Από την γενιά των Millenials ξεπήδησε η γενιά των foodies με χαρακτηριστικά μιας ιδιαίτερης φυλής στο facebook και στο instagram...
Η μανία του φαγητού στη χώρα μας ξεκίνησε από τις τηλεοπτικές εκπομπές που παρουσίασαν την κουζίνα ως τόπο έμπνευσης και δημιουργικότητας και σύντομα κατέκλυσε το διαδίκτυο με εκατοντάδες food bloggers και τα social media με εκατομμύρια γαστρονομικά posts. Από την γενιά των Millenials ξεπήδησε η γενιά των foodies με χαρακτηριστικά μιας ιδιαίτερης φυλής στο facebook και στο instagram.
Οι foodies είναι μία μόδα ή αποτελεί μία νέα πραγματικότητα που ήρθε για να μείνει;
Η «Γενιά της Χιλιετίας», η Generation Y, οι γνωστοί Millennials, είναι άνθρωποι που γεννήθηκαν μεταξύ του 1980 και του 2000, είναι οι σημερινοί νέοι δηλαδή. Η γενιά αυτή, εκτός του ότι έχει εκτενή γνώση του διαδικτύου, σύμφωνα με στατιστικές θεωρείται η πιο μορφωμένη γενιά στην ιστορία της ανθρωπότητας. Είναι μία γενιά που γεννήθηκε «ψηφιοποιημένη», κοινώς είναι η πρώτη Παγκόσμια Γενιά - “Global Generation”.
Στην Αμερική υπάρχουν περίπου 80 εκατομμύρια Millennials, όπως έχει καταγράψει το U.S. Census Bureau Statistics, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της Viacom υπάρχουν 2,5 δισεκατομμύρια Millennials σε όλο τον κόσμο που αντιστοιχούν στο 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2017, αυτή η γενιά στις ΗΠΑ θα ξοδεύει 200 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως και 10 τρισεκατομμύρια δολάρια καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της.
Σύμφωνα με έρευνα του παγκόσμιου διαφημιστικού δικτύου BBDO, οι μισοί εξ αυτών αυτο-αποκαλούνται “foodies”. Όπως αναλύουν τα νεοφυή λεξικά, ως foodie προσδιορίζεται το άτομο που ψάχνει νέες γαστρονομικές εμπειρίες και βλέπει το φαγητό ως χόμπι και όχι απλά ως το μέσο για να καλύψει τις διατροφικές του ανάγκες. Αναζητούν τα μοδάτα εστιατόρια και παντοπωλεία που προσφέρουν ιδιαίτερα πιάτα και νέα προϊόντα σε καινοτόμους χώρους. Επιπλέον, ενδιαφέρονται για την πηγή των πρώτων υλών, εάν πρόκειται για ντόπια προϊόντα ή εισαγόμενα, γεγονός που έχει οδηγήσει πολλά μενού εστιατορίων, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, να αναγράφουν την προέλευση των υλικών που χρησιμοποιούν.
Αξιοσημείωτο είναι δε ότι οι foodies δεν μένουν μόνο στο σχεδόν συνεχές ποστάρισμα των πιάτων που καταναλώνουν, αλλά έχουν συμβάλει στην εκρηκτική ανάπτυξη των αγροδιατροφικών start-ups! Όπως προκύπτει από πρόσφατα στοιχεία του NPR και του AgFunderNews, πάνω από 6 δισεκατομμύρια δολάρια έχουν επενδυθεί διεθνώς σε συμφωνίες μεταξύ επενδυτικών κεφαλαίων και επιχειρήσεων start-ups που δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα του του αγροδιατροφικού τομέα. Απ’ ό,τι φαίνεται, αυτή η έκρηξη συνεχίζεται γιατί, απλούστατα, οι επενδύσεις αποδίδουν! Σκεφτείτε μόνο πόσοι νέοι από την Ελλάδα δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, είτε δημιουργώντας τα δικά τους εστιατόρια είτε delicatessen ελληνικών προϊόντων.
Τα χαρακτηριστικά και οι τάσεις των foodies
• Ξοδεύουν 14 φορές περισσότερα χρήματα στο φαγητό σε σύγκριση με μία μέση κλασική οικογένεια και το 87% αυτών των ανθρώπων μπορεί να ξοδέψουν τα χρήματά τους για ένα γεύμα ακόμα και όταν ζορίζονται οικονομικά.
• Προτιμούν τα διαδραστικού τύπου εστιατόρια, που έχουν διαμορφωμένη κουζίνα οπτικά προσβάσιμη στους πελάτες, διότι αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια για την ποιότητα του φαγητού.
