Δύο στους τρεις Έλληνες πιστεύουν ότι η επιχειρηματικότητα μπορεί να διδαχθεί


 

Δύο στους τρεις Έλληνες πιστεύουν ότι η επιχειρηματικότητα μπορεί να διδαχθεί

 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η έρευνα Global Entrepreneurship Report 2014 (AGER 2014) της Amway με τους νέους να είναι θετικοί απέναντι στην επιχειρηματικότητα και την έναρξη μίας προσωπικής επιχείρησης:

 

Το 69% είναι θετικοί απέναντι στην επιχειρηματικότητα

 

Το 30% πιστεύουν πως ένας επιχειρηματίες γίνεται δεν γεννιέται

 

Το 69% πιστεύουν πως η επιχειρηματικότητα μπορεί να διδαχθεί

 

Το 38% πιστεύει πως η έναρξη μία προσωπικής επιχείρησης αποτελεί εναλλακτική λύση για την ανεργία.

 

Η AGER αποκαλύπτει ότι η επιχειρηματικότητα εκτιμάται ιδιαίτερα σε όλο τον κόσμο:

 

Οι επιχειρηματίες μπορούν να δημιουργηθούν. Το 63% των ερωτηθέντων παγκοσμίως δήλωσαν πως η επιχειρηματικότητα, κατά την γνώμη τους, μπορεί να διδαχθεί, άποψη την οποία υποστηρίζουν με θέρμη άτομα ηλικίας έως 35 ετών, σε ποσοστό 70 %. Άνδρες και γυναίκες είχαν ουσιαστικά την ίδια γνώμη, με τα ποσοστά να διαμορφώνονται στο 64% και 63% αντίστοιχα.

 

Οι ίδιες εκτιμήσεις ισχύουν και για τη χώρα μας. Πιο συγκεκριμένα το 69% των Ελλήνων ερωτηθέντων πιστεύουν πως η επιχειρηματικότητα μπορεί να διδαχθεί ενώ σε ποσοστό 30% πιστεύουν πως ένας επιχειρηματίας δε γεννιέται αλλά γίνεται. Η γνώμη ανδρών και γυναικών δε διαφοροποιείται καθώς τα ποσοστά διαμορφώνονται στο 70% και 67%

 

Η εκπαίδευση είναι το παν. Η επιτυχής επιχειρηματικότητα συνδέεται με την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι ερωτηθέντες παγκοσμίως βαθμολόγησαν ως την πιο κρίσιμη πτυχή της διδασκαλίας την διαμόρφωση των βασικών επιχειρηματικών ικανοτήτων (42%). Ακολουθούν με ποσοστό 47% η κάθε μία, οι ηγετικές και διαχειριστικές επιδεξιότητες και η πρακτική εμπειρία στην επιχειρηματικότητα.

 

Στην Ελλάδα τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώθηκαν ως εξής:

 

Βασικές επιχειρηματικές δεξιότητες (όπως για παράδειγμα ο οικονομικός έλεγχος, το εμπόριο ή οι εφαρμογές πληροφορικής): 49%

 

Ηγετικές και διαχειριστικές επιδεξιότητες (με αποτέλεσμα την παρακίνηση των εργαζομένων): 39%

 

Πρακτική επιχειρηματικότητα (πχ. επιχειρηματικά σχέδια, επιχειρηματικούς διαγωνισμούς/ προσομοιώσεις των επιχειρήσεων, τα προγράμματα μίνι επιχειρήσεων): 32%

 

Επιπλέον, παγκοσμίως τα σχολεία και χώροι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναδείχθηκαν ως οι κορυφαίοι χώροι διδασκαλίας (36%). Τα ειδικά start-up προγράμματα και τα πανεπιστήμια-ανώτατης εκπαίδευσης κατατάσσονται δεύτερα και τρίτα, με ποσοστά 33% και 32% αντίστοιχα.

