Την ίδια ώρα, αναφέρεται τόσο στη δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ότι τα social media είναι «απειλή για τη Δημοκρατία» όσο και στις μομφές εναντίον του ότι προσπαθεί να απαξιώσει πηγές πληροφόρησης που δεν μπορεί να ελέγξει


Πρόσφατη μελέτη για την Ψηφιακή Ενημέρωση του Ινστιτούτου Reuters, αποδεικνύει ότι τα ελληνικά ΜΜΕ είναι αναξιόπιστα και εξαρτημένα από την κυβέρνηση.

Σύμφωνα με τους συντάκτες της ετήσιας έκθεσης του Ινστιτούτου, έκθεση η οποία καλύπτει μέσω ερωτηματολογίων 46 χώρες του κόσμου, η ελληνική ψηφιακή αγορά ενημέρωσης παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά:

Κατακερματισμός: Ο μέσος Έλληνας συμμετέχων στην έρευνα δήλωσε ότι χρησιμοποιεί περισσότερες ψηφιακές πηγές ενημέρωσης από οποιονδήποτε άλλον στις 46 χώρες που συμμετείχαν, πλην της Κένυας.

Έλλειψη αξιοπιστίας: Μόλις το 32% εμπιστεύεται τις ειδήσεις στα ψηφιακά ΜΜΕ (χαμηλότερο ποσοστό στην ΕΕ μετά το 30% Γαλλίας και της Ουγγαρίας) και μόλις ένα 12% πληρώνει για αυτή την ψηφιακή ενημέρωση. Παρότι τα τεράστια οικονομικά προβλήματα στα ΜΜΕ είναι ευρέως γνωστά στην κοινή γνώμη, μόνο το 32% προβληματίζεται για την έλλειψη οικονομικής αυτάρκειας των μέσων και μόλις το 27% θεωρεί ότι πρέπει αυτά να λαμβάνουν κυβερνητική ενίσχυση.Η οικονομική διάσταση του θέματος είναι και ο λόγος που η κατά 73% διείσδυση των ψηφιακών μέσων στην ενημέρωση, αφορά κυρίως τα Social Media. Από αυτά ενημερώνεται το 69%, με το 37% να μεταδίδει το ίδιο τις ειδήσεις μέσω social media και email. Οι πλέον διαδεδομένες πλατφόρμες είναι: 52% Facebook, 33% Youtube, 23% Messenger, 23% Viber, 15% Instagram, 12% Twitter.

Στις παθογένειες που περιγράφει η έκθεση περιλαμβάνονται:

Εξάρτηση από την κυβέρνηση: Το Reuters θυμίζει ότι 54% των πολιτών εναντιώνεται στις κρατικές ενισχύσεις ΜΜΕ όπως αυτή για το «Μένουμε Σπίτι», θυμίζοντας ότι σε πάνω από τις μισές περιπτώσεις για τους 1.232 ωφελούμενους οργανισμούς, δόθηκε ενίσχυση σε μη πιστοποιημένα ΜΜΕ. Την ίδια ώρα, αναφέρεται τόσο στη δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ότι τα social media είναι «απειλή για τη Δημοκρατία» όσο και στις μομφές εναντίον του ότι προσπαθεί να απαξιώσει πηγές πληροφόρησης που δεν μπορεί να ελέγξει.

Εμπλοκή των ΜΜΕ στην πολιτική σκηνή: Σημειώνεται ότι η εκάστοτε αντιπολίτευση εγκαλεί παγίως τα κρατικά ΜΜΕ για τον τρόπο που καλύπτουν τις θέσεις της αλλά και η πολιτική σύγκρουση στην προσπάθεια να ρυθμιστεί το τηλεοπτικό τοπίο.

Εμπλοκή μεγάλων συμφερόντων στα ΜΜΕ: Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην απόκτηση πολλών ιστορικών τίτλων, παραδοσιακών και ψηφιακών, από τον Βαγγέλη Μαρινάκη, χωρίς όμως να γίνεται καμία νύξη για την εμπλοκή του με την ελληνική Δικαιοσύνη.

#Metoo: Αξιοσημείωτη είναι η επισήμανση ότι σε αντίθεση με άλλες χώρες, στην Ελλάδα τα ΜΜΕ φαίνεται να καλύπτουν μεν τις εξελίξεις που αφορούν σεξουαλική παρενόχληση, βιασμούς κτλ., χωρίς όμως να καλύπτουν ή να ερευνούν αντίστοιχο κύμα αποκαλύψεων στον δημοσιογραφικό χώρο.