Είναι το AI η λύση για τα προβλήματα οργάνωσης και πειθαρχίας των μαθητών;


Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στην τάξη έχει αποτελέσει πηγή συνεχούς συζήτησης, με τους εκπαιδευτικούς να προσπαθούν ακόμη να καθορίσουν το ρόλο της και να αναπτύξουν αποτελεσματικές μεθόδους ένταξης στο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών. 

Ωστόσο, σε ορισμένες περιπτώσεις, η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα επωφελής για μαθητές που αγωνίζονται με εκτελεστικές λειτουργίες (EF) όπως η συγκέντρωση και η προσοχή, συμβάλλοντας ενδεχομένως στη γεφύρωση των χασμάτων απόδοσης μεταξύ των μαθητών, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Μια πρόσφατη μελέτη που διεξήχθη από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Lund στη Σουηδία εξέτασε τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητα της τεχνητής νοημοσύνης στην τάξη. Οι μαθητές χρησιμοποιούν συχνά το ChatGPT για να κάνουν εργασίες τους. Η έρευνα μελετά το αν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα πρέπει να απαγορεύσουν τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης ή να τα αγκαλιάσουν.

"Διαπιστώσαμε ότι οι μαθητές με τις περισσότερες προκλήσεις σε εκτελεστικές λειτουργικές βρίσκουν τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης ιδιαίτερα χρήσιμα για τη σχολική εργασία, ειδικά για την ολοκλήρωση εργασιών", δήλωσε στο Euronews Next ο Johan Klarin, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, σχολικός ψυχολόγος και βοηθός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Lund.

Αυτό υπογραμμίζει τις δυνατότητες αυτών των εργαλείων ως υποστηρικτικών βοηθημάτων για μαθητές που αγωνίζονται σε γνωστικές διαδικασίες ζωτικής σημασίας για την ακαδημαϊκή επιτυχία. Οι ερευνητές εντόπισαν μια σχέση μεταξύ της προτίμησης και της κλίσης των μαθητών για χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και της τάσης τους να αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες στη μάθηση, συμπεριλαμβανομένων ζητημάτων με τον προγραμματισμό, τη συναισθηματική ρύθμιση και την ολοκλήρωση εργασιών. Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Frontiers in Artificial Intelligence.

Οι μελέτες αποκάλυψαν ότι ενώ το 14,8% των νεότερων μαθητών χρησιμοποιούσαν την τεχνητή νοημοσύνη ως μέρος της εκπαίδευσής τους, περισσότεροι από τους μισούς (52,6 %) των νέων τη χρησιμοποιούσαν γενικά. Μεταξύ των chatbot AI, το ChatGPT ήταν μακράν το πιο συχνά χρησιμοποιούμενο εργαλείο, με το 70% των νεότερων μαθητών και το 88,9% των μεγαλύτερων μαθητών να το χρησιμοποιούν. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι μαθητές που αντιμετώπιζαν προκλήσεις στις σχολικές τους εργασίες, όπως δυσκολίες στον προγραμματισμό, την αναστολή και τη γνωστική ευελιξία, βρήκαν τα εργαλεία AI ιδιαίτερα χρήσιμα για την ολοκλήρωση εργασιών.

Η Klarin εξηγεί ότι εφόσον αυτοί οι μαθητές μπορεί να δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν τις σχολικές τους εργασίες, "ένα υποστηρικτικό εργαλείο που τους καθοδηγεί στις τελευταίες φάσεις της σχολικής τους εργασίας μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα να τις ολοκληρώσουν έγκαιρα". 

Ωστόσο, οι ερευνητές προειδοποίησαν ότι η συνεχής χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης για σχολικές εργασίες ενέχει τον κίνδυνο υπερβολικής εξάρτησης από αυτά. Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για την ολοκλήρωση εργασιών μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη ανάπτυξη των κρίσιμων γνωστικών δεξιοτήτων, ειδικά κατά την εφηβεία, η οποία είναι μια βασική περίοδος για την ανάπτυξη των εκτελεστικών λειτουργιών.

Ως αποτέλεσμα, η μεγάλη εξάρτηση από την τεχνητή νοημοσύνη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και η στροφή σε αυτήν ως γρήγορη λύση, αντί να μάθουν πώς να ξεπερνούν τις δυσκολίες, θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη φυσική εξέλιξη αυτών των ικανοτήτων σε νεαρούς μαθητές, καθιστώντας τους πιο δύσκολο να χειριστούν πολύπλοκες εργασίες αργότερα στη ζωή.

"Εάν οι μαθητές βασίζονται στη γενετική τεχνητή νοημοσύνη για να αντικαταστήσουν, αντί να αυξήσουν, τις υπάρχουσες ικανότητές τους, αυτό θα μπορούσε να εμποδίσει την ανάπτυξη ή ακόμα και να οδηγήσει σε επιδείνωση των γνωστικών δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για την επιτυχή ολοκλήρωση των σχολικών εργασιών", είπε η Klarin.

Γενικά, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να μετριάζουν με συνέπεια τη χρήση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης και τον σκοπό της, εστιάζοντας στη χρήση της ως συμπληρωματικό εργαλείο και όχι ως υποκατάστατο των δεξιοτήτων των μαθητών.