Κινηματογραφικά μυστήρια, whodunit αινίγματα, ο Ηρακλής Πουαρό και η Μις Μαρπλ συναντάνε τις ιστορίες της Αγκάθα Κρίστι. 


H Αγκάθα Κρίστι (1890-1976) υπήρξε μία από τις πιο πολυδιαβασμένες και αγαπημένες συγγραφείς αστυνομικών, αισθηματικών και θεατρικών έργων, με τα βιβλία της να σημειώνουν εκατομμύρια πωλήσεις ακόμα και σήμερα και να μεταφράζονται στις περισσότερες γλώσσες του κόσμου.

Διάσημη μέσα από τα αστυνομικά της μυθιστορήματα, η βρετανίδα συγγραφέας, μας έχει δώσει συναρπαστικές ιστορίες μυστηρίου, πάντοτε με ένα φόνο (ή και περισσότερους) προς διαλεύκανση, ανατροπές, ενώ η πένα της έχει «γεννήσει» ήρωες σαν τους ντετέκτιβ Ηρακλή Πουαρό και Μις Μαρπλ.

Με την πρόσφατη ταινία «Μυστήριο στη Βενετία», η τρίτη σύγχρονη μεταφορά που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί ο Κένεθ Μπράνα σαν Ηρακλής Πουαρό, να βρίσκεται στην κορυφή του ελληνικού box office και άλλων χωρών, θυμόμαστε έξι κλασικές ταινίες από το παρελθόν, βασισμένες σε βιβλία της Αγκάθα Κρίστι.



Murder on the Orient Express (1974)

Το «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» του Σίντνεϊ Λουμέτ ήταν η πρώτη πραγματικά μεγάλη παραγωγή πάνω σε βιβλίο της Αγκάθα Κρίστι, με ένα σπουδαίο all-star καστ ηθοποιών. Άλμπερτ Φίνεϊ σαν Ηρακλής Πουαρό, Λόρεν  Μπακόλ, Σον Κόνερι, Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Ζακλίν Μπισέ, Άντονι Πέρκινς, Βανέσα Ρέντγκρεϊβ, τι άλλο να ζητήσεις… Ο Ηρακλής Πουαρό πρέπει να εξιχνιάσει την υπόθεση δολοφονίας ενός επιχειρηματία κατά τη διάρκεια ταξιδιού με το διηπειρωτικό τρένο Οριάν Εξπρές.


Death on the Nile (1978)

Με την πρώτη εμφάνιση του σπουδαίου βρετανού ηθοποιού Πίτερ Ουστίνοφ στο ρόλο του βέλγου ντετέκτιβ Ηρακλή Πουαρό, ταξιδεύουμε στην Αίγυπτο, σε αυτό το κλασικό φιλμ από τη δεκαετία του ’70. Στο «Έγκλημα στον Νείλο» παίζουν πρωτοκλασάτοι ηθοποιοί της εποχής τους, δίπλα στον Πίτερ Ουστίνοφ, ίσως τον ηθοποιό που έχει ενσαρκώσει καλύτερα τον δημοφιλή ντετέκτιβ. Μία Φάροου, Ντέιβιντ Νίβεν, Μπέτι Ντέιβις, Μάγκι Σμιθ, Ολίβια Χάσεϊ, Τζέιν Μπίρκιν, Τζορτζ Κένεντι. Οι ανέμελες διακοπές του Ηρακλή Πουαρό σε μία κρουαζιέρα στον Νείλο, διακόπτονται ξαφνικά από τη δολοφονία μίας πλούσιας κληρονόμου. Άλλο που δε θέλει ο Πουαρό.



Evil Under the Sun (1982)

Η πιο classy, ίσως και υποτιμημένη, κινηματογραφική μεταφορά έργου της Αγκάθα Κρίστι, στο ‘Evil Under the Sun’ μεταφερόμαστε σε ένα (απροσδιόριστο) νησί στην Αδριατική και σε ένα exclusive ξενοδοχείο που βρέχεται από θάλασσα και ήλιο. Εκεί, στέλνεται από μία ασφαλιστική εταιρεία, ο ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό (ξανά ο υπέροχος Πίτερ Ουστίνοφ) για να ερευνήσει ένα ψεύτικο διαμάντι (και πού βρίσκεται το αληθινό), μόνο που ένας φόνος αναστατώνει τις διακοπές των πλούσιων επισκεπτών και όλων των τριγύρω. Για άλλη μία φορά σε ανάλογες ταινίες, το cast είναι λαμπερό, με την Μάγκι Σμιθ να ξεχωρίζει σαν η ιδιοκτήτρια του ξενοδοχείου, ενώ πρωταγωνιστεί και η Τζέιν Μπίρκιν.

And Then There Were None (1945)

10 άγνωστοι, βρίσκονται καλεσμένοι, από έναν επίσης άγνωστο οικοδεσπότη, σε μία έπαυλη σε ένα απομονωμένο νησί, μόνο που σιγά σιγά ένας ένας από αυτούς αρχίζουν να δολοφονούνται. Όλοι τους, ξαφνικά, μετατρέπονται σε υπόπτους για τους φόνους. Γιατί τους κάλεσαν στην έπαυλη; Το φιλμ «Και μετά δεν έμεινε κανένας» (μεταγενέστερος τίτλος του βιβλίου «Δέκα Μικροί Νέγροι» του 1939) είναι η πρώτη κινηματογραφική μεταφορά έργου της Αγκάθα Κρίστι και ένα συναρπαστικό δράμα μυστηρίου.

 

Witness for the Prosecution (1957)

Ένας άνδρας κατηγορείται για τη δολοφονία μίας πλούσιας χήρας. Τη δίκη αναλαμβάνει ένας διάσημος δικηγόρος, με προβλήματα υγείας και τον γιατρό του να τον συμβουλεύει να απέχει από δίκες. Το όλο πράγμα παίρνει ακόμα πιο περίεργη τροπή όταν στη δίκη εμφανίζεται η γυναίκα του κατηγορούμενου. Θα είναι υπέρ του ή κατά; To ‘Witness for the Prosecution’ («Μάρτυρας Κατηγορίας») είναι ένα αριστουργηματικό δικαστικό θρίλερ μυστηρίου – με δόσεις μαύρου χιούμορ – από τον Μπίλι Γουάιλντερ, βασισμένο πάνω σε μία μικρή ιστορία της Αγκάθα Κρίστι.


Murder, She Said (1961)

Δε γίνεται να έχουμε τρεις ταινίες με τον Ηρακλή Πουαρό στη λίστα, χωρίς να υπάρχει και μία με τη γηραιά ντετέκτιβ Μις Μαρπλ. Καταπληκτική στο ρόλο η Μάργκαρετ Ράδερφορντ, που κοντά στα 70 της χρόνια ενσάρκωσε την ερασιτέχνη ντετέκτιβ που δεν της ξεφεύγει τίποτα. Καθώς μία μέρα ταξίδευε με το τρένο, βλέπει σε έναν άλλο συρμό μία γυναίκα να στραγγαλίζεται. Καταθέτει τι είδε στην αστυνομία, μόνο που δεν την πιστεύουν. Τι άλλο μπορεί να κάνει παρά να ψάξει μόνη της τη μυστηριώδη υπόθεση;