Ο κόσμος της μόδας μιλάει συνεχώς για… μπάνια.


Όλα ξεκίνησαν με το φθινοπωρινό σόου Valentino 2025 του Alessandro Michele, το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 8 Μαρτίου σε ένα σκηνικό που αναπαριστούσε μια δημόσια τουαλέτα, με καμπίνες βαμμένες στο χαρακτηριστικό κόκκινο του οίκου.

Η εξήγηση του Michele για αυτή την επιλογή, όπως αναφέρεται στις σημειώσεις του show: «Καμία μορφή οικειότητας δεν μπορεί πραγματικά να μας αφήσει εντελώς γυμνούς... Γιατί η ιδέα ότι υπάρχει ένα αυθεντικό 'εγώ', ανεπηρέαστο από τη ζωή και τις επιρροές της, είναι παραπλανητική.»

Τελικά, όμως, ήταν η τουαλέτα που έγινε το απόλυτο θέμα συζήτησης;

Από που ξεκινάει αυτή η εμμονή;

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η μόδα αντλεί έμπνευση από το μπάνιο. Δείτε το χειμερινό τεύχος 2025 του 032c, όπου η Amelia Gray ποζάρει γυμνή σε μια ροζ τουαλέτα. Αν γυρίσουμε 20 ή 30 χρόνια πίσω, θα βρούμε αμέτρητα fashion editorials αφιερωμένα στη… λεκάνη.

Τα ’90s ξεκίνησαν με τη Madonna, φωτογραφημένη από τον Herb Ritts για το Interview (Ιούνιος 1990), σε μια ανδρική τουαλέτα, ανάμεσα σε ουρητήρες. Το 1997, η Jenny McCarthy πρωταγωνίστησε σε μια διαφήμιση εσωρούχων Candies, καθισμένη σε μια τουαλέτα με το εσώρουχό της κατεβασμένο στους αστραγάλους. Η Ellen Von Unwerth ήταν συχνή επισκέπτρια του μπάνιου. Η Naomi Campbell πόζαρε ξυρίζοντας τις μασχάλες της και βουρτσίζοντας τα δόντια της, ενώ καθόταν στη λεκάνη, ενώ ο Mario Sorrenti απαθανάτισε μια αφοπλιστικά αθώα Kate Moss γυμνή στο μπάνιο.

Τον Ιανουάριο του 2001, το i-D αφιέρωσε ένα ολόκληρο τεύχος με τίτλο "The Bathroom Issue", ενώ στην Trash Cover του The Face (Οκτώβριος 2002), μια παρατημένη τουαλέτα βρισκόταν στο επίκεντρο, με πρωταγωνιστές τους Chloë Sevigny, Michael Pitt και Rosario Dawson.

Γιατί, όμως, η μόδα επιστρέφει ξανά και ξανά στο μπάνιο; Μήπως η εμμονή της με τη νεότητα φτάνει στο σημείο να υιοθετεί ακόμα και το χιούμορ ενός 6χρονου;

Τι λένε οι άνθρωποι της μόδας γι' αυτό;

«Είναι κάτι το οικείο», λέει ο Paul Cavaco, ένας θρυλικός στυλίστας. Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, είχε επιμεληθεί για το Harper’s Bazaar ένα editorial με τίτλο "The Date", όπου οι ηθοποιοί Noah Wyle και Trish Goff ποζάρουν μέσα και γύρω από μια δημόσια τουαλέτα. Ο Wyle, φορώντας κοστούμι, προσποιείται ότι ουρεί, σε μια από τις λήψεις του Patrick Demarchelier. «Το να πηγαίνεις στην τουαλέτα είναι σαν να καθαρίζεις φυσικά το σώμα σου», λέει ο Cavaco. «Εκεί μέσα, είσαι πάντα σε στάδια… γδυσίματος. Υπάρχει κάτι το σέξι στο μπάνιο».

Το 1992, ο φωτογράφος Dewey Nicks απαθανάτισε τις ανερχόμενες τότε Amber Valletta και Shalom Harlow, να κάθονται χαλαρές σε καμπίνες τουαλέτας. «Είναι λίγο punk rock να διαλέγεις έναν χώρο που οι περισσότεροι θεωρούν εντελώς αγοήτευτο», σχολιάζει ο Nicks. Κατά κανόνα, το μπάνιο είναι ένας ιδιωτικός χώρος. «Εκεί όπου υπάρχει ιδιωτικότητα, υπάρχει και ειλικρίνεια – και η ειλικρίνεια είναι πάντα ελκυστική», λέει ο Ferdinando Verderi, κορυφαίος καλλιτεχνικός διευθυντής, πρώην συνεργάτης της Vogue Italia.

Τα όρια μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού

Στη δεκαετία του 2010, με την άνοδο των smartphones και τις νέες αντιλήψεις για το δημόσιο και το ιδιωτικό, εμφανίστηκε ένα νέο είδος φωτογραφίας μπάνιου: το toilet selfie. Αν αναζητήσετε στο Google τον όρο "celebrity toilet", θα βρείτε αμέτρητες εικόνες από μοντέλα και διάσημους να ποζάρουν και να ανεβάζουν φωτογραφίες από την τουαλέτα.

Μεταξύ αυτών η Winnie Harlow με βραδινή τουαλέτα μετά το Met Gala, η Elle Fanning με ένα λαμπερό φόρεμα, η Billie Eilish με over-the-knee combat boots και, φυσικά, αναρίθμητες φωτογραφίες των Kardashians. Μάλιστα, η ιστοσελίδα του People Magazine έχει αφιερώσει ολόκληρο άρθρο αποκλειστικά στις φωτογραφίες της Miley Cyrus από τον χώρο της τουαλέτας!

Το τέλος των mirror selfies και το φετίχ της κλειδαρότρυπας 

Όταν οι τέλειες mirror selfies έγιναν βαρετές και οι θαυμαστές απαιτούσαν περισσότερη πρόσβαση στις ζωές των διασήμων, το toilet selfie ήταν το επόμενο λογικό βήμα. Πρόκειται για μια σκηνοθετημένη ευαλωτότητα—να δείχνεις σέξι σε μια μη σέξι κατάσταση, να φαίνεσαι λαμπερός ακόμα και σε μια εντελώς μη γοητευτική στιγμή. Υπάρχει ένας υπαινιγμός σεξουαλικότητας, μια δόση γκλάμουρ μέσα από το αντι-γκλάμουρ. Όσο ωμό κι αν φαίνεται, υπάρχει μια δημοκρατικότητα σε όλο αυτό.

Πρόσβαση στο απρόσιτο, το τετριμμένο που γίνεται ξεχωριστό, η σεξουαλικότητα, το γυμνό δέρμα—όλα αυτά είναι έννοιες που πάντα αντηχούν στον κόσμο της μόδας.

Υπάρχουν, όμως, και πρακτικοί λόγοι που το μπάνιο αποτελεί δημοφιλή σκηνή φωτογραφήσεων. Τα μπάνια είναι είτε αποστειρωμένα και καθαρά είτε βρώμικα και ακατάστατα—όπως και να 'χει, το σκηνικό έχει πάντα κάτι ενδιαφέρον.

Η φωτογράφος Hanson αναφέρει: «Στα μπάνια υπάρχει πάντα όμορφο φως, γιατί οι γυναίκες τα χρησιμοποιούν για να βαφτούν». «Όταν φωτογράφιζα σε τοποθεσίες, σε ξενοδοχεία και διαμερίσματα στο Παρίσι, πάντα καταλήγαμε στο μπάνιο. Είναι τόσο γοητευτικά εκεί».