Οι πίνακες δίνουν μια καλή αίσθηση του πως έγραψαν οι φετινοί υποψήφιοι και βοηθούν στην αξιολόγηση της επίδοσης του κάθε υποψηφίου
Εναν χρήσιμο συγκριτικό οδηγό των επιδόσεων των υποψηφίων στις Πανελλαδικές εξετάσεις σε σχέση με τις περυσινές τους επιδόσεις, συνέταξε ο εκπαιδευτικός κ.Αργύρης Μυστακίδης και παρουσιάζουμε ακολούθως.
Οπως αναφέρει ο εκπαιδευτικός, επειδή ο χαρακτήρας των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι διαγωνιστικός και η βαθμολογική επίδοση ενός υποψηφίου πρέπει να κρίνεται σε σύγκριση με τις επιδόσεις των συνυποψηφίων του, παραθέτουμε μια πρώτη στατιστική επεξεργασία των βαθμολογικών επιδόσεων των φετινών υποψηφίων σε σχέση με αυτές των περσινών, ανά ομάδα προσανατολισμού, στις βαθμολογικές κλίμακες 0-10, 10-13, 13-15. 15-18, 18-20.
Οι παρακάτω πίνακες μας δίνουν μια καλή αίσθηση του πως έγραψαν οι φετινοί υποψήφιοι και βοηθούν στην αξιολόγηση της επίδοσης του κάθε υποψηφίου.
Η ημέρα της ανακοίνωσης των βαθμολογιών κυριαρχείται πάντοτε από το συναίσθημα, τόσο για τους υποψηφίους που αισθάνονται ικανοποιημένοι από τις επιδόσεις τους, όσο και γι’ αυτούς που δεν είναι. Συγχαίρουμε θερμά την πρώτη κατηγορία υποψήφιων, αλλά και τη δεύτερη για την προσπάθειά τους στο πιο προβληματικό εκπαιδευτικό τοπίο των τελευταίων δεκαετιών. Συνιστούμε δε, στη δεύτερη κατηγορία υποψηφίων, μια ψύχραιμη προσέγγιση και αποτίμηση της προσπάθειάς τους, σε έναν δεύτερο χρόνο και αφού παρέλθει η φόρτιση της σημερινής ημέρας. Υπάρχουν πάντοτε επιλογές και δυνατότητες για όλους.
«Η επιτυχία δεν είναι οριστική, η αποτυχία δεν είναι μοιραία. Αυτό που μετράει είναι το κουράγιο να συνεχίζεις» (Ουίνστον Τσώρτσιλ).
Ας δούμε αναλυτικότερα την στατιστική επεξεργασία των βαθμολογιών των Πανελλαδικών του 2022:
Ομάδα Προσανατολισμού ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Αρχαία Ελληνικά
Ελαφρά μείωση αριστούχων καθώς και σημαντική μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση και συνακόλουθη αύξηση των γραπτών στην κλίμα 10-15.
Λατινικά
Τα Λατινικά αποδείχθηκαν πιο δύσκολα από την Κοινωνιολογία για τους υποψηφίους και έτσι έχουμε σημαντική μείωση των αριστούχων (-9,6%), οριακή αύξηση των γραπτών κάτω από τη βάση και αύξηση των γραπτών στην κλίμακα 10-18 και κυρίως στην περιοχή 15-18.
Ιστορία
Μικρή αύξηση αριστούχων (+1,9%), μικρή μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση (-3,2%) και οριακή αύξηση γραπτών στην κλίμακα 10-15
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
Μείωση γραπτών κάτω από τη βάση και μετακίνησή τους στην περιοχή 13-18.
Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών
0-10
10-13
13-15
15-18
18-20
Αρχαία
↓
↑
↑
↓
↓
Λατινικά
↑
↑
↑
↑
↓
Ιστορία
↓
↑
↑
↓
↑
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
↓
−
↑
↑
−
Ομάδα προσανατολισμού ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Μαθηματικά
Τα Μαθηματικά δυσκόλεψαν περισσότερο τους φετινούς υποψηφίους με αποτέλεσμα να παρατηρούμε σημαντική αύξηση του ποσοστού κάτω από τη βάση (+13,2%) και σχεδόν ισόποση μείωση του ποσοστού των γραπτών στην κλίμακα 15-20.
