Λύσε όλες τις απορίες σου διαβάζοντας την παρακάτω συνέντευξη που έδωσε ο σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού στην Ελλάδα πάνω στις νέες τεχνολογίες, Γιώργος Παπαμιμίκος, στη Νάσια Βουρλιώτη και το alfavita.gr
Τέτοια περίοδο, μπαίνει στο προσκήνιο το ζήτημα του μηχανογραφικού, η σωστή συμπλήρωσή του και ποια επιλογή θα κάνει ένα παιδί 17 χρονών για το μέλλον του.
Σε μια περίοδο που το εργασιακό τοπίο έχει ρευστοποιηθεί, αναδύονται συνεχώς κίνδυνοι και ευκαιρίες. Η δεσπόζουσα ανάγνωση που πρέπει να κάνει ένας μαθητής και η οικογένειά του για την επιλογή σχολής, είναι η κατάσταση στον χώρο της εργασίας και της τεχνολογίας.
Ο Γιώργος Παπαμιμίκος, Recruitment & Career Services Manager του Spoudase Festival, του μεγαλύτερου εκθεσιακού θεσμού στην Ελλάδα για την εκπαίδευση υπό την αιγίδα της ΓΓ Νέας Γενιάς και διά βίου μάθησης του Υπουργείου Παιδείας και της ΓΓΕΕ του Υπουργείου Ψηφιακής πολιτικής απαντά, χωρίς γενικολογίες περί τάσεων και ενδείξεων, για το ποια είναι τα επαγγέλματα του μέλλοντος, κάτι που είναι απαραίτητο να γνωρίζει ένας μαθητής που συμπληρώνει το μηχανογραφικό του.
alfavita.gr: Τι συμβάλλει στην διαμόρφωση των επιλογών των υποψηφίων;
Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ερμηνεία για το φαινόμενο της επιλογής των αστυνομικών και στρατιωτικών σχολών από τους υποψηφίους, σχολές που είναι μέσα στην πρώτη εικοσάδα των προτιμήσεων. Η είσοδος στις σχολές αυτές δεν αντιμετωπίζεται ως είσοδος σε τριτοβάθμιες σπουδές αλλά κατευθείαν ως είσοδος σε ένα επάγγελμα που συνοδεύεται από τη σιγουριά της μόνιμης θέσης και του μισθού.
Παράλληλα, σχολές που μέχρι και πριν λίγα χρόνια ήταν στην «αφρόκρεμα» της πρώτης ζήτησης των υποψηφίων, λόγω της πρόσβασης των πτυχιούχων άμεσα σε μόνιμη και ασφαλή εργασία, έχασαν την «αίγλη» τους, καθώς άλλαξε άρδην το δεδομένο αυτό.
Το πιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα, οι παιδαγωγικές σχολές και ιδιαίτερα τα τμήματα δασκάλων, που από το 2004 και μέχρι και το 2011 συγκέντρωναν μεγάλο αριθμό πρώτων προτιμήσεων και από το 2007 βρέθηκαν στην κορυφή της κούρσας της ζήτησης των υποψηφίων όλων των Επιστημονικών Πεδίων (τα Παιδαγωγικά Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, τόσο της Θεσσαλονίκης όσο και της Αθήνας από το 2007 έως και το 2009 είχαν τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις).
Από το 2011 όμως, το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης έχει πέσει από την πρώτη στην τέταρτη θέση, δίνοντας χώρο στη Νομική και την Ιατρική Αθήνας.
alfavita.gr: Ποιοι είναι οι τομείς το μέλλοντος με ισχυρή επαγγελματική προοπτική;
Αν κάποιος δεν θέλει να κάνει την Πυθία για το τι θα "παίξει" στον εργασιακό στίβο τα επόμενα χρόνια, η μεγάλη εικόνα είναι ξεκάθαρη. Ο τομέας της πληροφορικής γιγαντώνεται παντού, διεισδύει σε όλες τις εκφάνσεις της παραγωγής, της αγοράς εργασίας, των υπηρεσιών και κάθε επιχειρηματικής δράσης και συναλλαγής.
alfavita.gr: Θέλετε να μου δώσετε κάποια παραδείγματα πιο συγκεκριμένα;
Βεβαίως. Το πρώτο παράδειγμα που όλοι γνωρίζουμε καθώς ταλανίζει ακόμα και θα ταλανίζει κάθετα όλες τις επιχειρήσεις από την πιο μικρή έως την πιο μεγάλη έιναι το GDPR, δηλαδή ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων.
