«Ζέστη, διακοπές, δεν προλαβαίνω. Είναι όμως έτσι;». Ο Παναγιώτης Λουκάς, καθηγητής σε δημόσια ΙΕΚ, μάς γράφει για το σύνθετο αυτό θέμα...


Βγάζω έξω τις τρεις ανακοινώσεις που έχουν βγει για την πιστοποίηση. Ένα απλό θέμα, το έχουν κάνει δύσκολο. Διευκρινίσεις επί διευκρινίσεων και οι απόφοιτοι μπερδεύονται. Βγάζω έξω και το timing της ανακοίνωσης.  Με τα ΙΕΚ να υπολειτουργούν, καθώς είναι εκεί μόνο ο διευθυντής η/και ο υποδιευθυντής και τρέχουν και δεν φτάνουν με βεβαιώσεις, τηλέφωνα, πληροφορίες και ό,τι άλλο πιθανό και απίθανο σκεφτείς.


Η πιστοποίηση είναι μια διαδικασία εξετάσεων θεωρητικού και πρακτικού μέρους. Για το θεωρητικό μέρος υπάρχουν, χοντρικά, 300 ερωτήσεις από τα περισσότερα μαθήματα που έχουν κάνει οι απόφοιτοι στα δύο χρόνια του ΙΕΚ. Από τις 300 ερωτήσεις γίνεται κλήρωση και οι απόφοιτοι πρέπει να απαντήσουν σε περίπου 10 ερωτήσεις. Στα πρακτικά η διαδικασία είναι πιο εύκολη και κατά βάση είναι προφορικές ερωτήσεις.

Σε περιόδους που οι προκηρύξεις του ΑΣΕΠ ήταν σε καθημερινή βάση, η πιστοποίηση μετράει ως επιπλέον μόρια. Δηλαδή το χαρτί του ΙΕΚ έπαιρνε 0 μόρια, ενώ το χαρτί της πιστοποίησης έπαιρνε 150 μόρια. Τώρα που τις προκηρύξεις τις βλέπεις με το κυάλι, η πιστοποίηση είναι μια ηθική δικαίωση για τους αποφοίτους , αλλά και πάλι δεν ξέρεις που θα σου χρειαστεί στο μέλλον.


Η δυσκολία της πιστοποίησης έγκειται σε 2 πράγματα: η επιτήρηση και η βαθμολογία γίνεται «κανονικά» και όχι όπως στα ΙΕΚ. Και από την πλευρά μου σαν καθηγητής και από την πλευρά των μαθητών ξέρουμε ότι υπάρχει ελαστικότητα τόσο στην επιτήρηση όσο και στην βαθμολόγηση στα ΙΕΚ. Στην πιστοποίηση όμως είναι ακριβώς όπως στις πανελλήνιες. Εσύ και το γραπτό σου.


Ένας «νορμάλ» μαθητής, ακόμα και εάν έχουν περάσει και χρόνια που αποφοίτησε, και πριν αρχίσει το διάβασμα, από τις 300 ερωτήσεις, τις 100 τις ξέρει, τις άλλες 100 τις ξέρει στο περίπου, και οι υπόλοιπες είτε του είναι άγνωστες είτε θέλει ψάξιμο για να βρει τις απαντήσεις. Με τον όρο «νορμάλ» εννοώ ένα μαθητή που κατά την διάρκεια των ΙΕΚ ήταν επιμελής, παρακολουθούσε, σημείωνε. Δεν θέλει κάτι άλλο. Αυτά τα τρία χαρακτηριστικά. Φυσικά, για κάποιον που δεν ήταν κάτι από τα παραπάνω, τα νούμερα στις ερωτήσεις που ξέρει /δεν ξέρει αλλάζουν δραματικά! Δεν μπορώ να πω το πόσος καιρός χρειάζεται για να προετοιμαστεί κάποιος. Ο καθένας διαβάζει και διαφορετικά. Υπάρχουν απαντήσεις που είναι 6 σειρές και απαντήσεις που είναι 1 σελίδα Α4, που και πάλι δεν είναι μεγάλη βέβαια.

 Για διάφορους λόγους, σε ένα τμήμα 20 ατόμων, ο αριθμός που πάει να δώσει με την πρώτη είναι κατά μέσο όρο 5. Ξέρω μαθητές που έχουν τελειώσει το 2008 και ακόμα δεν έχουν πάει να δώσουν. Το γιατί  το ξέρουν αυτοί. Με ρωτάνε οι μαθητές μου εάν είναι καλό να δώσουν τώρα. Πάντα η γνώμη είναι ναι. Εάν δεν συντρέχουν κάποιοι σοβαροί λόγοι, φυσικά να πάνε να δώσουν. Η δικαιολογία διακοπές, ζέστη για εμένα δεν είναι σοβαρός λόγος. Ας σκεφτούν δύο πράγματα. Πιστοποίηση είχε να γίνει δύο χρόνια. Τώρα είπαν ότι θα γίνεται δύο φόρες τον χρόνο. Μακάρι, αλλά χλωμό το βλέπω.

Επιπλέον κάτι που δεν ξέρουν οι παλιοί απόφοιτοι. Το 2014 άλλαξε το πρόγραμμα σπουδών. Είχαμε προσθαφαίρεση μαθημάτων. Οι ερωτήσεις πιστοποίησης που είναι ίδιες εδώ και πολλά χρονιά, λογικά θα επικαιροποιηθούν. Και εάν γίνει αυτό, τότε ας έρθει ο απόφοιτος του 2008 και ας πει ότι δεν είχε κάνει μερικά μαθήματα, άρα δεν ξέρει και τις απαντήσεις. Και τόσα χρόνια γιατί δεν έδινε;