότερα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη που μπορούν να προκύψουν από το γεγονός αυτό.
Ο ιστορικός και ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Θάνος Βερέμης, υπογράμμισε την ανάγκη της αξιολόγησης των καθηγητών και τόνισε ότι ο θεσμός αυτός ισχύει σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα εντός και εκτός Ευρώπης. Επεσήμανε επίσης ο καθηγητής ότι οι αξιολογήσεις επιβάλλονται ιδιαίτερα και σε εποχές που χαρακτηρίζονται από γρήγορες αλλαγές.
Η κυρία Ζωή Αποστολοπούλου, νομικός και μέλος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων των Πρότυπων Πειραματικών Δημοτικών Σχολείων του Πανεπιστημίου Αθηνών – Μαράσλειο ανέπτυξε τον προβληματισμό σχετικά με τον τελικό αποδέκτη του εκπαιδευτικού έργου. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ενώ έχουμε ενεργούς γονείς που ενδιαφέρονται να συνδράμουν στην καλή διοικητική λειτουργία της σχολικής μονάδας, οι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι ελαττώνονται ανάλογα και με τον κρατικό προϋπολογισμό και οι δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες παραμένουν αμείωτες. Την ίδια ώρα, η διεύθυνση του σχολείου είναι επιφορτισμένη όχι μόνο με την διεύθυνση του εκπαιδευτικού έργου, που από μόνο του είναι υπέρ αρκετό, αλλά και με τα καθήκοντα ενός εκτελεστικού διαχειριστή τύπου manager.
Στην διάρκεια της συζήτησης που ακολούθησε τις ομιλίες ο πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Θεόδωρος Φορτσάκης αναφέρθηκε στην ανάγκη μιας βαθιάς εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης προς την κατεύθυνση της αυτονομίας των σχολείων. Υπογράμμισε όμως ότι η προσπάθεια αυτή θα πρέπει να γίνει σταδιακά και με προσεκτικά βήματα γιατί μόνο έτσι θα εξασφαλιστεί η επιτυχία της.