Γνωρίζετε πόσες θέσεις εργασίας άνοιξαν με βάση τις αλλαγές που έφερε αυτός ο νόμος; Πολλές! Και μάλιστα η εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία πίεσε ακόμα περισσότερο προς την σωστή ψηφιοποίηση της επιχειρηματικότητας, όπου στην Ελλάδα είμαστε λίγο πίσω σε αυτό το κομμάτι!
alfavita.gr: Μόνο αυτό το παράδειγμα;
Να το πούμε διαφορετικά. Ακόμα και μία καφετέρια εκμεταλλεύεται τις δυνατότητες που τις δίνουν τα κοινωνικά δίκτυα για να διαφημιστεί και να βρει κοινό. Η αλλιώς μία τοπική επιχείρηση. Για να το κάνει σωστά χρειάζεται γνώσεις στο digital marketing! Η πιο σωστά χρειάζεται και ένα site για να επικοινωνήσει την υπηρεσία της. Σκεφτείτε πως αυτό το πίβοτ γίνεται σε επίπεδο εθνικής κλίμακας.
Δεν υπάρχει κάτι που να μην αλλάζει.
Να οι θέσεις εργασίας!
alfavita.gr: Πληροφορική σκέτο; Κάποια εξειδίκευση;
Προγραμματιστές εφαρμογών και λογισμικού, διαχειριστές βάσεων δεδομένων, security developers και αναλυτές ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων, mobile applications developer και μηχανικοί τεχνητής νοημοσύνης έρχονται, για να μείνουν καιρό.
Και για τα παραπάνω που λέμε υπάρχουν και έρευνες!
Για παράδειγμα η έρευνα του Θεόδωρου Κατσανέβα και της επιστημονικής ομάδας του Πανεπιστημίου Πειραιώς, η οποία στηρίζεται στο μοντέλο του ισοζυγίου ζήτησης και προσφοράς επαγγελμάτων. Από αυτήν προκύπτει ότι άτομα με ισχυρές γνώσεις, ευρηματικότητα και συνεχή ανανέωση γνώσεων των ραγδαίων εξελίξεων στους διάφορους τομείς της πληροφορικής και του Διαδικτύου, θα έχουν διασφαλισμένο επαγγελματικό μέλλον.
alfavita.gr: Tι προτείνετε στους μαθητές να σπουδάσουν, ανάλογα με τις κατευθύνσεις που υπάρχουν, για μία καλύτερη ευκαιρία να βρουν δουλειά στο μέλλον;
Τα τελευταία 15 χρόνια και ιδιαίτερα μέσα στην κρίση, ένα πτυχίο δεν έχει αξία από μόνο του, αλλά παίρνει την αξία που του δίνει ο κάτοχός του, πράγμα που τη δεκαετία του '80 και του '90 σίγουρα δεν ίσχυε.
Υπό αυτήν την έννοια, αν κάποιος έχει γονείς δικηγόρους ή φαρμακοποιούς, μέσα στη σημερινή ρευστότητα της εργασίας στην Ελλάδα, ένα πτυχίο νομικής η φαρμακευτικής παίρνει την αξία του οικογενειακού background, δηλαδή του φορέα του, ενώ για κάποιον που οι γονείς του δεν κάνουν κάτι από αυτά τα δύο, αμέσως η επαγγελματική προοπτική του πτυχίου καταβαραθρώνεται.
