Μας μιλάει για την Sustainable Food Movement in Greece που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των απορριμμάτων τροφής στην Ελλάδα.
Οι στόχοι για την βιώσιμη ανάπτυξη είναι μία δέσμη στόχων που αφορά την μελλοντική διεθνή ανάπτυξη. Θεσπίστηκαν από τα Ηνωμένα Έθνη και προβλήθηκαν ως οι παγκόσμιοι στόχοι για την βιώσιμη ανάπτυξη. Οι στόχοι για την βιώσιμη ανάπτυξη θα υλοποιηθούν από το 2015 έως το 2030. Η δέσμη αποτελείται από 17 στόχους και 169 συνδεόμενους σκοπούς με αυτούς τους στόχους. Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή είναι ο νούμερο 12 στόχος. Κάθε χρόνο υπολογίζεται ότι το 1/3 του παραγόμενου φαγητού, αριθμός ο οποίος ισοδυναμεί σε 1,3 δισεκατομμύρια τόνους τροφής, αξίας περίπου 1 τρισεκατομμυρίου, καταλήγει να σαπίζει στους κάδους απορριμμάτων των καταναλωτών και των λιανεμπόρων ή να καταστρέφεται λόγω των κακών πρακτικών μεταφοράς ή συγκομιδής. Η Sustainable Food Movement in Greece αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των απορριμμάτων τροφής στην Ελλάδα, προωθώντας την αειφόρο ανάπτυξη στον κλάδο της Γαστρονομίας. Για την Sustainable Food Movement in Greece μιλήσαμε με την Βη Μπουγάνη. Διαβάστε τα όσα ενδιαφέροντα είπε στον Παναγιώτη Λουκά.
Το ερέθισμα για την ίδρυση της επιχείρησης ήταν ο νόμος 4430/2016 για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία στην Ελλάδα, με στόχο την ίδρυση κοινωνικών επιχειρήσεων. Οι προσδοκίες που είχαμε στην αρχή ήταν σίγουρα η ένταξη μας σε ένα hub, για να μπορέσει να ωριμάσει η ιδέα σε ένα προστατευόμενο και ασφαλές περιβάλλον. Όπως και ήδη έχει συμβεί, μια και η "Sustainable Food Movement in Greece" είναι ήδη μια από τις 34 ομάδες του Προγράμματος Καινοτομίας και Νεανικής Επιχειρηματικότητας Egg της Εurobank.
Απευθυνόμαστε σε όλους τους πολίτες που τους ενδιαφέρει να προστατέψουν το περιβάλλον από τα απορρίμματα τροφής. Επίσης, μια και οι υπηρεσίες μας κατά κύριο λόγο έχουν εκπαιδευτικό χαρακτήρα, θεωρούμε επωφελούμενους τους καταναλωτές, τους φοιτητές, επαγγελματίες και επιχειρηματίες Γαστρονομίας και Τουρισμού και τους μικρούς παραγωγούς. Επίσης, μια και θεωρούμε σημαντική την ανάπτυξη της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, απευθυνόμαστε σε εταιρίες που θέλουν να προάγουν έργο στο κοινωνικό σύνολο και σε υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων που θέλουν να μυηθούν στις αρχές της αειφορίας. Το όφελος που έχει κανείς από τις υπηρεσίες μας, είναι οικονομικό, κοινωνικό, εκπαιδευτικό και περιβαλλοντικό.
Το όραμα μας είναι να μειώσουμε τα απορρίμματα τροφής στην Ελλάδα και να εκπαιδεύουμε επιχειρηματίες και επαγγελματίες Γαστρονομίας και Τουρισμού στις αρχές της αειφορίας. Στόχοι μας είναι η κοινωνική αφύπνιση, ενημέρωση και εκπαίδευση γύρω από τις αρχές αειφόρου γαστρονομίας, η ανάπτυξη Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης σε επιχειρήσεις εστίασης και τουρισμού αλλά και η ενίσχυση του ηθικού καταναλωτισμού. Όλα αυτά μέσα από τις συνέργειες μας και την ψηφιακή καινοτομία.
Στη παρούσα φάση, είμαστε μια νεοϊδρυθείσα επιχείρηση και η ομάδα αποτελείται από 6 άτομα εκ των οποίων τα 2 είναι ενεργά. Υπάρχει ομαδικότητα, συνεννόηση, θέληση και όρεξη για δουλειά και για αυτό σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα έχουμε ένα δίκτυο εξωτερικών συνεργατών έως και 10 ατόμων. Για εμάς οι συνέργειες είναι πολύ σημαντικές και το έργο μας στηρίζεται σε αυτές άσχετα σε ποια πόλη/χώρα βρίσκονται οι συνεργάτες μας. Το σημαντικό είναι να ασπάζονται όλοι τις αξίες και αρχές της επιχείρησης και μόνο τότε, με ευελιξία και κατανόηση, μπορεί να παραχθεί σωστά έργο.
