ΠΟΣΔΕΠ: Η ρύθμιση που κατατέθηκε λίγο πριν λήξουν οι εργασίες της Βουλής συνιστά ανεπίτρεπτη παρέμβαση του υπουργείου στις διαδικασίες εκλογής Συμβουλίων οι οποίες δεν έχουν ολοκληρωθεί σε αρκετά ιδρύματα, καθώς είναι γνωστή και δεδομένη η σύνθεση των Συγκλήτων τους, οπότε δημιουργούνται υπόνοιες για πρόθεση υποστήριξης μιας εκ των δύο ομάδων και υποψηφίων πρυτάνεων που τυχόν θα ισοψηφούν
Να μαζέψει τα ασυμμάζευτα επιχείρησε η υπουργός Παιδείας με την κατάθεση τροπολογίας της τελευταίας στιγμής προκειμένου να βρεθεί μια λύση στο νόμο για την ανάδειξη των Συμβουλίων Διοίκησης στα ΑΕΙ που η ίδια θέσπισε και ο οποίος ήταν γεμάτος κενά και αστοχίες.
Σύμφωνα με την ΠΟΣΔΕΠ «η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να μην παραδεχθεί ότι ο νόμος που ψήφισε έχει κενά και αστοχίες, αδιαφόρησε για μήνες μπροστά στο αδιέξοδο για την ανάδειξη των Συμβουλίων Διοίκησης στα 3 από τα 10 Πανεπιστήμια που πραγματοποίησαν εκλογές μέσα στο 2022, επικαλούμενη το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων».
Επισημαίνει μάλιστα πως οι παρεμβάσεις που ακολουθήσαν προκειμένου να άρουν το αδιέξοδο -που η ίδια η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δημιούργησε- ηταν «απαράδεκτες», ενώ υπογραμμίζει πως η ρύθμιση που κατατέθηκε λίγο πριν λήξουν οι εργασίες της Βουλής ενόψει των εθνικών εκλογών «συνιστά επίσης ανεπίτρεπτη παρέμβαση του υπουργείου στις διαδικασίες εκλογής Συμβουλίων οι οποίες δεν έχουν ολοκληρωθεί σε αρκετά ιδρύματα, καθώς είναι γνωστή και δεδομένη η σύνθεση των Συγκλήτων τους, οπότε δημιουργούνται υπόνοιες για πρόθεση υποστήριξης μιας εκ των δύο ομάδων και υποψηφίων πρυτάνεων που τυχόν θα ισοψηφούν.
«Δυστυχώς» καταλήγει η ΠΟΣΔΕΠ, «οι συνεχόμενες και πρόχειρες παρεμβάσεις όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουν τα θεμελιώδη προβλήματα του υπερσυγκεντρωτικού και αντιδημοκρατικού μοντέλου διοίκησης που εισήγαγε ο ν.4957/2022, αλλά τα επιτείνουν. Μόνο η αλλαγή του υφιστάμενου πλαισίου διοίκησης θα επαναφέρει τα Πανεπιστήμια σε τροχιά εσωτερικής δημοκρατικής λειτουργίας και πλήρους αυτοδιοίκησης».
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Η ΠΟΣΔΕΠ είχε έγκαιρα (30/09/2022) διατυπώσει έντονο προβληματισμό για την εφαρμοσιμότητα του ν.4957/2022 και είχε επισημάνει τα σημαντικά προβλήματα στην ανάδειξη, αλλά και στη λειτουργία των Συμβουλίων Διοίκησης των Πανεπιστημίων.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να μην παραδεχθεί ότι ο νόμος που ψήφισε έχει κενά και αστοχίες, αδιαφόρησε για μήνες μπροστά στο αδιέξοδο για την ανάδειξη των Συμβουλίων Διοίκησης στα 3 από τα 10 Πανεπιστήμια που πραγματοποίησαν εκλογές μέσα στο 2022, επικαλούμενη το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων. Μετά ξεκίνησε μια σειρά από καθυστερημένες και απαράδεκτες παρεμβάσεις:
Αρχικά, ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης εξέδωσε (29/11/22) εγκύκλιο με τέσσερις οδηγίες, προκειμένου να αρθεί η "ακυβερνησία" , στην οποία είχαν οδηγηθεί 3 Πανεπιστήμια, εξαιτίας του νομικού αδιεξόδου όταν σημειώνεται ισοψηφία (3-3) στην εκλογή των εξωτερικών μελών των Συμβουλίων Διοίκησης. Στη συνέχεια ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης εξέδωσε νέα εγκύκλιο (03/02/2023) με θέμα «Παροχή διευκρινίσεων για τις εκκρεμείς διαδικασίες συγκρότησης Συμβουλίων Διοίκησης των Πανεπιστημίων», η οποία αφορά στην επαναπροκήρυξη όλων των θέσεων των εσωτερικών και εξωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης εάν δεν καταστεί δυνατή η ανάδειξη του συνόλου ή μέρους των εξωτερικών μελών εντός συγκεκριμένων προθεσμιών.
Με τροπολογία του Υπουργείου (άρθρο 59 του ν. 5026/2023, 28/2/2023) παρατάθηκε η θητεία των υπηρετουσών Πρυτανικών Αρχών στα 3 Πανεπιστήμια με εκκρεμείς διαδικασίες.
Μια μέρα πριν λήξουν οι εργασίες της Βουλής ενόψει των εθνικών εκλογών (11/04/2023), το Υπουργείο επανήλθε με τροπολογία που προβλέπει ότι εάν μετά από την επαναπροκήρυξη των εκλογών δεν επιτευχθεί η απαιτούμενη πλειοψηφία, η αρμοδιότητα ανάδειξης των εξωτερικών μελών περιέρχεται στη Σύγκλητο του οικείου ΑΕΙ, ενώ προβλέπεται ακόμη και κλήρωση. Δηλαδή, σύμφωνα με την τελευταία ρύθμιση, μετά από μια άγονη και επαναλαμβανόμενη διαδικασία, τα μέλη της Συγκλήτου ή η κληρωτίδα, και όχι τα μέλη ΔΕΠ, θα αποφασίζουν για τα εξωτερικά μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης και, συνεπώς, για τις νέες πρυτανικές αρχές.
Η ρύθμιση αυτή συνιστά επίσης ανεπίτρεπτη παρέμβαση του υπουργείου στις διαδικασίες εκλογής Συμβουλίων οι οποίες δεν έχουν ολοκληρωθεί σε αρκετά ιδρύματα, καθώς είναι γνωστή και δεδομένη η σύνθεση των Συγκλήτων τους, οπότε δημιουργούνται υπόνοιες για πρόθεση υποστήριξης μιας εκ των δύο ομάδων και υποψηφίων πρυτάνεων που τυχόν θα ισοψηφούν. 2 / 2 Δυστυχώς οι συνεχόμενες και πρόχειρες παρεμβάσεις όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουν τα θεμελιώδη προβλήματα του υπερσυγκεντρωτικού και αντιδημοκρατικού μοντέλου διοίκησης που εισήγαγε ο ν.4957/2022, αλλά τα επιτείνουν. Μόνο η αλλαγή του υφιστάμενου πλαισίου διοίκησης θα επαναφέρει τα Πανεπιστήμια σε τροχιά εσωτερικής δημοκρατικής λειτουργίας και πλήρους αυτοδιοίκησης.