Συνέντευξη με τη ζωγράφο Σοφία Φωτιάδου, με τη νέα της ατομική έκθεση «Out of the box fearless» να παρουσιάζεται στην Sianti Gallery.
Η Σοφία Φωτιάδου γεννήθηκε στον Βόλο. Αποφοίτησε από την Ανωτάτη Βιομηχανική Σχολή Θεσσαλονίκης και από το Πανεπιστήμιο Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης αλλά διάλεξε να ακολουθήσει τον δρόμο της τέχνης, κάτι που δεν μετανιώνει, όπως μας λέει στη συνέντευξη που ακολουθεί.
Από τις 16 Φεβρουαρίου ως τις 16 Μαρτίου 2024 παρουσιάζει τη νέα της ατομική έκθεση με τίτλο «Out of the box_Fearless» στην Sianti Gallery της Αθήνας (Βασ. Αλεξάνδρου 2 & Νηρηίδων 18) και μας προσκαλεί να γνωρίσουμε από κοντά τα φανταστικά και ατρόμητα πλάσματα που έχει δημιουργήσει, αινιγματικές μορφές γυναικών και μεγάλους δασκάλους της Αναγέννησης που «ζωντανεύουν» μέσα από τον υπερρεαλισμό και ζωγραφικούς καμβάδες.
Λίγες ώρες πριν το opening της έκθεσης (Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου στις 19:00), η Σοφία Φωτιάδου μίλησε στο Platform.
-Τι σηματοδοτεί η νέα σας έκθεση με τίτλο “Out of the box_Fearless”;
Η κλασική προσωπογραφία, ακόμη και στις μέρες μας, εστιάζει κατά ένα μεγάλο μέρος στην προβολή της ομορφιάς, της δύναμης και της υπερηφάνειας. Με τη δουλειά αυτή ήθελα να επαναπροσδιορίσω τις ιδέες μου για την προσωπογραφία με μια Ανατροπή. Επιχειρώντας να ρίξω φως στο μυστικό βασίλειο των φόβων, των επιθυμιών, των συναισθημάτων και των διαθέσεων, που εστιάζουν στην ψυχή. Μια αναπαράσταση κωδικοποιημένων συμπεριφορών για να μιλήσω για χαρακτηριστικά που διαμορφώνουν το συναισθηματικό βάθος και την αλήθεια της ύπαρξής μας που επιβάλλει η εποχή μας. Αυτά τα πορτρέτα, που έχουν τις ρίζες τους στο παρελθόν αλλά είναι στραμμένα στο μέλλον, είναι μια διασταύρωση του σουρεαλισμού και της ιστορίας της τέχνης.
-Τι έργα παρουσιάζονται στην έκθεση;
Παρουσιάζονται δύο σειρές, η ‘’Οut of the box’’ και η ‘’Fearless’’. Η πρώτη προέκυψε, αρχικά, από τη γοητεία που ασκεί πάνω μου η θέα της ενδυμασίας, των πορτρέτων ‘’old masters’’ της Αναγέννησης, του μπαρόκ, της βικτωριανής εποχής, ακόμη και της πιο λιτής νεοκλασικής μεταγενέστερης εποχής. Ωστόσο παρατηρώντας τα στη συνέχεια έδιναν την εντύπωση πως ήταν παγιδευμένα μέσα στις ευφάνταστες ενδυμασίες και τα χρυσοποίκιλτα στολίδια των στολών τους τα οποία εκτός από τη φυσική πίεση που ασκούσαν στο σώμα, καταπίεζαν και την ουσία της προσωπικότητάς τους. Αυτός ήταν ο λόγος που θέλησα να ζωγραφίσω ξανά αυτά τα πορτρέτα με μια διάθεση απελευθέρωσης από τους κανόνες της εποχής τους, τοποθετώντας το σώμα του αρχικού πορτρέτου στο νέο έργο και στο κεφάλι ένα μεγάλο μάτι σαν ψυχοδιανοητικό κάτοπτρο που επιχειρεί κατάδυση στα έσω και ίσως και σε συμπεριφορές, προβάλλοντάς το στο μέλλον. Όταν δεν υπάρχει το μάτι, παρουσιάζεται η παραμορφωτική εκδοχή των χαρακτήρων, υπερβαίνοντας τα όρια της αναπαράστασης, υποδηλώνοντας τον σύγχρονο περιορισμό που υφίσταται ο άνθρωπος. Μια γέφυρα της ιστορίας και του μελλοντισμού με κοινωνικά και πολιτικά χαρακτηριστικά.