Φυσική
Μείωση αριστούχων (-4,5%) μείωση γραπτών κάτω από τη βάση (-4,8%) και συνακόλουθη αύξηση του ποσοστού των γραπτών στην περιοχή 10-18.
Χημεία
Πιο εύκολη αποδείχθηκε η Χημεία για τους φετινούς υποψηφίους με αποτέλεσμα να έχουμε αισθητή μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση (-6,6%) και αντίστοιχη αύξηση γραπτών πάνω από τη βάση και κυρίως στις κλίμακες 10-15 και 18-20.
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
Μικρή μείωση των γραπτών που κινούνται κάτω από τη βάση και αντίστοιχη αύξηση στην κλίμακα 13-18.
Ομάδα Προσανατολισμού ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
0-10
10-13
13-15
15-18
18-20
Μαθηματικά
↑
−
↓
↓
↓
Φυσική
↓
↑
↑
↑
↓
Χημεία
↓
↑
↑
−
↑
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
↓
↓
↑
↑
−
Ομάδα Προσανατολισμού ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
Βιολογία
Μικρή μείωση αριστούχων και ισόποση σχεδόν αύξηση των γραπτών στην κλίμακα 10-13. Οριακά λιγότερα γραπτά κάτω από τη βάση καθώς και στην κλίματα 15-18 και ισόποση σχεδόν αύξηση γραπτών στην κλίμακα 13-15.
Χημεία
Οριακή αύξηση των αριστούχων (+1,2%) και ελαφρά μείωση των επιδόσεων στην περιοχή 15-18 (-2,7%) με αντίστοιχη μετακίνηση στις περιοχές 10-15 και 18-20.
Φυσική
Μικρή μείωση των αριστούχων (-4,3%) με συνακόλουθη μικρή αύξηση των γραπτών κάτω από τη βάση (+2,4%) και των γραπτών στην κλίμακα 10-13 (+1,2%).
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
Μικρή μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση (-2,7%) καθώς και στην κλίμακα 10-13(-1,3%) και συνακόλουθη αύξηση των γραπτών στην κλίμακα 13-15 (+3,3%) κυρίως και λιγότερο στην κλίμακα 15-18 (+0,8%).
Ομάδα Προσανατολισμού ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
0-10
10-13
13-15
15-18
18-20
Βιολογία
↓
↑
↑
↓
↓
Φυσική
↑
↑
↑
↑
↓
Χημεία
−
↑
↑
↓
↑
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
↓
↓
↑
↑
−
ΟΠ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Μαθηματικά
Οριακή μείωση αριστούχων (-1,2%) και στην περιοχή 15-18(-0,7%) και συνακόλουθη οριακή αύξηση των γραπτών στην κλίμακα 10-15.
Οικονομία
Μικρή μείωση άριστων γραπτών (-4%), οριακή μείωση (-0,9%) στην περιοχή 15-18 και συνακόλουθη οριακή αύξηση των γραπτών κάτω από τη βάση (+1%) και των γραπτών στην περιοχή 10-15 (+3,9%)
Πληροφορική
Αισθητή μείωση των αριστούχων (-5,7%), μικρή μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση (-1,8%) και συνακόλουθη αύξηση των γραπτών στη βαθμολογική κλίμακα 10-18.
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
Αισθητή μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση (-8,6%) και αντίστοιχη αύξηση στην κλίμακα 10-18 και κυρίως στην περιοχή 13-15.
Ομάδα Προσανατολισμού ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
0-10
10-13
13-15
15-18
18-20
Μαθηματικά
↑
−
↑
↓
↓
Οικονομία
↑
↑
↑
↓
↓
Πληροφορική
↓
↑
↑
↑
↓
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
↓
↑
↑
↑
−
Γενικά παρατηρούμε ότι:
- δεν έχουμε ακραίες μεταβολές σε σχέση με τις αντίστοιχες περσινές επιδόσεις ανά μάθημα, δεδομένου ότι η μεγαλύτερη παρατηρούμενη μεταβολή είναι αυτή στο μάθημα των Μαθηματικών της ΟΠ Θετικών Σπουδών, που έχει τιμή +13,2%,
- έχουμε μια γενική μείωση του αριθμού αριστούχων με εξαίρεση τα μαθήματα της Ιστορίας και της Χημείας,
- έχουμε αύξηση του αριθμού των γραπτών κάτω από τη βάση στα μαθήματα των Λατινικών(+1,2%), των Μαθηματικών κυρίως στην ΟΠ Θετικών Σπουδών (η μεγαλύτερη αύξηση γραπτών κάτω από τη βάση σε όλα τα μαθήματα +13,2%) και ελάχιστη την ΟΠ Οικονομίας και Πληροφορικής (+0,8%), της Φυσικής (μόνο την ΟΠ Σπουδών Υγείας, +2,4%) και της Οικονομίας (+1%).
