Η φετινή ανακοίνωση επιφύλαξε στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών τις υψηλότερες επιδόσεις και διακρίσεις στην ιστορία του αφού για πρώτη φορά κατατάσσεται στα καλύτερα 10 Πανεπιστήμια παγκοσμίως στον Στόχο 5, ο οποίος αφορά την πολιτική και τις ενέργειες των Ιδρυμάτων για την Ισότητα των φύλων
Ακόμα μια σπουδαία διάκριση κατέκτησε το Πανεπιστήμιο Αθηνών σε παγκόσμια σύγκριση πανεπιστημίων από τον έγκριτο φορέα Times Higher Education, που δημοσιεύει την πολύ σημαντική παγκόσμια κατάταξη Πανεπιστημίων «THE University Impact Rankings».
Πρόκειται για μία αξιολόγηση της θέσης των Πανεπιστημίων παγκοσμίως, με βάση την οικονομική και κοινωνική τους επίδραση, όπως αυτή αποτιμάται σε σχέση με τους δεκαεπτά στόχους βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. H συγκεκριμένη κατάταξη δημοσιεύεται για 5η συνεχόμενη χρονιά, και η φετινή έκδοση είναι η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα σε συμμετοχή Πανεπιστημίων, περιλαμβάνοντας πάνω από 1.700 Ιδρύματα από 110 χώρες και περιφέρειες, σε 18 πίνακες - έναν για κάθε έναν από τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (SDGs), καθώς και μία συνολική κατάταξη.
Η φετινή ανακοίνωση επιφύλαξε στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών τις υψηλότερες επιδόσεις και διακρίσεις στην ιστορία του αφού για πρώτη φορά κατατάσσεται στα καλύτερα 10 Πανεπιστήμια παγκοσμίως στον Στόχο 5, ο οποίος αφορά την πολιτική και τις ενέργειες των Ιδρυμάτων για την Ισότητα των φύλων, καταλαμβάνοντας την 9η θέση μεταξύ 1081 Πανεπιστημίων . Επιπροσθέτως το ΕΚΠΑ βρίσκεται στην 27η θέση παγκοσμίως στον Στόχο 4: Ποιοτική Εκπαίδευση (Quality Education) και στην 69η θέση στον κόσμο στον Στόχο 10. «Μείωση Ανισοτήτων». Επιπροσθέτως το ΕΚΠΑ καταλαμβάνει εξαιρετικά υψηλές θέσεις και επιτυγχάνει διακρίσεις και σε άλλους τέσσερις επιμέρους στόχους οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης, στους οποίους βρίσκεται για πρώτη φορά, και στους τέσσερις, την ίδια χρονιά στις θέσεις 101-200. Η άνοδος του Ιδρύματος καθίσταται ακόμη πιο σημαντική αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η συμμετοχή των Πανεπιστημίων αυξήθηκε κατά 21% σε σχέση με πέρυσι (1700 φέτος από 1406 το 2022). Τα αποτελέσματα της κατάταξης επιβεβαιώνουν την σημαντική επίδραση που ασκεί το ΕΚΠΑ στην βελτίωση της κοινωνικής ευημερίας, στην οικονομική ανάπτυξη, στην αντιμετώπιση των κοινωνικών ανισοτήτων, στην παιδεία και την υγεία.
Στον πίνακα 1 αποτυπώνεται με σειρά αρίθμησης των στόχων, η κατάταξη που καταλαμβάνει το ΕΚΠΑ στους επιμέρους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης για την φετινή χρονιά. Παρέχεται μια σύντομη περιγραφή του κάθε στόχου καθώς και ο αριθμός των Πανεπιστημίων που έχουν συμπεριληφθεί στον πίνακα αποτίμησης του κάθε στόχου. Με βάση τα αποτελέσματα της Κατάταξης το ΕΚΠΑ βαθμολογήθηκε και στους 8 από τους 17 στόχους στην αξιολόγηση των οποίων συμμετείχε παρέχοντας στοιχεία., με την βαθμολογία που έλαβε να ξεπερνά κάθε προσδοκία, όντας η υψηλότερη των τελευταίων ετών
Πιο συγκεκριμένα και με σειρά επίδοσης:
- Στον Στόχο 5: Ισότητα των Φύλων (Gender Equality), το ΕΚΠΑ βρίσκεται για πρώτη φορά στην ιστορία του στην 9η θέση παγκοσμίως μεταξύ των 1081 Πανεπιστημίων που επιλέχθηκαν και με συνολική βαθμολογία 75,9/100, ανεβαίνοντας 64 θέσεις από την 75η στην οποία βρισκόταν το 2022.