Στη δεύτερη - χωρίς να βασίζομαι σε κάποιο πρωτότυπο έργο - οι μοναχικές φιγούρες θέλουν να μιλήσουν γενικότερα για τον άνθρωπο, διερευνώντας ερωτήματα που έχουν να κάνουν με τη δυσκολία στη μετάβαση στο σκοτεινό εκείνο κομμάτι της ψυχής που υπάρχει σε όλους μας σε ένα ταξίδι στο ‘’Έσω τοπίο’’, που αφορά σε μια στάση ζωής, του συνεχή αγώνα του ανθρώπου για να βρει διέξοδο στο φως .
Κοινό στοιχείο και των δυο τα κωδικοποιημένα συναισθήματα με πολλά σύμβολα σε ένα εσωτερικό ταξίδι πολλών ιδιαίτερων προορισμών και ανείπωτων εκδοχών της αλήθειας.
-Στα έργα σας βλέπουμε γυναικείες μορφές, ενώ περιτριγυρίζονται από διάφορα άλλα πλάσματα. Ποιες είναι αυτές οι γυναίκες; Είναι ατρόμητες (fearless);
Το σύνολο των έργων της σειράς “Fearless” έχει να κάνει με τον αρχέγoνο μύθο της Περσεφόνης και το ταξίδι της ανθρώπινης ψυχής πότε στο φως και πότε στο σκοτάδι. Μοναχικές φιγούρες που ζουν στον δικό τους ευπαθή κόσμο. Στο έργο ‘’Breath of wind’’ το κύμα αποτελεί την επιφάνεια, ενώ η πραγματική ουσία βρίσκεται κάτω από αυτήν, την έμφυτη ελπίδα που κρύβεται στον ανθρώπινο πνευματικό κόσμο και αποτελεί τον φορέα της ανανέωσης, όπου η αβεβαιότητα του μέλλοντος μπορεί να υπάρχει, αλλά υπάρχει και η αισιοδοξία της αλλαγής.
Η ανάπτυξη του φυσικού κόσμου είναι συνυφασμένη με την ανάπτυξη του ανθρώπινου πνεύματος. Τα λουλούδια με την ανεπανάληπτη ομορφιά τους δεν αποτελούν απλώς διακοσμητικά αλλά και θεραπευτικά στοιχεία. Αποτελούν καταφύγια παρηγοριάς, αναδεικνύοντας την ανάγκη για απόδραση από την καθημερινή ρουτίνα. Το φίδι, ως σύμβολο της Αναγέννησης και θεραπείας, θέλει να στείλει ένα κωδικοποιημένο μήνυμα αισιοδοξίας.
-Πιστεύετε ότι η τέχνη και τα έργα σας εκπέμπουν μία αισιοδοξία ή κάτι πιο εσωτερικό, ίσως και σκοτεινό; Είστε αισιόδοξος άνθρωπος;
Όλα αυτά τα σύμβολα σηματοδοτούν και εκπέμπουν ανάμεικτα συναισθήματα που βιώνουμε σε περιόδους που τα πράγματα στενεύουν. Απηχούν την αμφιθυμία , ανασφάλεια- ασφάλεια, ευτυχία-δυστυχία, απαισιοδοξία-αισιοδοξία. Ωστόσο τείνω να εστιάζω στη θετική και αισιόδοξη πλευρά των πραγμάτων, χρησιμοποιώντας στοιχεία από τη φύση, όπου έχω την τύχη να ζω και να απολαμβάνω την ευεργετική τους επίδραση.