Εκκρεμεί η ανακοίνωση του μέσου όρου (ΜΟ) σε κάθε Ομάδα Προσανατολισμού (ΟΠ) και η συνακόλουθη και πολύ κρίσιμη επίσημη ανακοίνωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) που προκύπτει ως ποσοστό του ΜΟ ανά ΟΠ, με συντελεστή που κυμαίνεται από 0,8 έως και 1,2 και έχει οριστεί ξεχωριστά από κάθε τμήμα.
Η ΕΒΕ θα καθορίσει και τη δυνατότητα κάθε υποψηφίου να επιλέξει ένα τμήμα ή όχι. Ανεπίσημοι υπολογισμοί της ΕΒΕ, με βάση τη στατιστική επεξεργασία των βαθμολογιών, έχουν ήδη δει το φως της δημοσιότητας.
Το τελευταίο στάδιο στη διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων είναι η σύνταξη και η υποβολή του Μηχανογραφικού δελτίου κάθε υποψηφίου και είναι εξίσου σημαντικό με τις ίδιες τις εξετάσεις. Έτσι, πρέπει να αντιμετωπίζεται με τη δέουσα ωριμότητα. Οι σωστές επιλογές θα διαμορφώσουν τη μελλοντική πορεία κάθε υποψηφίου και θα κάνουν τη διαδρομή του ευκολότερη και πιο αποδοτική.
Αργύρης Μυστακίδης
Φυσικός,
Εκπαιδευτικός αναλυτής - Φροντιστής
Πηγή: AlfaVita
Εναν χρήσιμο συγκριτικό οδηγό των επιδόσεων των υποψηφίων στις Πανελλαδικές εξετάσεις σε σχέση με τις περυσινές τους επιδόσεις, συνέταξε ο εκπαιδευτικός κ.Αργύρης Μυστακίδης και παρουσιάζουμε ακολούθως.
Οπως αναφέρει ο εκπαιδευτικός, επειδή ο χαρακτήρας των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι διαγωνιστικός και η βαθμολογική επίδοση ενός υποψηφίου πρέπει να κρίνεται σε σύγκριση με τις επιδόσεις των συνυποψηφίων του, παραθέτουμε μια πρώτη στατιστική επεξεργασία των βαθμολογικών επιδόσεων των φετινών υποψηφίων σε σχέση με αυτές των περσινών, ανά ομάδα προσανατολισμού, στις βαθμολογικές κλίμακες 0-10, 10-13, 13-15. 15-18, 18-20.
Οι παρακάτω πίνακες μας δίνουν μια καλή αίσθηση του πως έγραψαν οι φετινοί υποψήφιοι και βοηθούν στην αξιολόγηση της επίδοσης του κάθε υποψηφίου.
Η ημέρα της ανακοίνωσης των βαθμολογιών κυριαρχείται πάντοτε από το συναίσθημα, τόσο για τους υποψηφίους που αισθάνονται ικανοποιημένοι από τις επιδόσεις τους, όσο και γι’ αυτούς που δεν είναι. Συγχαίρουμε θερμά την πρώτη κατηγορία υποψήφιων, αλλά και τη δεύτερη για την προσπάθειά τους στο πιο προβληματικό εκπαιδευτικό τοπίο των τελευταίων δεκαετιών. Συνιστούμε δε, στη δεύτερη κατηγορία υποψηφίων, μια ψύχραιμη προσέγγιση και αποτίμηση της προσπάθειάς τους, σε έναν δεύτερο χρόνο και αφού παρέλθει η φόρτιση της σημερινής ημέρας. Υπάρχουν πάντοτε επιλογές και δυνατότητες για όλους.
«Η επιτυχία δεν είναι οριστική, η αποτυχία δεν είναι μοιραία. Αυτό που μετράει είναι το κουράγιο να συνεχίζεις» (Ουίνστον Τσώρτσιλ).