- Στον Στόχο 4: Ποιοτική Εκπαίδευση (Quality Education), το ΕΚΠΑ βρίσκεται στην 27η παγκοσμίως μεταξύ των 1304 Πανεπιστημίων που επιλέχθηκαν και με συνολική βαθμολογία 82/100.
- Στον Στόχο 10: Μείωση Ανισοτήτων (Reduced Inequalities) το ΕΚΠΑ βρίσκεται στην 69η Θέση στον κόσμο μεταξύ 901 Πανεπιστημίων με βαθμολογία 77,1 στα 100
- Στον Στόχο 9: Βιομηχανία, Καινοτομία και Υποδομές (Industry, Innovation and Infrastructure), το ΕΚΠΑ βρίσκεται στις θέσεις 101-200 παγκοσμίως μεταξύ των 873 Πανεπιστημίων που επιλέχθηκαν και με συνολική βαθμολογία 77,8/100
- Στον Στόχο 16: Ειρήνη - Δικαιοσύνη και Ισχυροί Οργανισμοί (Peace, Justice and Strong Institutions), το ΕΚΠΑ βρίσκεται στις θέσεις 101-200 παγκοσμίως μεταξύ των 910 Πανεπιστημίων που επιλέχθηκαν και με συνολική βαθμολογία 70,7/100
- Στον Στόχο 8: Αξιοπρεπής Εργασία και Οικονομική Ανάπτυξη (Decent Work and Economic Growth), το ΕΚΠΑ βρίσκεται στις θέσεις 101-200 παγκοσμίως μεταξύ των 960 Πανεπιστημίων που επιλέχθηκαν και με συνολική βαθμολογία 67,2/100
- Στον Στόχο 3: Καλή Υγεία και Ευημερία (Good Health and Wellbeing), το ΕΚΠΑ βρίσκεται στις θέσεις 301-400 παγκοσμίως μεταξύ των 1218 Πανεπιστημίων που επιλέχθηκαν και με συνολική βαθμολογία 66,7/100
- Στον Στόχο 17: Συνεργασία για την Επίτευξη Στόχων (PARTNERSHIP FOR THE GOALS), το ΕΚΠΑ ανέβηκε στις θέσεις 601-800 παγκοσμίως μεταξύ των 1625 Πανεπιστημίων που επιλέχθηκαν και με συνολική βαθμολογία 58,4/100
Συνολικά το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών βρίσκεται στις θέσεις 301-400 παγκοσμίως μεταξύ 1406 Πανεπιστημίων με συνολική βαθμολογία 76,4/100 ανεβαίνοντας 200 θέσεις σε σχέση με το προηγούμενο έτος στο οποίο είχε λάβει 68,7/100 (θέσεις 401-600) και στην 1η θέση μεταξύ των 10 ελληνικών πανεπιστημίων που συμπεριλαμβάνονται στην κατάταξη. Ακολουθούν στη 2η θέση το Πανεπιστήμιο Κρήτης (θέσεις 401-600) και στην 3η θέση το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας στις θέσεις 601-800 (δείτε Πίνακα 2).
