Η συμβουλή που σου δίνει μια ειδικός.



Μια τεχνική διαχείριση του άγχους εμπνευσμένη από τον κόσμο του Ίντερνετ μοιράζεται μαζί μας η Μαρίνα Χάρις, ειδικός στις διατροφικές διαταραχές αλλά και τη διαλεκτική συμπεριφορική θεραπεία. Παρομοιάζει τις αγχώδεις σκέψεις με τις pop up διαφημίσεις που πετάγονται στην οθόνη μας, διαταράσσοντας την εμπειρία πλοήγησης. Συμβουλεύει, λοιπόν, να επιστρατεύσουμε το δικό μας «λογισμικό μπλοκαρίσματος» αυτών των «διαφημίσεων», ώστε να μη μας εμφανίζονται καν.

Οι περισσότεροι προσπαθούμε να αλλάξουμε τις σκέψεις μας, αντικαθιστώντας τις, ας πούμε, με πιο αισιόδοξες και θετικές. Πολλές φορές όμως διαπιστώνουμε ότι αυτή η προσπάθεια είναι σαν τη μάχη ενάντια στη Λερναία Ύδρα: Σαν τα κεφάλια του μυθικού τέρατος, όταν καταφέρουμε να νικήσουμε μία σκέψη, στη θέση της ξεπετάγονται δύο ακόμα, πιο τρομακτικές. Επειδή λοιπόν αισθανόμαστε κάθε παρά υπερήρωες, ήρθε η ώρα να δοκιμάσουμε την τεχνική της Χάρις, που βασίζεται στο λεγόμενο «γνωσιακό αφοπλισμό» (cognitive defusion) όπως τον αποκαλεί. Τι σημαίνει αυτό, στην πράξη;

«Ασκώ το γνωσιακό αφοπλισμό σημαίνει ότι κάνω ό,τι μπορεί να δημιουργήσει μια απόσταση ανάμεσα σε εμένα και τη σκέψη» εξηγεί και προσθέτει: «Υπάρχουν πολλοί, διαφορετικοί τρόποι να το πετύχουμε. Δοκιμάστε να δημιουργήστε τους δικούς σας, για να αποστασιοποιηθείτε από τις σκέψεις σας».

Μερικές ιδέες

-«Όταν μιλάτε για τις σκέψεις σας, χρησιμοποιήστε τη λέξη “Παρατηρώ ότι σκέφτομαι”. Υπάρχει μεγάλη διαφορά στο να λέμε “Είμαι αποτυχημένη” και “Σκέφτομαι ότι είμαι αποτυχημένη”. Αυτό μας δημιουργεί μια απόσταση από τις αρνητικές σκέψεις».

-«Οι περισσότεροι από εμάς ακολουθούμε τα ίδια μοτίβα σκέψης εδώ και πολλά χρόνια. Κάθε φορά λοιπόν που αισθανόμαστε πεπεισμένες ότι μια σκέψη είναι αληθινή, ας κάνουμε μια παύση και ας αναρωτηθούμε: “Πόσο παλιά είναι αυτή τη σκέψη;”. Ας εξετάσουμε αν πρέπει να συνεχίσουμε να ακολουθούμε αυτό το μοτίβο. Η απάντηση είναι όχι: Το γεγονός ότι το κάναμε έτσι μέχρι τώρα δεν σημαίνει ότι αυτός είναι ο σωστός τρόπος».

- «Αντιμετωπίζουμε τις σκέψεις μας σαν pop-up διαφημίσεις. Αυτή είναι η αγαπημένη μου στρατηγική γνωσιακού αφοπλισμού, γιατί μας διδάσκει πώς να αντιμετωπίζουμε τις σκέψεις μας όπως ακριβώς είναι: σαν ενοχλητικά ερεθίσματα. Αναγνωρίζουμε τη σκέψη, δεν την καταπιέζουμε, αλλά επαναφέρουμε την προσοχή μας εκεί όπου ήταν προηγουμένως. Μπορούμε ακόμα και να οραματιστούμε ότι πατάμε το κουμπί “Χ” για να κλείσουμε, στο μυαλό μας, την ενοχλητική διαφήμιση. Γινόμαστε το δικό μας λογισμικό antivirus».

Όπως καταλήγει η ειδικός, με τη βοήθεια του γνωσιακού αφοπλισμού επαναφέρουμε τις σκέψεις μας στις πραγματικές διαστάσεις τους: Δεν τους προσδίδουμε επιπλέον νόημα, αλλά ως απλές σκέψεις, που δεν μας εμποδίζουν να συνεχίσουμε τη ζωή μας. Που δεν καταναλώνουν περισσότερο χρόνο ή ενέργεια από ό,τι θα έκανε ένα διαδικτυακό spam.


Φωτογραφία: L B / Unsplash

Πηγή