Οι απαντήσεις ίσως να μην είναι οι αναμενόμενες.
Ας υποθέσουμε ότι βγαίνει ένα πρόγραμμα για νέους επιχειρηματίες. Διαβάζοντας το platform βλέπεις επικεφαλίδες για βραβεία επιχειρηματικότητας, για start up weekend sustainability και θεωρείς ότι στην χώρα μας υπάρχει ένας οργασμός από νέες επιχειρήσεις βασισμένες στην τεχνολογία. Είχα διαβάσει μια έρευνα. Πριν την ανακοινώσω στην τάξη , ρώτησα τους μαθητές μου εάν είχαν επιδότηση τι επιχείρηση θα άνοιγαν. Τα χεράκια που σηκώθηκαν επιβεβαίωσαν και το αποτέλεσμα της έρευνας: Καφετέριες και εστιατόρια το 90% νέων επιχειρήσεων!
2 χρόνια πριν. Πηγαίνοντας για μάθημα κάπου στο Αιγάλεω είδα ουρά έξω από ένα κατάστημα. Το ίδιο έβλεπα και κάθε φορά που πέρναγα από εκεί. Τι ήταν; Μαγαζί που πουλούσε donuts! Είχα ζήσει την χρυσή εποχή του κάθε γειτονιά και video club. Αρκετά χρόνια μετά , οι γειτονιές γέμισαν με μαγαζιά με donuts. Περίπου ίδια απήχηση είχε και το Frozen Yogurt. Σήμερα, τα μαγαζιά εάν υπάρχουν, σίγουρα δεν γίνεται ο ίδιος χαμός που υπήρχε πριν από λίγο καιρό. Όπως λέμε και λαϊκά , άνοιξαν , κονόμησαν και έκλεισαν.
«Ο Έλληνας δεν κόβει την διασκέδαση». «Ένα σουβλάκι θα το πάρει». «Κόβεται ο καφές»; Με αυτές τις κουβέντες δικαιολογούσαν τις απαντήσεις τους. Εν μέρει είναι σωστό. Ο Έλληνας βγαίνει , αλλά δεν χαλάει πια τα χρήματα που ξόδευε πριν από χρόνια. Στο Γκάζι βλέπω συνεχώς πιτσιρικάδες που με 1-2 μπίρες από το περίπτερο κάθονται στην πλατεία και χαζεύουν. Υπάρχουν πια bar που το γκαρσόνι έρχεται να σου πάρει παραγγελία εάν και εφόσον το ζητήσεις. Μπορείς να πας εκεί , να κάτσεις να διασκεδάσεις και να μην πιεις τίποτα. Ξέρω-ξέρω, θα πείτε υπάρχει διασκέδαση δίχως πότο; Και όμως υπάρχει.
Κανείς δεν λέει να μην ανοίξεις μια καφετερία /εστιατόριο. Εκατό φορές μαζί τους. Αλλά έννοιες όπως «έρευνα αγοράς», «κορεσμός» «διαφοροποίηση προϊόντος» , «εξυπηρέτηση καταναλωτή» λέει κάτι στους ενδιαφερόμενους; Έχουν έστω σκεφτεί μερικά από τα παραπάνω ή θα ανοίξουν το δικό τους απέναντι από τον άλλον; Λένε ότι η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες. Μπορεί να ισχύει. Αλλά τις ευκαιρίες πρέπει όμως και να τις εκμεταλλεύεσαι. Αλλιώς η επομένη τάση θα είναι πάλι κάτι παροδικό και θα βλέπουμε μετά από λίγο καιρό σε κεντρικούς δρόμους ένα μαγαζί με donuts, ένα με frozen yogurt και πιο δίπλα το καινούριο να αναπολούν τις παλιές καλές στιγμές.