Πίνακας 1: Η θέση του ΕΚΠΑ σύμφωνα με την ΤΗΕ στους επιμέρους δείκτες – στόχους για τη βιώσιμη ανάπτυξη του ΟΗΕ για το 2023
α/α |
SDGs |
Περιγραφή Στόχου |
Θέση του ΕΚΠΑ 2023 |
Αριθμός Πανεπιστημίων 2023 |
Θέση του ΕΚΠΑ 2022 |
Αριθμός Πανεπιστημίων 2022 |
1. |
SDG3: Καλή Υγεία και Ευεξία |
Αποτιμά την έρευνα των πανεπιστημίων σχετικά με βασικές ασθένειες και τις συνθήκες υγείας, την υποστήριξή τους στα επαγγέλματα της υγειονομικής περίθαλψης και την μέριμνα για την υγεία των φοιτητών και του προσωπικού τους. |
301-400 |
1218 |
301-400 |
1101 |
2. |
SDG4: Ποιοτική Εκπαίδευση |
Αποτιμά τη συμβολή των πανεπιστημίων στην προσχολική εκπαίδευση (μέσα από προγράμματα εκπαίδευσης για δασκάλους) και τη διά βίου μάθηση της κοινωνίας, την παιδαγωγική τους έρευνα και τη δέσμευσή τους για εκπαίδευση που οδηγεί σε κοινωνική ένταξη. |
27η |
1304 |
101-200 |
1180 |
3. |
SDG5: Ισότητα των φύλων |
Μετρά την έρευνα των πανεπιστημίων σχετικά με τη μελέτη του φύλου, τις πολιτικές |
9η |
1081 |
75 |
938 |
|
|
τους για την ισότητα των φύλων και τη δέσμευσή τους να προσλάβουν και να προωθήσουν τις γυναίκες |
|
|
|
|
4. |
SDG8: Αξιοπρεπής Εργασία και Οικονομική Ανάπτυξη |
Με τον συγκριμένο στόχο ελέγχεται η προσπάθεια των Πανεπιστημίων να δημιουργούν ποιοτικές θέσεις εργασίας οι οποίες δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη και εξασφαλίζουν αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και ικανοποιητικές απολαβές και ευκαιρίες απασχόλησης στους εργαζόμενους όλων των ηλικιών |
101-200 |
960 |
201-300 |
849 |
5. |
SDG9: Βιομηχανία Καινοτομία και Υποδομές |
Ο συγκεκριμένος στόχος μετρά την ερευνητική απόδοση των Πανεπιστημίων η οποία οδηγεί σε αξιοποιήσιμα ερευνητικά αποτελέσματα (πατέντες. Τεχνοβλαστούς) που παράγουν καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες ενώ βελτιώνουν τις υπάρχουσες βιομηχανικές και τεχνολογικές υποδομές. |
101-200 |
873 |
101-200 |
785 |
6. |
SDG10: Μείωση των Ανισοτήτων |
Αποτιμά την έρευνα και τη δράση των πανεπιστημίων σχετικά με τις κοινωνικές ανισότητες, τις πολιτικές τους για τις διακρίσεις και τη δέσμευσή τους να |
69η |
901 |
81 |
796 |
|
|
προσλάβουν προσωπικό και να προσελκύσουν φοιτητές από υποεκπροσωπούμενες ομάδες. |
|
|
|
|
7. |
SDG16: Ειρήνη - Δικαιοσύνη και Ισχυροί Οργανισμοί |
Ο συγκεκριμένος στόχος αποτιμά τις ενέργειες των Πανεπιστημίων στην προαγωγή ειρηνικών και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνιών που θα παρέχουν ισότιμη πρόσβαση στη δικαιοσύνη καθώς και σε αποτελεσματικούς και υπεύθυνους θεσμούς σε όλα τα επίπεδα. |
101-200 |
910 |
301-400 |
809 |
8. |
SDG17: Σύμπραξη και συνεργασίες για την επίτευξη των στόχων |
Επικεντρώνει στις συνεργασίες με ιδρύματα άλλων χωρών, στην προώθηση και διάχυση καλών πρακτικών και στη δημοσίευση στοιχείων |
601-800 |
1625 |
801- 1000 |
1438 |
Πηγή: Ιστοσελίδα Time Higher Education
Πίνακας 2: Η συνολική θέση και βαθμολογία των ελληνικών Πανεπιστημίων για το 2023 στην Παγκόσμια Κατάταξη Times Higher Education Impact Ranking
|
Πανεπιστήμιο |
Συνολική Βαθμολογία 2023 |
Συνολική Βαθμολογία 2022 |
Θέση στην Ελλάδα 2023 |
Θέση στην Ελλάδα 2022 |
Θέση Παγκοσμίως 2023 |
Θέση Παγκοσμίως 2022 |
1 |
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών |
72.7 -76.7 |
65.0-71.9 |
1η |
1η |
301-400 |
401-600 |
2 |
Πανεπιστήμιο Κρήτης |
66.9-72.6 |
65.0-71.9 |
2η |
1η |
401-600 |
401-600 |
3 |
Πανεπιστήμιο Αιγαίου |
59.7-66.7 |
57.3-64.9 |
3η |
2η |
601-800 |
601-800 |
4 |
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης |
59.7-66.7 |
57.3-64.9 |
3η |
2η |
601-800 |
601-800 |
5 |
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας |
