Πώς μπορεί να είναι σήμερα η ζωή χωρίς κινητό; «Αδιανόητη» τη χαρακτηρίζει η πλειοψηφία των εφήβων και νέων της Ευρώπης, ηλικίας 13-33 ετών, που δηλώνουν απερίφραστα ότι δεν αντέχουν ούτε μια μέρα χωρίς το smartphone τους.


Ήδη από το 2008, το επίπεδο άγχους των χρηστών κινητών συσκευών είχε φτάσει σε τέτοια ύψη, ώστε ανακαλύφθηκε ένα νέο σύνδρομο, το λεγόμενο “Nomophobia” (No-Mobile-Phone-Phobia). Σκεφτείτε, ότι το πεδίο της ανακάλυψης δεν ήταν ένα κολέγιο ή ένα σχολείο αλλά τα.. βρετανικά ταχυδρομεία, όταν κατά τη διάρκεια μελέτης βρέθηκαν ότι τα συμπτώματα άγχους που δημιουργούνται από την έλλειψη κινητού είναι σχεδόν πανομοιότυπα με αυτά μιας σοβαρής εγχείρησης! Βρισκόμαστε οκτώ χρόνια αργότερα, η χρήση του κινητού είναι ακόμη πιο διαδεδομένη και, όπως δείχνουν νέες έρευνες, από το προαναφερθέν σύνδρομο πάσχουμε οι περισσότεροι σε ήπια ή έντονη μορφή.

nomophobia_800x452_800x451.jpg

 

Είτε μιλάμε για την Ευρώπη, είτε για τις Η.Π.Α. και την Ασία, τα ποσοστά των νέων που θεωρούν ασύλληπτη την καθημερινότητά τους χωρίς το κινητό ανά χείρας, συγκλίνουν. Η διεθνής εταιρεία πληροφοριών Nielsen στόχευσε σε πρόσφατη έρευνά της στους νέους από όλες τις χώρες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης και μέσω ενός δείγματος 1000 ατόμων ηλικίας 13-33 ετών προσπάθησε να αποτυπώσει το κατά πόσον το smartphone αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής τους. Από τα ερωτηματολόγια που δόθηκαν, μερικά σχόλια δείχνουν την σοβαρότητα της κατάστασης: «εάν χάσω το κινητό μου νομίζω θα πεθάνω», σχολίασε μια 17χρονη μαθήτρια από τη Γερμανία και «kατά τη διάρκεια μιας επαγγελματικής συνάντησης μου έπεσε το smartphone και ράγισε λίγο η οθόνη, χρειάστηκα χρόνο για να συνέλθω» δήλωσε 33χρονος Ολλανδός και υψηλόβαθμο στέλεχος σε πολυεθνική εταιρεία. Στην ερώτηση χωρίς ποιά συσκευή δεν θα μπορούσαν ποτέ να ζήσουν, το 53%  απάντησε το smartphone.

Σύμφωνα με τη Nielsen, οι σημερινοί νέοι 18-34 ετών περνούν κατά μέσο όρο 11 ώρες και 26 λεπτά ημερησίως κλικάροντας τα smartphone τους. Για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας υπάρχει μια ολόκληρη γενιά εφήβων που δεν θυμούνται, γιατί πολύ απλά δεν γνωρίζουν, τη ζωή χωρίς κινητό. Η εξάρτησή τους είναι τόσο μεγάλη και έχει τέτοια επίδραση σε κάθε τομέα της βιομηχανίας, ώστε έρευνες όπως αυτή έχουν κάθε λόγο να πραγματοποιούνται. Εν προκειμένω, στα δεδομένα που αναλύθηκαν δεν ήταν μόνο το αυτονόητο περί της εξάπλωσης της Nomophobia, αλλά και οι διαφορές στην χρήση του κινητού ανάμεσα σε άντρες και γυναίκες της γενιάς των Millennials.

smartphone_use2_800x500.jpg

 

Η ανταλλαγή μηνυμάτων βρίσκεται στην κορυφή των χρήσεων του smartphone για δεύτερη συνεχή χρονιά, καθώς τόσο οι άντρες (86%) όσο και οι γυναίκες (89%) χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες μηνυμάτων περισσότερο από κάθε άλλη εφαρμογή στο κινητό τους. Η σύνδεση σε κοινωνικά δίκτυα εμφανίζεται ως η δεύτερη προτίμησή τους. Το μεγαλύτερο ποσοστό κοινωνικής δικτύωσης το εμφανίζουν οι γυναίκες (80%), οι οποίες φαίνεται ότι επισκέπτονται το Facebook και το Instagram πάνω από τρεις φορές την ημέρα. Κάπου εδώ συμπεραίνουμε και μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διαπίστωση που επιβεβαιώνει ορισμένα παραδοσιακά φυλετικά στερεότυπα ωστόσο τεχνολογικά εκφρασμένα: Μεγαλύτερη έφεση έχουν οι γυναίκες στις online αγορές καθώς και στην λήψη και επεξεργασία φωτογραφιών και βίντεο συγκριτικά με τους άντρες που προτιμούν να τσεκάρουν τα αποτελέσματα αγώνων, να παίζουν παιχνίδια και να διαβάζουν ειδήσεις.

Από την έρευνα προκύπτει ότι η καθημερινή χρήση των smartphones παρουσιάζει διαφορές ανάμεσα στους έφηβους και τους μεγαλύτερους ηλικιακά Millennials. Οι έφηβοι και οι νέοι 18-33 ετών χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων ισόποσα και στο σημείο αυτό τελειώνει κάθε ομοιότητά τους. Οι έφηβοι έχουν την τάση να δικτυώνονται κοινωνικά online πολύ περισσότερο από τα άτομα 18-33 ετών. Καταναλώνουν την ψυχαγωγία ακούγοντας μουσική και βλέποντας ταινίες και τηλεοπτικά προγράμματα μέσω του κινητού τους. Για την ηλικιακή ομάδα 13-17 ετών το smartphone δεν είναι μια συσκευή επικοινωνίας αλλά ένα κέντρο ψυχαγωγίας και ενημέρωσης, από το οποίο επωφελούνται στο έπακρο. Αυτό μεταφράζεται στο ότι οι Millennials αποτελούν ένα πιο απαιτητικό κοινό από αυτό των εφήβων που φαίνονται έτοιμοι να δοκιμάσουν τα πάντα έστω και για λίγο. Εάν απογοητευτούν από μια εφαρμογή δεν την ξαναχρησιμοποιούν και εμφανίζουν την τάση να επενδύουν χρόνο και χρήμα σε προϊόντα που είναι αξιόπιστα. Το εύρημα αυτό μπορεί να γίνει ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια της βιομηχανίας που επιθυμεί να δημιουργήσει τεχνολογικά προϊόντα που θα αντέξουν στο χρόνο. Εάν οι εταιρείες δεν μπορούν να παρέχουν μια ελκυστική εμπειρία εφαρμογών για φορητές συσκευές διακινδυνεύουν να αποξενωθούν από τη γενιά των Millennials, που μην ξεχνάμε ότι είναι η γενιά που έχει αλλάξει το μάρκετινγκ σε παγκόσμιο επίπεδο.