Σε ένα παιδί που τελειώνει αυτήν τη στιγμή το σχολείο ή σε έναν φοιτητή προπτυχιακού που ψάχνει για μεταπτυχιακό, αρχικά θα του έλεγα να ακολουθήσει κάτι που αγαπάει. Σε δεύτερο επίπεδο, για να μην αποφύγω την ερώτησή σας, θα πρότεινα σίγουρα να σπουδάσουν στον τομέα της πληροφορικής.
alfavita.gr: Αρκετοί άριστοι μαθητές σκέφτονται τη νομική ή την ιατρική, ενώ μπορεί να μην είναι αυτό που πραγματικά επιθυμούν, προκειμένου να εξασφαλίσουν ένα καλό πτυχίο. Σωστά ή λάθος;
Η επιστροφή στις Νομικές Σχολές ακολουθεί μια παράδοση που θέλει τις Νομικές να σηκώνουν κεφάλι όταν δεν υπάρχει στο πεδίο τους άλλη σχολή που να υπόσχεται άμεση επαγγελματική αποκατάσταση. Κι αυτό παρόλο που στις ουρές της ανεργίας και της υποαπασχόλησης πτυχιούχων συνωστίζονται χιλιάδες πτυχιούχοι της Νομικής.
Η επιλογή τμήματος και σχολής ή, καλύτερα, αντικειμένου δεν πρέπει να καθορίζεται στεγνά από την επαγγελματική της αποκρυστάλλωση ή –ακόμη χειρότερα- από μια λογική καριέρας και πλουτισμού.
Στους άριστους αυτούς μαθητές θα έλεγα πως θα πρέπει να επιλέξουν ένα πτυχίο που να ικανοποιεί τα θέλω και τις ανάγκες τους, καθώς «καλό» πτυχίο δεν είναι αυτό που στα 22 σου το παρατάς, επειδή μάλλον κάτι άλλο σου άρεσε.
Μάλιστα, αυτό κάνει ένα μεγάλο κομμάτι του μαθητικού πληθυσμού, που μπαίνει σε μια σχολή, ύστερα από σκληρές και αλλεπάλληλες εξεταστικές μάχες και στο τέλος την αφήνει.
Οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν το who is who των σχολών και να κάνουν σωστές επιλογές, όχι με ντιρεκτίβες από τους γονείς, αλλά με συμβουλές από ειδικούς.
alfavita.gr: Εκτός από ένα πτυχίο, τι άλλα εφόδια θα πρέπει να έχει κάποιος για ένα δυνατό βιογραφικό;
Βρισκόμαστε στην εποχή των πακέτων δεξιοτήτων. Το έχω αναφέρει πολλές φορές σε ομιλίες μου σε διάφορα συνέδρια σε Ελλάδα και Εξωτερικό. Σε επίπεδο γνώσεων και ακαδημαϊκών κριτηρίων πέρα από την βάση που αποτελεί το προπτυχιακό και το μεταπτυχιακό, ένας εργαζόμενος στο πλαίσιο της συνεχούς κινητικότητας θα πρέπει να επιμορφώνεται συνεχώς με πρακτικές δεξιότητες όπου θα τον κάνουν πιο παραγωγικό. Προς αυτή την κατεύθυνση εξαιρώντας το εμπόριο σεμιναρίων που υπάρχει στην Ελλάδα κυρίως από φορείς που δεν έχουν καμία σύνδεση με την αγορά εργασίας, υπάρχουν στο διαδίκτυο πλατφόρμες με κορυφαία σεμινάρια πάνω σε πολλά αντικείμενα.
alfavita.gr: Αν συμπληρώνατε φέτος το μηχανογραφικό, ποιες σχολές θα επιλέγατε;
Με βάση τα παραπάνω θα πρότεινα τα τέσσερα πιο ποιοτικά τμήματα σε επίπεδο ακαδημαϊκό αλλά και όσο αναφορά στην σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας που σχετίζονται με τον κλάδο της πληροφορικής και ακολουθούν τις εξελίξεις σε τεχνολογικό επίπεδο.
1. Τμήμα Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Πειραιά
2. Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Πειραιά
3. Τμήμα Μηχανικών Η/Υ & Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο Πατρών
4. Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών & Επικοινωνιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Αιγαίου