59.7-66.7 |
57.3-64.9 |
3η |
2η |
601-800 |
601-800 |
6 |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο |
53.9-59.6 |
57.3-64.9 |
4η |
2η |
801-1000 |
601-800 |
7 |
Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος |
53.9-59.6 |
50.3-57.2 |
4η |
3η |
801-1000 |
801-1000 |
8 |
Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής |
53.9-59.6 |
50.3-57.2 |
4η |
3η |
801-1000 |
801-1000 |
9 |
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης |
7.9-53.8 |
9.2–50.2 |
5η |
4η |
1000+ |
1000+ |
10 |
Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο |
7.9-53.8 |
9.2–50.2 |
5η |
4η |
1000+ |
1000+ |
Πηγή: Ιστοσελίδα Times Higher Education
Οι δεκαεπτά στόχοι για τη βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη (SDGs – Sustainable Development Goals), αναλύονται στον παρακάτω υπερσύνδεσμο και είναι οι εξής:
https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/
Θα πρέπει να τονιστεί ότι κάθε Πανεπιστήμιο έπρεπε να θέσει στον φορέα κατάταξης μια σειρά ποιοτικών στοιχείων και τεκμηρίων στα Αγγλικά (εκθέσεις, κείμενα πολιτικών και διαδικασιών, υπερσυνδέσμους στην ιστοσελίδα κ.α) που να αποδεικνύουν τις προσπάθειες του για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Επίσης κάθε Πανεπιστήμιο για να αξιολογηθεί θα έπρεπε να υποβάλλει στοιχεία για τουλάχιστον τέσσερις από τους δεκαεπτά στόχους, με υποχρεωτικό στόχο τον SDG17 –«Σύμπραξη και συνεργασίες για την επίτευξη των στόχων».
Η βαθμολογία των Πανεπιστημίων υπολογίζεται ως εξής:
1ον) Ο στόχος 17 (SDG17) σύμπραξη και συνεργασίες για την επίτευξη των στόχων, λαμβάνει το 22% της συνολικής βαθμολογίας,
2ον) Επιλέγονται, οι τρεις στόχοι κάθε ιδρύματος με την υψηλότερη βαθμολογία, κάθε ένας εκ των οποίων συμβάλλει κατά 26% στη συνολική βαθμολογία.
3ον) Το άθροισμα του SDG17 και των τριών επιλεχθέντων στόχων με τους ανωτέρω συντελεστές στάθμισης οδηγεί στον υπολογισμό της βαθμολογίας κάθε Πανεπιστημίου και στον προσδιορισμό της θέσης του στη συνολική κατάταξη.
Η βαθμολογία για τη συνολική κατάταξη είναι ο μέσος όρος των συνολικών βαθμολογιών των δύο τελευταίων ετών. Στον πίνακα 3 μπορείτε να ενημερωθείτε για την επίδοση του ΕΚΠΑ ανά Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης και Δείκτη.
Πίνακας 3: Αναλυτική Βαθμολογία ΕΚΠΑ κατά Στόχους και Δείκτες |
||||
Στόχος SDG |
Όνομασία Δείκτη Metric name |
Βαθμολογία |
Κατάταξη ΕΚΠΑ |
Αριθμός Πανεπιστημίων |
SDG3: Good Health and Wellbeing |
Research on health and well-being |
82,1 |
301–400 |
1218 |
SDG3: Good Health and Wellbeing |
Number of students graduating in health professions |
61 |
301–400 |
1218 |
SDG3: Good Health and Wellbeing |
Collaborations and health services |
61,1 |
301–400 |
1218 |
SDG4: Quality Education |
Research on early years and lifelong learning education |
77,2 |
27 |
1304 |
SDG4: Quality Education |
Proportion of graduates with teaching qualification |
79,1 |
27 |
1304 |
SDG4: Quality Education |
Lifelong learning measures |
62,5 |
27 |
1304 |
SDG4: Quality Education |
Proportion of first-generation students |
98,6 |
27 |
1304 |
SDG5: Gender Equality |
Research on gender equality |
77,8 |
=9 |
1081 |
SDG5: Gender Equality |
Proportion of first-generation female students |
78,6 |
=9 |
1081 |
SDG5: Gender Equality |
Student access measures |
68,2 |
=9 |
1081 |
SDG5: Gender Equality |
Proportion of senior female academics |
75,6 |
=9 |
1081 |
SDG5: Gender Equality |
Proportion of women receiving degrees |
78,5 |
=9 |
1081 |
SDG5: Gender Equality |
Women’s progress measures |
76 |
=9 |
1081 |
SDG8: Decent Work and Economic Growth |
Research on economic growth and employment |
