Οι κάτοικοι μίας μικρής παραθαλάσσιας πόλης στην Ιαπωνία σκέφτηκαν μία πολύ έξυπνη ιδέα για να προσελκύσουν τουρίστες από όλο τον κόσμο: Ένα υποβρύχιο ταχυδρομικό κουτί.


Μετά το τέλος της πανδημίας, υπήρξε μία τεράστια «δίψα» από τους ανθρώπους να βγουν έξω και να ταξιδέψουν. Δεν ήταν μόνο η πανδημία που οδήγησε πολλούς από εμάς να ταξιδέψουμε περισσότερο, αλλά πολλοί περισσότεροι οι παράγοντες που διαμορφώθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες: Περισσότερες μέρες άδειας από ότι στο παρελθόν, το προσδόκιμο ζωής έχει μεγαλώσει και έτσι βλέπουμε ακόμα περισσότερους μεγαλύτερης ηλικίας ανθρώπους να ταξιδεύουν, περισσότερα χρήματα για να ξοδέψουμε για διακοπές (μην κρίνουμε μόνο από την πραγματικότητα στην Ελλάδα, που ως γνωρίζουμε οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες έχουν γίνει δημοφιλείς προορισμοί για τους Έλληνες, ακόμα και για εξορμήσεις το weekend), τα πακέτα διακοπών και τα αεροπορικά εισιτήρια παραμένουν ακόμα σε ελκυστικά επίπεδα (ιδιαίτερα αν τα κλείσεις μήνες νωρίτερα), η ψηφιακή εποχή και το ίντερνετ έχει επιτρέψει στους ανθρώπους να είναι πιο ενημερωμένοι, να συγκρίνουν τιμές και να διαμορφώνουν μόνοι τους το πρόγραμμα διακοπών κ.α.

Από την ευκολία να ταξιδέψει κάποιος σε κάθε γωνιά του πλανήτη που μέχρι πριν 20-30 χρόνια δεν θα ήταν εφικτό ή θα έπρεπε να πληρώσει μεγάλα ποσά, φτάσαμε στις ημέρες μας στο φαινόμενο του υπερτουρισμού, τη συμφόρηση, δηλαδή, ενός τόπου από υπερβολικά υψηλό αριθμό τουριστών, κάτι που χαλάει τα χαρακτηριστικά του και στο τέλος – σε πολλές περιπτώσεις - κανείς δεν περνάει καλά. 

Πριν έρθει το φαινόμενο του υπερτουρισμού, που όλοι ξορκίζουν, με την Βαρκελώνη να βάζει τέλος στο Airbnb το 2028, κάποια μέρη του κόσμου αναζητούσαν τουρίστες και τουρίστες δεν έβλεπαν. Ένα από αυτά τα μέρη ήταν η μικρή παραθαλάσσια πόλη Susami στα νότια της Ιαπωνίας, στην επαρχία Wakayama. 

Το Susami είναι μία πολύ όμορφη πόλη, με πληθυσμό γύρω στους 4 χιλιάδες κατοίκους. To 1999, υπήρξε η ανάγκη για μεγαλύτερη τουριστική ανάπτυξη της πόλης και ανάδειξη της ευρύτερης περιοχής (όπως το αρχαίο προσκυνηματικό μονοπάτι Kumano Kodo). Ο τότε  70χρονος κάτοικος Toshihiko Matsumoto, που λειτουργούσε το ταχυδρομείο της πόλης για 40 χρόνια, σκέφτηκε μία τρελή και απίθανη ιδέα. 

Ο Matsumoto πρότεινε στις τοπικές αρχές να τοποθετήσουν κάτω από τη θάλασσα ένα ταχυδρομικό κουτί, ένας τρόπος για να προσελκύσει το Susami περισσότερους τουρίστες, δημοσιογραφικό ενδιαφέρον και δύτες. Οι τοπικές αρχές δέχτηκαν, η ιδέα πήρε σάρκα και οστά και κυρίως πέτυχε. Το Susami μπήκε στον τουριστικό χάρτη και κάθε τουριστική περίοδο είδε περισσότερους ανθρώπους να το επισκέπτονται.

Το ταχυδρομικό κουτί τοποθετήθηκε 10 μέτρα κάτω από τη θάλασσα και έχει, μάλιστα, αναγνωρισθεί επίσημα από το Ρεκόρ Γκίνες σαν το βαθύτερο υποβρύχιο ταχυδρομικό κουτί. Κάθε χρόνο στέλνονται γύρω στις 1000 με 1500 κάρτες από το ταχυδρομικό κουτί. Για να στείλεις μία αδιάβροχη κάρτα, πηγαίνεις στο κοντινό Yamatani Dive Shop που διαχειρίζεται το υποβρύχιο ταχυδρομικό κουτί, γράφεις το μήνυμά σου πάνω στην κάρτα με ανεξίτηλους μαρκαδόρους λαδιού και είσαι έτοιμος. 

Ένας δύτης του μαγαζιού, πολλές φορές και σαν group δυτών-τουριστών που θέλουν να βιώσουν την όλη εμπειρία, καταδύεται στο νερό και τοποθετεί τις κάρτες στο κουτί. Δεν μπορείς να ταχυδρομήσεις κάθε είδους γράμμα στο κουτί, δεν είναι αυτός ο σκοπός του. Το επόμενο πρωινό, ένας άλλος δύτης συλλέγει τις κάρτες και τις πηγαίνει στο τοπικό ταχυδρομείο και από εκεί καταλήγουν στον προορισμό τους. 

Η ιδέα πέτυχε, πολλοί άνθρωποι πηγαίνουν στο Susami μόνο και μόνο για να καταδυθούν και να ταχυδρομήσουν υποβρυχίως κάρτες σε φίλους και συγγενείς και παράλληλα ευαισθητοποιούνται πάνω σε ζητήματα οικολογίας και προστασίας των θαλασσών. 

Λέτε να βρει μιμητές και στην Ελλάδα;