Μας μιλάει για το Paradosie, που στόχο έχει να αναδείξει την αξία του ελαιόλαδου και να το συστήσει στο εξωτερικό.
Παράδοση (η): Είναι η μεταβίβαση-παραχώρηση ενός πράγματος σε κάποιον ή σε κάποιους άλλους (Βικιπαίδεια). Παράδοση είναι να μαζεύεις ελιές και να παράγεις λάδι. Κάτι που στην Ελλάδα γίνεται εδώ και εκατοντάδες χρόνια. Για να υπάρχει η παράδοση, πρέπει να υπάρχει όμως και η συνέχεια. Ο Bob Αλεξανδρόπουλος μαζί με τον ξάδελφο του Στάθη Λυμπερόπουλο αποφάσισαν ότι το σπιτικό ελαιόλαδο της οικογενείας τους που έβγαζαν, με τη βοήθεια της τεχνολογίας και νέων πρακτικών καλλιέργειας, να το εξελίξουν και να συμβάλουν στην βιώσιμη ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας στην Ελληνική επαρχία. Για το brand Paradosie, μιλήσαμε με τον Bob Αλεξανδρόπουλο. Διαβάστε τα όσα ενδιαφέροντα είπε στον Παναγιώτη Λουκά.
Ένα καλοκαίρι, πριν από τέσσερα περίπου χρόνια, βρεθήκαμε με τον ξάδερφό μου Στάθη Λυμπερόπουλο στα Φιλιατρά Μεσσηνίας από όπου καταγόμαστε. Συζητάγαμε για την οικονομική κρίση. Ο Στάθης, νεότερος με σπουδές στη Φυσική Αγωγή, εργαζόταν στις πωλήσεις σε μεγάλη πολυεθνική στην Αθήνα. Εγώ, Digital Art Director, έχοντας γεννηθεί και ζήσει αρκετά χρόνια στην Αμερική, σκεφτόμουν να φύγω στο εξωτερικό. Ο Στάθης μου εξιστορούσε τις εμπειρίες του από την Ισπανία όπου είχε ζήσει για ένα διάστημα ως φοιτητής, με το πρόγραμμα Erasmus. Αναφέρθηκε σε κάποιους Σουηδούς φίλους, που έβρισκαν το σπιτικό ελαιόλαδο της οικογένειάς μας που είχε πάρει μαζί του, πολύ πιο ενδιαφέρον από τα ελαιόλαδα του εμπορίου στην Ισπανία! Τότε μας γεννήθηκε η σκέψη ότι το ελαιόλαδό μας, που το θεωρούσαμε δεδομένο, ίσως ήταν κάτι περισσότερο. Και όντως, το “λάδι της οικογένειάς μας αποδείχτηκε ότι ήταν ένα αρίστης ποιότητας εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο. Ήταν κρίμα ένα τέτοιο ποιοτικό προϊόν να το δίνουμε σε εξευτελιστική τιμή σε εμπόρους και να προωθείται στην Ιταλία για συσκευασία και πώληση ως Ιταλικό. Θεωρήσαμε ότι ήταν υποχρέωσή μας να εξετάσουμε πώς θα μπορούσαμε να το αξιοποιήσουμε. Θυμηθήκαμε τα χρόνια που ήμασταν παιδιά, τα καλοκαίρια με τις γιαγιάδες και τους παππούδες μας, τις ιστορίες τους, τα παιχνίδια στο σπίτι το εξοχικό μέσα στους ελαιώνες... Κάπου εκεί γεννήθηκε το brand Paradosie. Για εμάς ήταν κάτι σαν χρέος προς τις προηγούμενες γενιές. Να αναδείξουμε την αξία του ελαιόλαδου και να το συστήσουμε στο εξωτερικό. Ταυτόχρονα, να συνεχίσουμε την Παράδοση, να διατηρήσουμε τη “γνώση” από το παρελθόν και με τη βοήθεια της τεχνολογίας και νέων πρακτικών καλλιέργειας, να συμβάλλουμε στην βιώσιμη ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας στην Ελληνική επαρχία.
Είμαστε στην αρχή. Έχουμε όραμα και προσδοκίες που αποτελούν τους οδηγούς μας, αλλά προσπαθούμε να βάζουμε ρεαλιστικούς στόχους και να τους υλοποιούμε.
Απευθυνόμαστε κυρίως στο εξωτερικό. Σε πρώτη φάση, στη Βόρεια Ευρώπη. Θέλουμε να γνωρίσουμε στον κόσμο το ελαιόλαδό μας και να τον μυήσουμε στις γεύσεις της Μεσογειακής διατροφής. Δεν είναι όλα τα ελαιόλαδα ίδια. Να εξηγήσουμε πώς το ποιοτικό, πλούσιο σε πολυφαινόλες ελαιόλαδο μπορεί να συμβάλει στην καλή υγεία!
Προσπαθούμε να διατηρήσουμε τη “σοφία” που μας παρέδωσαν οι προηγούμενες γενιές αλλά και να αλλάξουμε νοοτροπίες. Θέλουμε να συμβάλλουμε στην προστασία του περιβάλλοντος με τον τρόπο που καλλιεργούμε τις ελιές και να ελαχιστοποιήσουμε το ανθρακικό μας αποτύπωμα στην όλη διαδικασία παραγωγής ελαιολάδου.