Ας δούμε αναλυτικότερα την στατιστική επεξεργασία των βαθμολογιών των Πανελλαδικών του 2022:
Ομάδα Προσανατολισμού ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Αρχαία Ελληνικά
Ελαφρά μείωση αριστούχων καθώς και σημαντική μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση και συνακόλουθη αύξηση των γραπτών στην κλίμα 10-15.
Λατινικά
Τα Λατινικά αποδείχθηκαν πιο δύσκολα από την Κοινωνιολογία για τους υποψηφίους και έτσι έχουμε σημαντική μείωση των αριστούχων (-9,6%), οριακή αύξηση των γραπτών κάτω από τη βάση και αύξηση των γραπτών στην κλίμακα 10-18 και κυρίως στην περιοχή 15-18.
Ιστορία
Μικρή αύξηση αριστούχων (+1,9%), μικρή μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση (-3,2%) και οριακή αύξηση γραπτών στην κλίμακα 10-15
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
Μείωση γραπτών κάτω από τη βάση και μετακίνησή τους στην περιοχή 13-18.
Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών | |||||
| 0-10 | 10-13 | 13-15 | 15-18 | 18-20 |
Αρχαία | ↓ | ↑ | ↑ | ↓ | ↓ |
Λατινικά | ↑ | ↑ | ↑ | ↑ | ↓ |
Ιστορία | ↓ | ↑ | ↑ | ↓ | ↑ |
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία | ↓ | − | ↑ | ↑ | − |
Ομάδα προσανατολισμού ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Μαθηματικά
Τα Μαθηματικά δυσκόλεψαν περισσότερο τους φετινούς υποψηφίους με αποτέλεσμα να παρατηρούμε σημαντική αύξηση του ποσοστού κάτω από τη βάση (+13,2%) και σχεδόν ισόποση μείωση του ποσοστού των γραπτών στην κλίμακα 15-20.
Φυσική
Μείωση αριστούχων (-4,5%) μείωση γραπτών κάτω από τη βάση (-4,8%) και συνακόλουθη αύξηση του ποσοστού των γραπτών στην περιοχή 10-18.
Χημεία
Πιο εύκολη αποδείχθηκε η Χημεία για τους φετινούς υποψηφίους με αποτέλεσμα να έχουμε αισθητή μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση (-6,6%) και αντίστοιχη αύξηση γραπτών πάνω από τη βάση και κυρίως στις κλίμακες 10-15 και 18-20.
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
Μικρή μείωση των γραπτών που κινούνται κάτω από τη βάση και αντίστοιχη αύξηση στην κλίμακα 13-18.
Ομάδα Προσανατολισμού ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ | |||||
| 0-10 | 10-13 | 13-15 | 15-18 | 18-20 |
Μαθηματικά | ↑ | − | ↓ | ↓ | ↓ |
Φυσική | ↓ | ↑ | ↑ | ↑ | ↓ |
Χημεία | ↓ | ↑ | ↑ | − | ↑ |
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία | ↓ | ↓ | ↑ | ↑ | − |
Ομάδα Προσανατολισμού ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
Βιολογία
Μικρή μείωση αριστούχων και ισόποση σχεδόν αύξηση των γραπτών στην κλίμακα 10-13. Οριακά λιγότερα γραπτά κάτω από τη βάση καθώς και στην κλίματα 15-18 και ισόποση σχεδόν αύξηση γραπτών στην κλίμακα 13-15.
Χημεία
Οριακή αύξηση των αριστούχων (+1,2%) και ελαφρά μείωση των επιδόσεων στην περιοχή 15-18 (-2,7%) με αντίστοιχη μετακίνηση στις περιοχές 10-15 και 18-20.
Φυσική
Μικρή μείωση των αριστούχων (-4,3%) με συνακόλουθη μικρή αύξηση των γραπτών κάτω από τη βάση (+2,4%) και των γραπτών στην κλίμακα 10-13 (+1,2%).
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
Μικρή μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση (-2,7%) καθώς και στην κλίμακα 10-13(-1,3%) και συνακόλουθη αύξηση των γραπτών στην κλίμακα 13-15 (+3,3%) κυρίως και λιγότερο στην κλίμακα 15-18 (+0,8%).