-Πηγαίνοντας πίσω, πότε ξεκινήσατε να ζωγραφίζετε και πώς εξελίχθηκε η σχέση σας με τις τέχνες στη συνέχεια;
Ξεκίνησα να ζωγραφίζω με τέμπερες αρχικά από την παιδική μου ηλικία , αλλά δεν πήρα καμία ενθάρρυνση να ακολουθήσω την τέχνη μου επαγγελματικά. Όμως, όπως πολλοί καλλιτέχνες γνωρίζουν, η δημιουργικότητα είναι μια φλόγα που δεν μπορεί εύκολα να σβήσει. Πιστεύω ότι αυτός ο ακούσιος φανταστικός κόσμος που δημιούργησα για τον εαυτό μου στα νιάτα μου, μαζί με την έμφυτη ορμή να γίνω ο καλύτερος δημιουργικός εαυτός μου, με οδήγησε σε μια πορεία προς αυτή τη ζωή.
-Ποιους άλλους ζωγράφους, Έλληνες και ξένους, ακολουθούσατε και τους θεωρείτε επιρροή στο έργο σας;
Οι Δάσκαλοι της Αναγέννησης και των Φλαμανδών με δίδαξαν σημαντικά πράγματα για τη φιγούρα, το φως, τη σκιά και την αφήγηση. Ανάλογα με το τι ήθελα να μάθω ( ανατομία, προοπτική, έννοια κ.λπ.), εμβάθυνα σε διάφορα κινήματα τέχνης ή μελέτησα και συνεχίζω να μελετώ ζωγράφους τόσο του παρελθόντος όσο και του παρόντος ενσωματώνοντας πολλά στοιχεία τους στη δουλειά μου. Αυτά περιλαμβάνουν εικονογραφία, αφήγηση και συμβολολογία. Υπάρχει μια λεπτή γραμμή μεταξύ επιρροής και έμπνευσης. Για μένα, η «επιρροή» μιλάει στον νου μου και η «έμπνευση» μιλάει στην καρδιά μου.
-Πώς θα ήταν η ζωή σας χωρίς τη ζωγραφική; Και τι λαμβάνετε από τη ζωγραφική;
Πέρα από το τετριμμένο, αλλά και σημαντικό συνάμα, ότι ικανοποιείται η ανάγκη μου για δημιουργία, είναι μεγάλη αγωνία η καθημερινή αναμέτρησή μου με τον καμβά, αλλά και λύτρωση. Ποτέ δε μετανιώνω που διάλεξα τον δρόμο της τέχνης. Μέρος της ομορφιάς αυτού του επαγγέλματος είναι ότι έχω συνεχώς ένα έργο σε εξέλιξη και αυτό δίνει νόημα και ενδιαφέρον, στην κατά τα άλλα ήρεμη ζωή μου.
-Τι άλλο να περιμένουμε από εσάς μέσα στο 2024;
Όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια , ο Θεός γελάει... Για αυτό κρίνω σκόπιμο να μην μιλάω γι’ αυτά, παρά μόνο όταν είμαι βέβαιη για την υλοποίησή τους. Προς το παρόν θα ήθελα να ξυπνώ το πρωί να φτιάχνω μια κούπα καφέ και να ξεκινώ δημιουργικά τη μέρα μου.
Σοφία Φωτιάδου "Out of the box_Fearless”
Ατομική έκθεση I 16 Φεβρουαρίου 2024 – 16 Μαρτίου 2024
Sianti Gallery, Βασ. Αλεξάνδρου 2 & Νηρηίδων 18 (Περιοχή Χϊλτον)