Είμαστε σε αρχικό στάδιο και δεν έχουμε υπαλλήλους. Στη φάση αυτή έχουμε και οι δύο πολλαπλούς ρόλους. Η προσπάθεια για την ανάπτυξη δικτύου συνεργατών στο εξωτερικό είναι διαρκής. Δεν είναι εύκολο. Χρειάζεται επίσης και ο συντονισμός των ενεργειών μας με την καλλιέργεια της ελιάς και την παραγωγή του ελαιολάδου. Πέρα από τις επιχειρηματικές προκλήσεις, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και την κλιματική αλλαγή, καθώς ο καιρός παίζει μεγάλο ρόλο στην παραγωγή ποιοτικού ελαιολάδου.
Είναι αλήθεια ότι η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα συναντά εμπόδια. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες για τη βελτίωση της κατάστασης. Ωστόσο τα προβλήματα εξακολουθούν να είναι πολλά. Ιδιαίτερα για νέες επιχειρήσεις που δεν έχουν ακόμη προλάβει να έχουν σταθερό πελατολόγιο και καλούνται να πληρώνουν εισφορές και φόρους. Επίσης υπάρχει μεγάλο κενό στο χώρο που δραστηριοποιούμαστε εμείς. Δηλαδή στο πάντρεμα του αγροτικού και εμπορικού τομέα. Χρειάζεται πείσμα για να αντέξει κανείς και να συνεχίσει. Σιγά σιγά όμως αρχίζουν να αλλάζουν τα πράγματα και ελπίζουμε ότι θα βελτιωθεί και το επιχειρηματικό κλίμα.
Ζούμε σε εποχή μεγάλων προκλήσεων. Μία από αυτές είναι η κλιματική αλλαγή. Οι συνέπειες είναι πολύ μεγαλύτερες από ότι αντιλαμβάνεται ο κόσμος. Δεν είναι μόνο μια διαφοροποίηση στις θερμοκρασίες. Για παράδειγμα, από το 2013 έχει εμφανιστεί μια νέα ασθένεια που καταστρέφει εντελώς τα ελαιόδεντρα, η Xylella Fastidiosa και ακόμα δεν έχει βρεθεί αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισής της. Αλλά γενικότερα, είναι και οι αλλαγές που έρχονται και με την καθιέρωση νέων τεχνολογιών. Με την ανάπτυξη δικτύων 5G σχεδόν όλα θα είναι συνδεδεμένα ψηφιακά. Αυτό δημιουργεί μεγάλες ευκαιρίες αλλά και κινδύνους. Σχεδόν κανείς δεν αναφέρεται στο πώς πρόκειται να αλλάξει ο τρόπος ζωής μας, όχι μόνο η επιχειρηματικότητα. Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και οι επερχόμενοι αυτοματισμοί, θα φέρουν μεγάλες ανακατατάξεις και αλλαγές στον τρόπο που λειτουργούν έως τώρα τα πράγματα. Αλλαγές στην ίδια την καθημερινότητά μας.
Αυτό που συζητάμε μερικές φορές ως Paradosie, είναι πόσα περισσότερα θα μπορούσαμε να είχαμε μάθει από τις γιαγιάδες μας και τους παππούδες μας αν ζούσαν τώρα. Το περιγράφει όμορφα ο Ray Bradbury (Αμερικανός συγγραφέας), αναφερόμενος ουσιαστικά στους ηλικιωμένους ως ζωντανές χρονομηχανές. Οι νεαροί ήρωες του βιβλίου του “Dandelion Wine”, διαπιστώνουν μέσα από τις απίστευτα ζωντανές περιγραφές των προσωπικών εμπειριών ενός ηλικιωμένου συνταγματάρχη, ότι έχουν μπροστά τους μια πραγματική μηχανή χρόνου. Στην εποχή μας, όλα αλλάζουν γρήγορα. Εμείς είμαστε σε αρχικό στάδιο, βάζουμε ρεαλιστικούς στόχους και προσβλέπουμε στην υλοποίησή τους. Σκοπός είναι να διαθέτουμε την οικογενειακή παραγωγή μας, εξασφαλίζοντας την άριστη ποιότητα του προϊόντος μας, παράλληλα με το υψηλό επίπεδο υπηρεσιών προς τους πελάτες μας. Να δημιουργήσουμε έτσι μια σταθερή σχέση εμπιστοσύνης στο χρόνο, τόσο με τους πελάτες όσο και με τους συνεργάτες μας. Αν έχουμε αυτά, μπορούμε να καθορίσουμε νέους στόχους και την ανάπτυξή μας σύμφωνα πάντα με τη φιλοσοφία και το όραμά μας.
Ναι, πάντα δημιουργούνται ευκαιρίες σε μια κρίση. Νομίζω η καλύτερη συμβουλή που μπορεί να δώσει κανείς με μια λέξη είναι “αφουγκράσου”. Προσπάθησε να ακούσεις τα προβλήματα και τις ανάγκες του κόσμου...