71,8 |
101–200 |
960 |
SDG8: Decent Work and Economic Growth |
Employment practice |
47,9 |
101–200 |
960 |
SDG8: Decent Work and Economic Growth |
Expenditure per employee |
4,9 |
101–200 |
960 |
SDG8: Decent Work and Economic Growth |
Proportion of students taking work placements |
98 |
101–200 |
960 |
SDG8: Decent Work and Economic Growth |
Proportion of employees on secure contracts |
100 |
101–200 |
960 |
SDG9: Industry, Innovation and Infrastructure |
Research on industry, innovation and infrastructure |
73,5 |
101–200 |
873 |
SDG9: Industry, Innovation and Infrastructure |
Patents citing university research |
100 |
101–200 |
873 |
SDG9: Industry, Innovation and Infrastructure |
University spin offs |
44,8 |
101–200 |
873 |
SDG9: Industry, Innovation and Infrastructure |
Research income from industry and commerce |
99,9 |
101–200 |
873 |
SDG10: Reduced Inequalities |
Research on reduced inequalities |
72,6 |
=69 |
901 |
SDG10: Reduced Inequalities |
First-generation students |
99,1 |
=69 |
901 |
SDG10: Reduced Inequalities |
Students from developing countries |
62,5 |
=69 |
901 |
SDG10: Reduced Inequalities |
Proportion of students with disabilities |
99,5 |
=69 |
901 |
SDG10: Reduced Inequalities |
Proportion of employees with disabilities |
87,3 |
=69 |
901 |
SDG10: Reduced Inequalities |
Measures against discrimination |
57,9 |
=69 |
901 |
SDG16: Peace, Justice and Strong Institutions |
Research on peace and justice |
85,9 |
101–200 |
910 |
SDG16: Peace, Justice and Strong Institutions |
University governance measures |
63,5 |
101–200 |
910 |
SDG16: Peace, Justice and Strong Institutions |
Working with government |
51,7 |
101–200 |
910 |
SDG16: Peace, Justice and Strong Institutions |
Proportion of graduates in law and civil enforcement |
80,1 |
101–200 |
910 |
SDG17: Partnership for the Goals |
Research into partnership for the goals |
70,8 |
601–800 |
1625 |
SDG17: Partnership for the Goals |
Relationships to support the goals |
46,6 |
601–800 |
1625 |
SDG17: Partnership for the Goals |
Publication of SDG reports |
56,9 |
601–800 |
1625 |
SDG17: Partnership for the Goals |
Education for the SDGs |
55,5 |
601–800 |
1625 |
Πηγή : SDG Impact Overview | THE DataPoints |
Η συγκεκριμένη επιτυχία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι ξεχωριστή και έχει ιδιαίτερη σημασία αφενός διότι το Ίδρυμα για πρώτη φορά στην ιστορία του βρίσκεται στα 10 καλύτερα πανεπιστήμια παγκοσμίως σε μία κατάταξη, αφετέρου διότι αναδεικνύονται στην πράξη οι προσπάθειες της διοίκησης του Ιδρύματος για ένα ανθρωποκεντρικό Πανεπιστήμιο που σέβεται την διαφορετικότητα, επιδιώκει την ισότητα, δημιουργεί και καινοτομεί συνεχώς και αποτελεί ένα εξαιρετικό εργασιακό περιβάλλον για το ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό του.
Τα εύσημα, αναφέρει ο πρύτανης κ.Θάνος Δημόπουλος, ανήκουν σε όλη την ακαδημαϊκή μας κοινότητα, και ιδιαίτερα στο διδακτικό, ερευνητικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό, το οποίο εργάζεται άοκνα, με υψηλό αίσθημα ευθύνης και σημαντική αποτελεσματικότητα, παρά την υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση του Ιδρύματος. Η άνοδος στις παγκόσμιες κατατάξεις Πανεπιστημίων είναι απόρροια της δικής του δουλειάς. Ιδιαίτερες ευχαριστίες στον Αντιπρύτανη και Προέδρο της ΜΟ.ΔΙ.Π ΕΚΠΑ Καθ. Δημήτριο Καραδήμα και στα στελέχη της Υπηρεσίας για τη συνεχή, μεθοδική και αποτελεσματική δουλειά την οποία κάνουν, προκειμένου να στέλνουν τα απαραίτητα δεδομένα σε δώδεκα διαφορετικές κατατάξεις ετησίως ,συμπληρώνοντας εκθέσεις και ειδικά ερωτηματολόγια.
Συντάκτης: Νίκος Μάστορας