 

Ωστόσο, μόλις τέσσερις στους δέκα (43%) θεωρούν τις εκπαιδευτικές επιλογές τους ικανοποιητικές. Σύμφωνα με τους Έλληνες ερωτηθέντες τα ποσοστά που προέκυψαν είναι:

 

Ειδικά Start up προγράμματα που παρέχονται από μη κερδοσκοπικές οργανώσεις, τα εμπορικά επιμελητήρια ή κυβερνητικά προγράμματα: 48%

 

Ανώτατη εκπαίδευση – πανεπιστήμια: 38% και ακολουθούν

 

Τα σχολεία και η δευτεροβάθμια εκπαίδευση: 34%

 

Ειδικά Start up προγράμματα που παρέχονται από εταιρείες: 24%

 

Το 17% των Ελλήνων πιστεύουν ότι τα άτομα πρέπει να δραστηριοποιούνται μόνοι τους για την εκπαίδευση τους σχετικά με την επιχειρηματικότητα.

 

Η θετική σκέψη επικρατεί. Το 75% των ερωτηθέντων σε παγκόσμιο επίπεδο εξέφρασαν θετική εικόνα για την επιχειρηματικότητα (αύξηση της τάξεως του 4% σε σχέση με την έρευνα του 2013) με τα άτομα κάτω των 35 ετών να είναι οι πιο αισιόδοξοι, με ποσοστό 80%. Το επιχειρηματικό δυναμικό έχει παραμείνει σε υψηλά επίπεδα, με δύο στους πέντε ερωτηθέντες (42%) να αναφέρουν πως μπορούν να φανταστούν πως ξεκινούν μία επιχείρηση.

 

Τα ευρήματα δείχνουν μία σχέση μεταξύ δύο παραγόντων: Σε χώρες που ευνοείται η επιχειρηματικότητα εμφανίζεται υψηλότερο το ποσοστό αυτών που φαντάζονται την έναρξη της δικής τους επιχείρησης. Ωστόσο, μόλις το 9% των ερωτηθέντων, σε παγκόσμιο επίπεδο, αυτό- απασχολούνται, δημιουργώντας ένα επιχειρηματικό χάσμα της τάξεως του 33%.

 

Στην Ελλάδα, η θετική στάση έχει παραμείνει σταθερή σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα. Κατά μέσο όρο, το 69% των ερωτηθέντων είναι θετικοί απέναντι στην επιχειρηματικότητα, με τα άτομα κάτω των 35 ετών να είναι οι πιο αισιόδοξοι, με ποσοστό 77%.

 

Οι σημαντικότεροι παράγοντες για την ανάπτυξη των προσωπικών επιχειρήσεων, σύμφωνα με την έρευνα, είναι:

 

Η έλλειψη του προϊσταμένου, το να είσαι δηλαδή το αφεντικό του εαυτού σου ως πιο σημαντικό: 46%

 

Αυτοεκπλήρωση, δυνατότητα να κάνεις τις ιδέες σου πράξεις: 43%

 

Τα αντίστοιχα ποσοστά που κατεγράφησαν στην Ελλάδα για την ανεξαρτησία και την αυτοεκπλήρωση είναι 54% και 40%.

 

Όπως και στην μελέτη AGER 2013, αυτοί οι δύο παράγοντες προτιμώνται ξεκάθαρα ως πιο σημαντικοί, ξεπερνώντας κίνητρα σχετιζόμενα με το εισόδημα, ενώ τα άτομα ηλικιών μεταξύ 14-34 ήταν αυτοί με τις ισχυρότερες πεποιθήσεις, αγγίζοντας το ποσοστό του 50%.

 

Στην Ελλάδα οι ερωτηθέντες πιστεύουν ότι:

 

Η έναρξη της προσωπικής επιχείρησης αποτελεί μία εναλλακτική λύση για την ανεργία: 38%

 

Αποτελεί μία ισχυρή προοπτική για δεύτερο εισόδημα: 36% και...

 

Δημιουργεί προϋποθέσεις για καλύτερο συντονισμό και διαχείριση της οικογένειας, της καριέρας και του ελεύθερου χρόνου: 28%