Μας μιλάει για τη Ethnasia, το e-shop που φτιάχνει χειροποίητα boho κοσμήματα.
Η ενασχόλησή μου με το κόσμημα αρχικά ήταν μόνο σε ερασιτεχνικό επίπεδο. Ένα καλοκαίρι, ενώ ήμουν φοιτήτρια, πήγα διακοπές στη Σαμοθράκη και εκεί γνώρισα την τέχνη του macrame. Τότε ούτε που το φανταζόμουν ότι θα γίνει η κύρια ενασχόλησή μου και πόσω μάλλον να στηθεί μία επιχείρηση. Μέσα σε λίγα χρόνια και με τη βοήθεια του φίλου μου που γνωρίζει το τεχνικό κομμάτι φτιάξαμε το e-shop. Προσδοκίες δεν είχαμε, θέλαμε απλώς να κάνουμε αυτό που αγαπούσαμε κι όσο περνούσε ο καιρός και βλέπαμε την ανταπόκριση του κόσμου τόσο θέλαμε να συνεχίσουμε. Νομίζω ότι αν κάνεις αυτό που αγαπάς σε συνδυασμό με τη σκληρή δουλειά, πάντα θα βρίσκει το δρόμο προς την επιτυχία.
Απευθυνόμαστε κυρίως σε γυναίκες που διαθέτουν μία πιο boho θα έλεγα αισθητική. Τα περισσότερα κοσμήματά μας θα τα χαρακτήριζα unisex, αλλά κατόπιν μεγάλης ζήτησης από το αντρικό κοινό, αποφασίσαμε να κυκλοφορήσουμε και την πρώτη μας αντρική συλλογή. Έτσι, πλέον θα τολμήσω να πω ότι απευθυνόμαστε σε όλους εκείνους που προτιμούν το boho lifestyle. Αυτό είναι που προωθούμε άλλωστε και όχι να πουλάμε απλά ένα κόσμημα. Μέσα από τα social media, τις φωτογραφίσεις και τις συνεργασίες μας αυτό προσπαθούμε να μεταδώσουμε και από ό,τι φαίνεται είναι ένα lifestyle που εκφράζει αρκετό κόσμο. Γενικά, απευθυνόμαστε σε όλους εκείνους που αγαπούν το χειροποίητο, σε εκείνους που δεν θέλουν να αγοράζουν απλά ένα αντικείμενο αλλά κάτι που να έχει ψυχή και να κατακλύζεται από μεράκι και αγάπη, σε όλους εκείνους που αγαπούν να στηρίζουν νέους καλλιτέχνες.
Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να δημιουργούμε όμορφα κοσμήματα παραμένοντας πάντα πιστοί στις βασικές αξίες της Ethnasia που είναι ο σεβασμός στο περιβάλλον και η προσφορά στο συνάνθρωπο. Θέλουμε να μεταδώσουμε το boho όχι μόνο ως κόσμημα αλλά ως στάση ζωής. Θέλουμε η Ethnasia να εμπνέει ένα γενικότερο τρόπο ζωής όπου όχι μόνο καταναλώνουμε, αλλά μέσα από τις επιλογές μας εκφραζόμαστε, στηρίζουμε και προσφέρουμε.
Σίγουρα έχουν υπάρξει πολλές αλλαγές στον τρόπο εργασίας μέσα σε αυτά τα 2 χρόνια λειτουργίας της επιχείρησης. Ξεκινήσαμε να κάνουμε τα πάντα εγώ και το αγόρι μου και πλέον απασχολούμε 20 άτομα στα δύο γραφεία μας, στο Διδυμότειχο και στην Ξάνθη. Είμαστε πολύ τυχεροί γιατί έχουμε βρει νέους και δημιουργικούς ανθρώπους κι έχουμε φτιάξει μία ομάδα που δουλεύει αρμονικά. Δεν είναι τόσο θέμα συντονισμού, από καθαρά τεχνική άποψη, αλλά περισσότερο, θέμα διάθεσης και δημιουργικότητας. Γενικά, πιστεύουμε στην ομάδα και στο καλό κλίμα ώστε να προάγεται η δημιουργικότητα και να υπάρχει τελικά ένα άρτιο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Ελπίζω ότι θα συνεχίσουμε έτσι!
Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλοί νέοι με υπέροχες και πρωτότυπες ιδέες. Είναι ένας τόπος που μπορεί να σε εμπνεύσει με τις τόσο όμορφες εικόνες και τα τοπία της. Από την άλλη, όμως, έχει ένα νομοθετικό πλαίσιο απαρχαιωμένο σε αρκετούς τομείς και η γραφειοκρατία είναι μεγάλη. Εμείς, για παράδειγμα, συναντήσαμε αρκετά εμπόδια (περιττά κατά τη γνώμη μου) στο να αναπτυχθούμε στο εξωτερικό και αρκετές φορές νιώσαμε μακριά από το κέντρο της Ευρώπης. Η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα δεν προωθεί τις επιχειρήσεις της, όπως κάνουν άλλες χώρες, για εξαγωγές στο εξωτερικό, με χρηματοδοτήσεις, φοροαπαλλαγές κλπ. Έχει ένα πιο εσωστρεφές σύστημα. Τις μεγαλύτερές δυσκολίες τις συναντήσαμε σε αυτό το κομμάτι, με απόγειο την περίοδο του covid και των lockdown, καθώς έχουμε ένα αρκετά μεγάλο πελατολόγιο σε διάφορες χώρες του εξωτερικού. Είμαστε μία επιχείρηση περίπου 2 ετών και προσπαθούμε να προχωράμε βήμα-βήμα και παρά τις όποιες δυσκολίες πάντα είχαμε ως γνώμονα ότι κάνουμε κάτι που μας γεμίζει και μας χαροποιεί κι έτσι ποτέ δεν σκεφτήκαμε να τα παρατήσουμε, αλλά λέγαμε ότι όλα θα τα ξεπεράσουμε.
Πιστεύω πως το να βρεις τον τρόπο να αναδείξεις και να «στήσεις» ουσιαστικά την ιδέα σου στην Ελλάδα του σήμερα αποτελεί ακόμη πρόκληση. Θέλει αρκετή υπομονή όταν μπλέκεις στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Έπειτα, πρόκληση αποτελεί να βρεις το κοινό στο οποίο απευθύνεται το προϊόν ή η υπηρεσία που προσφέρεις. Με την κρίση (οικονομική και αξιακή) ο κόσμος είναι πιο επιλεκτικός και ορθολογικός οπότε πρέπει να παρέχεις κάτι ποιοτικό. Το να αφουγκραστείς τις ανάγκες του κόσμου και να δίνεις το καλύτερο του εαυτού σου είναι σίγουρα μία πρόκληση που θα πρέπει όλοι να λαμβάνουμε υπόψιν. Πιο συγκεκριμένα, για εμάς πρόκληση αποτελεί η στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο ως απόρροια της πανδημίας, με την έννοια ότι ο ανταγωνισμός πλέον είναι μεγαλύτερος καθώς όλοι μπορούν να προσφέρουν και να αγοράζουν κάτι από οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη. Έχεις να ανταγωνιστείς πλέον πάρα πολλές επιχειρήσεις και όχι μόνο σε τοπικό επίπεδο. Επομένως, χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια για να ξεχωρίσεις.
Νομίζω πώς δεν θα κάναμε κάτι διαφορετικό εάν μπορούσα να γυρίσω τον χρόνο πίσω. Όλες οι επιλογές του χθες μας έχουν φέρει στο σήμερα. Λάθη σαφώς έχουν γίνει αλλά έχουν λειτουργήσει ως μάθημα και μέσα από αυτά θεωρώ ότι βελτιωνόμαστε. Όταν όλα γίνονται σωστά είναι εύκολο να επαναπαυτείς και αυτό είναι σίγουρα κάτι που δεν θα θέλαμε να μας συμβεί. Προσπαθούμε να μην κάνουμε μακροπρόθεσμα σχέδια, αλλά μικρά και σταθερά βήματα. Ελπίζω πως στα επόμενα 5 χρόνια θα είμαστε το ίδιο κι ακόμα περισσότερο δημιουργικοί.
Η κρίση αν και είναι μία περίοδος βαθιάς ύφεσης, πιστεύω πως ταυτόχρονα μπορεί να δημιουργήσει ευκαιρίες και να αναδειχθούν νέες και ενδεχομένως πρωτότυπες ιδέες. Ίσως είναι η ευκαιρία που πολλοί μπορεί να αναζητούσαν καθώς δεν έχουν πολλά να ρισκάρουν. Η φιλοσοφία του να «βολευτώ» σε μία δουλειά τείνει να εκλείψει καθώς δεν υπάρχει η ασφάλεια αυτή σε σχεδόν καμία εργασία. Θα συμβούλευα, λοιπόν, ο καθένας να κάνει αυτό που πραγματικά θέλει και να έχει επιμονή και υπομονή. Όλοι μπορούν να τα καταφέρουν με μεράκι και προσωπική δουλειά. Από το να κάνεις κάτι βαρετό, είναι καλύτερο να τολμάς και η αγάπη γι’ αυτό που θα επιλέξει ο καθένας είναι αυτή που θα βοηθήσει να ξεπεραστούν οι όποιες δυσκολίες.