Ομάδα Προσανατολισμού ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ | |||||
| 0-10 | 10-13 | 13-15 | 15-18 | 18-20 |
Βιολογία | ↓ | ↑ | ↑ | ↓ | ↓ |
Φυσική | ↑ | ↑ | ↑ | ↑ | ↓ |
Χημεία | − | ↑ | ↑ | ↓ | ↑ |
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία | ↓ | ↓ | ↑ | ↑ | − |
ΟΠ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Μαθηματικά
Οριακή μείωση αριστούχων (-1,2%) και στην περιοχή 15-18(-0,7%) και συνακόλουθη οριακή αύξηση των γραπτών στην κλίμακα 10-15.
Οικονομία
Μικρή μείωση άριστων γραπτών (-4%), οριακή μείωση (-0,9%) στην περιοχή 15-18 και συνακόλουθη οριακή αύξηση των γραπτών κάτω από τη βάση (+1%) και των γραπτών στην περιοχή 10-15 (+3,9%)
Πληροφορική
Αισθητή μείωση των αριστούχων (-5,7%), μικρή μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση (-1,8%) και συνακόλουθη αύξηση των γραπτών στη βαθμολογική κλίμακα 10-18.
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία
Αισθητή μείωση των γραπτών κάτω από τη βάση (-8,6%) και αντίστοιχη αύξηση στην κλίμακα 10-18 και κυρίως στην περιοχή 13-15.
Ομάδα Προσανατολισμού ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ | |||||
| 0-10 | 10-13 | 13-15 | 15-18 | 18-20 |
Μαθηματικά | ↑ | − | ↑ | ↓ | ↓ |
Οικονομία | ↑ | ↑ | ↑ | ↓ | ↓ |
Πληροφορική | ↓ | ↑ | ↑ | ↑ | ↓ |
Ν. Γλώσσα & Λογοτεχνία | ↓ | ↑ | ↑ | ↑ | − |
Γενικά παρατηρούμε ότι:
- δεν έχουμε ακραίες μεταβολές σε σχέση με τις αντίστοιχες περσινές επιδόσεις ανά μάθημα, δεδομένου ότι η μεγαλύτερη παρατηρούμενη μεταβολή είναι αυτή στο μάθημα των Μαθηματικών της ΟΠ Θετικών Σπουδών, που έχει τιμή +13,2%,
- έχουμε μια γενική μείωση του αριθμού αριστούχων με εξαίρεση τα μαθήματα της Ιστορίας και της Χημείας,
- έχουμε αύξηση του αριθμού των γραπτών κάτω από τη βάση στα μαθήματα των Λατινικών(+1,2%), των Μαθηματικών κυρίως στην ΟΠ Θετικών Σπουδών (η μεγαλύτερη αύξηση γραπτών κάτω από τη βάση σε όλα τα μαθήματα +13,2%) και ελάχιστη την ΟΠ Οικονομίας και Πληροφορικής (+0,8%), της Φυσικής (μόνο την ΟΠ Σπουδών Υγείας, +2,4%) και της Οικονομίας (+1%).
Εκκρεμεί η ανακοίνωση του μέσου όρου (ΜΟ) σε κάθε Ομάδα Προσανατολισμού (ΟΠ) και η συνακόλουθη και πολύ κρίσιμη επίσημη ανακοίνωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) που προκύπτει ως ποσοστό του ΜΟ ανά ΟΠ, με συντελεστή που κυμαίνεται από 0,8 έως και 1,2 και έχει οριστεί ξεχωριστά από κάθε τμήμα.
Η ΕΒΕ θα καθορίσει και τη δυνατότητα κάθε υποψηφίου να επιλέξει ένα τμήμα ή όχι. Ανεπίσημοι υπολογισμοί της ΕΒΕ, με βάση τη στατιστική επεξεργασία των βαθμολογιών, έχουν ήδη δει το φως της δημοσιότητας.
Το τελευταίο στάδιο στη διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων είναι η σύνταξη και η υποβολή του Μηχανογραφικού δελτίου κάθε υποψηφίου και είναι εξίσου σημαντικό με τις ίδιες τις εξετάσεις. Έτσι, πρέπει να αντιμετωπίζεται με τη δέουσα ωριμότητα. Οι σωστές επιλογές θα διαμορφώσουν τη μελλοντική πορεία κάθε υποψηφίου και θα κάνουν τη διαδρομή του ευκολότερη και πιο αποδοτική.
Αργύρης Μυστακίδης
Φυσικός,
Εκπαιδευτικός αναλυτής - Φροντιστής
Πηγή: AlfaVita