• Επισκέπτονται οπωροπωλεία και παντοπωλεία τύπου delicatessen, απ’ όπου προμηθεύονται «ειδικά» τρόφιμα, μη διστάζοντας να πληρώσουν πολλά περισσότερα χρήματα για να τα αποκτήσουν, θεωρώντας ότι έχουν πολλαπλά οφέλη σε σύγκριση με τα συμβατικά τρόφιμα.
• Ο Andrew Zimmern, food writer, καθηγητής και παρουσιαστής της εκπομπής του Travel Channel “Bizarre Food”, έχει χαρακτηρίσει τη γενιά αυτή ως «γαστροναύτες». “Αυτοί οι νεαροί ενήλικες τοποθετούν το φαγητό ψηλά στη λίστα του πώς ξοδεύουν τα δολάριά τους. Ξέρουν τη διαφορά μεταξύ του garganelli και του strozzapreti. Ενδιαφέρονται πολύ για τις νέες και παράξενες γεύσεις”.
• Μοιράζονται στα social media φωτογραφίες με τα αγαπημένα τους πιάτα, τα περισσότερα εξ αυτών πολύ ιδιαίτερα. (Μια από τις νέες μόδες είναι το sushi-doughnut, που δεν είναι άλλο από… σούσι σε μορφή ντόνατ και έχει τρελάνει τους foodies ανά τον κόσμο). Από τις φωτογραφίες δεν λείπουν και τα αντίστοιχα hashtags: food, fooodgasm, foodporn, yummy και picoftheday είναι τα πιο συνήθη. Το food hashtag χρησιμοποιήθηκε το 2015 πάνω από 160 εκατομμύρια φορές.
• Παρακολουθούν εκπομπές στην τηλεόραση που σχετίζονται με το φαγητό καθώς και βίντεο στο YouTube. Το κανάλι “Food Tube” του Jamie Oliver έχει 2,4 εκατομμύρια συνδρομητές. Για να καταλάβουμε καλύτερα την απήχηση της foodie κουλτούρας, το κανάλι της σούπερσταρ Taylor Swift στο Youtube έχει 1,4 εκατομμύρια συνδρομητές.
• Ασχολούνται με την αστική γεωργία (urban farming) που έχει αρχίσει να παίρνει τη μορφή κινήματος σε διάφορες χώρες όλου του κόσμου. Καλλιεργούν τα δικά τους λαχανικά ή/και εκτρέφουν τα δικά τους ζώα είτε σε ιδιόκτητες αυλές ή ταράτσες σπιτιών ή σε δημόσιους χώρους. Ένα πολύ γνωστό κίνημα είναι αυτό που έχει αναπτυχθεί στο Λονδίνο και ονομάζεται “Save the Bees” -μπορείς κι εσύ να υιοθετήσεις ένα μελίσσι- ενώ και στην Ελλάδα έχουν κάνει εδώ και κάποια χρόνια την εμφάνισή τους οι αστικοί λαχανόκηποι.
• Αποζητούν τον υγιεινό τρόπο ζωής και γι’ αυτό επιλέγουν να γίνουν χορτοφάγοι ή επιλέγουν να ονομάζονται “Locavors”, ένας νέος όρος που αναφέρεται σε όσους καταναλώνουν αποκλειστικά τοπικά παραγόμενα προϊόντα. Αρκετοί επιλέγουν προϊόντα χωρίς γλουτένη, ακόμα και αν η ιατρική επισημαίνει ότι εάν δεν τίθεται θέμα δυσανεξίας καλό είναι να αποφεύγονται. Οι πωλήσεις των προϊόντων χωρίς γλουτένη αναμένεται να ξεπεράσουν τα 16 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2017, ένα νούμερο διπλάσιο συγκριτικά με το 2011.
• Συμμετέχουν σε πολλά food clubs διαδικτυακά τα οποία τους δίνουν τη δυνατότητα να βρεθούν από κοντά και να γνωριστούν μεταξύ τους, να συνφάγουν και να ανταλλάξουν απόψεις. Το meetup.com έχει δημιουργήσει την πλατφόρμα dinner.meetup.com που φέρνει σε επαφή ανθρώπους με την ίδια γαστρονομική νοοτροπία.
• Το ηλικιακό φάσμα των foodies είναι 20-30 ετών. Ο Heston Blumenthal από τους διασημότερους σεφ παγκοσμίως και με σειρά εστιατορίων στο Λονδίνο που συνδυάζουν την σύγχρονη/παραδοσιακή κουζίνα με τη μοριακή, όπου το ατομικό μενού είναι κατά μέσο όρο στα 200-250 ευρώ, υποστήριξε σε τηλεοπτική του συνέντευξη το 2015 ότι το συντριπτικό ποσοστό των πελατών του είναι 20-30 ετών. Δηλαδή, οι foodies.