Όλο και περισσότεροι άνθρωποι βγαίνουν απογοητευμένοι από την «συνάντηση» με τον διάσημο πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, περιμένοντας ώρες στην ουρά.
Η Μόνα Λίζα αποτελεί ένα από τα πιο διάσημα εκθέματα του Μουσείου του Λούβρου στο Παρίσι, με εκατομμύρια επισκεπτών από όλο τον κόσμο κάθε χρόνο να περιμένουν ακόμα και ώρες στην ουρά για να την θαυμάσουν από κοντά. Είναι μία ελαιογραφία σε ξύλο από τον Ιταλό καλλιτέχνη Λεονάρντο ντα Βίντσι, για πολλούς η προσωπογραφία της Λίζα ντελ Τζοκόντο, μίας Ιταλίδας ευγενής και μέλος της οικογένειας Γκεραρντίνι της Φλωρεντίας και της Τοσκάνης, αν και αυτή η εκδοχή για την ταυτότητα της αμφισβητείται από κάποιους ιστορικούς. Ο ζωγραφικός πίνακας ολοκληρώθηκε κατά τη χρονική περίοδο 1503-1519.
Σύμφωνα με τους ανθρώπους του μουσείου, το 80% των επισκεπτών έρχονται κυρίως για να δουν το μεγάλο αριστούργημα της Αναγέννησης. Υπολογίστε ότι το Μουσείο του Λούβρου το επισκέπτονται κάθε μέρα 30 χιλιάδες άνθρωποι, ένα όριο που μπήκε κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία. Μόνο που πολλοί από τους επισκέπτες φεύγουν με μεγάλη απογοήτευση από τη «συνάντηση» με την περίφημη Μόνα Λίζα, κάτι που έχει προβληματίσει τη διεύθυνση του Λούβρου. Για την ακρίβεια, έχει «βαρέσει πολλά καμπανάκια».
Γιατί αυτή η απογοήτευση μπροστά στη Μόνα Λίζα;
Μία επίσκεψη σε ένα μουσείο αποτελεί μία εμπειρία που θες να ζήσεις κάτω από τις καλύτερες συνθήκες, να έρθεις κοντά και να γνωρίσεις τα εκθέματα και τα μεγάλα αριστουργήματα του κόσμου, έργα τέχνης και αρχαιότητες. Μία εμπειρία και μνήμες που θα σε συνοδεύουν για μία ζωή. Αν αυτή η εμπειρία σημαίνει ότι θα πρέπει να περιμένεις στην ουρά για ώρες για να δεις την Μόνα Λίζα για λίγα μόλις δευτερόλεπτα και ίσα ίσα να προλάβεις να βγάλεις κάποιες φωτογραφίες, μάλλον δεν είναι αυτό που αναζητάς.
Δεν είναι μόνο αυτό. Πολλοί επισκέπτες εκπλήσσονται από το μικρό μέγεθος του πίνακα. Είναι μόλις 77 εκ. x 53 εκ. και αν τον δεις από απόσταση και πίσω από το προστατευτικό γυαλί, για κάποιους φαντάζει μικρός σαν γραμματόσημο.
Οι κριτικές στα social media και τα παράπονα των επισκεπτών έχουν ταρακουνήσει για τα καλά τους ανθρώπους του μουσείου – αν προσθέσουμε και το φαινόμενο του υπερτουρισμού που παρατηρείται και στο Παρίσι - και δεν θα αργήσει εκείνη η ώρα που θα δούμε κάποιες σημαντικές αλλαγές για να αναδειχθεί καλύτερα το αριστούργημα του Λεονάρντο ντα Βίντσι.
“Δεν υποδεχόμαστε τους επισκέπτες τόσο καλά σε αυτό το δωμάτια, νιώθουμε ότι δεν κάνουμε τη δουλειά μας σωστά. Μετακινώντας την Μόνα Λίζα σε έναν ξεχωριστό χώρο μπορεί να μπει ένα τέλος στη δημόσια απογοήτευση» δηλώνει επίσημα χωρίς κρύβει το πρόβλημα ο διευθυντής του Λούβρου, Laurence des Cars .
Η διεύθυνση του Μουσείου του Λούβρου βρίσκεται σε συζητήσεις με το Γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού και πολύ σύντομα ίσως δούμε την Μόνα Λίζα να μετακινείται στο υπόγειο του μουσείου, μέσα σε έναν γενικότερο ανασχεδιασμό, σε έναν χώρο που θα καλύπτει αποκλειστικά τις ανάγκες του περίφημου πίνακα και θα τον αναδείξει ξανά στα μάτια των χιλιάδων επισκεπτών.
Μέχρι να έρθει αυτή η στιγμή, οι επισκέπτες του Λούβρου ας κάνουν υπομονή.