Εμείς δεν θα προχωρούσαμε σε ίδρυση επιχείρησης αν δεν υπήρχε ο νόμος 4430/2016 για τις social enterprises στην Ελλάδα. Όπως θα γνωρίζετε είναι ένας νόμος πολύ ευνοϊκός για να μη τα παρατήσει κανείς. Δεν μας πήρε πολύ καιρό για να ιδρύσουμε την επιχείρηση, μόνο 3 μήνες κι αυτό γιατί είχαμε κάνει πολύ καλή προετοιμασία ως προς το business και budget plan. Εδώ συνέβαλλε και η οργάνωση του Γενικού Μητρώου Κοινωνικής Οικονομίας. Γνωρίζαμε πολύ καλά τι θέλουμε να κάνουμε, είχαμε παρακολουθήσει πολλά σεμινάρια για τη νεοφυή επιχειρηματικότητα και ξέραμε πως όσο πιο συγκεκριμένοι είμαστε στο έργο που θέλουμε να παράγουμε, τόσο το καλύτερο για την πορεία της έναρξης της επιχείρησης.
Σύγχρονες προκλήσεις για τις επιχειρήσεις και τους επιχειρηματίες είναι η αφύπνιση των πελατών, η συμμετοχή και η επιτυχία σε διαγωνισμούς, η ένταξη και αποδοχή σε ένα οικοσύστημα, οι συνέργειες και η αναζήτηση επενδυτικών κεφαλαίων. Επίσης μεγάλη πρόκληση είναι να γίνει το προϊόν σου γνωστό σύντομα αλλά και διατηρήσιμο στην αγορά. Η πιο μεγάλη όμως πρόκληση από όλες, είναι να διατηρήσεις στο χρόνο, την ομάδα με την οποία ξεκίνησες μια επιχειρηματική ιδέα.
Το μόνο που θα άλλαζα εαν μπορούσα να γυρίσω τον χρόνο πίσω θα ήταν η επιλογή των συνεργατών μου. Ξεκίνησα με μια ομάδα που πίστευα πως όλοι είμαστε στην ίδια βάρκα, αλλά με το πέρασμα του χρόνου το πάθος για την επιχειρηματική μας δράση διατηρείται πρακτικά σε 3 άτομα, στα μισά δηλαδή μέλη της ομάδας μου. Βλέπω τον εαυτό μου ως πρωτοπόρο σε αυτό που έχουμε επιλέξει να κάνουμε στην Ελλάδα και σίγουρα σε 5 χρόνια πιστεύω πως θα έχω καταφέρει να ιδρύσω μια σχολή Αειφόρου Γαστρονομίας και να είμαι η πρώτη sustainable restaurateur στην Ελλάδα.
Οι ευκαιρίες υπάρχουν με ή χωρίς κρίση. Δεν πιστεύω ότι η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες, αλλά κάνει λίγο πιο ξεκάθαρο το θολό τοπίο της επιχειρηματικότητας. Είμαι από τους ανθρώπους που πιστεύω πως όλα μπορεί να συμβούν αρκεί να είσαι σε εγρήγορση. Το μόνο σίγουρο που η κρίση έχει φέρει στην Ελλάδα, είναι κατάθλιψη κι αυτό γιατί δεν έχουμε μάθει να προσαρμοζόμαστε ως λαός. Δεν θεωρώ πως είμαστε ευέλικτος λαός. Αντιθέτως είμαστε δυσκίνητοι, κομπλεξικοί και εγωιστές. Δεν έχουμε ομαδικό πνεύμα και έχουμε μεγαλώσει σε οικογένειες με πολλά στερεότυπα για την επαγγελματική μας πορεία. Η συμβουλή που η ίδια, προσωπικά, θα έδινα σε κάποιον που βγαίνει τώρα στην αγορά εργασίας είναι πάνω απ'όλα να βρει τον εαυτό του, τις ανάγκες του, το προσωπικό του όραμα και στίγμα που θέλει να αφήσει στον πλανήτη. Να μη σταματήσει να διαβάζει, να ψάχνεται, να ενημερώνεται, να εξελίσσεται. Να μην ακούει κανέναν παρά μόνο το ένστικτό του και να ακολουθήσει με πολιτική και στρατηγική όλα τα δύσκολα μονοπάτια που θα αποδώσουν όμως στα όνειρα και στην επιτυχία του. Να μη το βάλει κάτω στα δύσκολα και να μη βγει με παρωπίδες στον επαγγελματικό αγώνα.
www.facebook.com/sustainablegastronomy