Διάβασε γιατί και πώς κι εσύ μπορείς να μετουσιώσεις τη δική σου ιδέα σε επιχείρηση...
Εκατοντάδες πρόσωπα που υλοποίησαν τη δική τους επιχειρηματική ιδέα έχουν περάσει από την ύλη του Youth Platform, περισσότερα από oποιοδήποτε άλλο portal... Σήμερα μιλάμε πλέον ευθαρσώς για μια μεγάλη startup κοινότητα, για μια νεανική καινοτομική επιχειρηματικότητα που είναι ακμαία. Για επιχειρήσεις που αλλάζουν πρώτα την ίδια την αγορά τους και αποτελούν τη μεγαλύτερη ελπίδα για μια χώρα διαφορετική από αυτή που ζούμε.
Οι disruptors
To e-food είναι ίσως η πιο χαρακτηριστική περίπτωση startup που αλλάζει την αγορά του. Οι ιδρυτές του δεν ανακάλυψαν τον τροχό (αντίστοιχα site λειτουργούσαν στο εξωτερικό), ανακάλυψαν όμως το κενό στην ελληνική αγορά και ξεκίνησαν να υλοποιούν την ιδέα από το σπίτι τους. Από εκεί ξεκίνησαν να χτίζουν ένα αφοσιωμένο τμήμα πωλήσεων, "οι οποίοι μέχρι και σήμερα εργάζονται με τον ίδιο ζήλο", όπως δηλώνουν. "Δεν χρειάζεσαι σούπερ γραφεία για να ξεκινήσεις ή 10 εταιρικά αυτοκίνητα", είχαν πει πριν λίγα χρόνια σε συνέντευξή τους στη Huffington Post. Δεν προσπάθησαν να εντυπωσιάσουν με κάτι που δεν φέρνει αποτέλεσμα.
Αλλά το βασικό για εκείνους ήταν να πείσουν τους ιδιοκτήτες εστιατορίων να ξεφύγουν από τη λογική και μόνο της διανομής φυλλαδίων, όπως και το εύρος των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, που επιταχύνθηκε μεθοδευμένα και αφού είχαν κλειστεί οι πρώτες συμφωνίες, αλλά και η διαχείριση της ταχύτατης ανάπτυξής τους: η πρόσληψη νέων συνεργατών που έπρεπε να εγκλιματιστούν πολύ γρήγορα στη φιλοσοφία τους, και όχι μόνο.
Αρκεί μια ιδέα;
Για να πετύχεις στον χαώδη χώρο των startup, λοιπόν, δεν αρκεί μια ιδέα. Σύμφωνοι, είναι η αρχή, η έμπνευση. Χρειάζονται όμως προσεκτικές κινήσεις, μέθοδος, διαχείριση αυτής της ανάπτυξης και φυσικά... στήριξη. Ο Απόστολος Αποστολάκης έχει κάνει όνομα στον επιχειρηματικό κόσμο του διαδικτύου, έχοντας επενδύσει σε ουκ ολίγες startups.
Ήταν εκείνος στους επιχειρηματίες-άγγελους, όπως λέγονται, που στήριξαν το e-food (το οποίο έκλεισε τελικά αργότερα ένα πολύ μεγάλο deal με τη Delivery Hero), αλλά και σε αυτούς που βοήθησαν μια άλλη startup να εκτοξευθεί και να αλλάξει την αγορά της: το Taxibeat, μια εφαρμογή για smartphones που βοηθάει τους επιβάτες να βρουν γρήγορα το καλύτερο ταξί για να μετακινηθούν, και τους οδηγούς ταξί να βρίσκουν πελάτες. Μια ιδέα του Νίκου Δρανδράκη, ένα επιχειρηματικό πλάνο που παρουσιάστηκε στο Open Fund, κατέληξε να είναι όχι μόνο μια επιτυχημένη επιχείρηση, αλλά και talk of the town. Οι ίδιοι δεν είδαν τις αμέτρητες κινητοποιήσεις και τις απεργίες ως στοιχείο που θα τους απέτρεπε από την ανάπτυξη και υλοποίηση της ιδέας τους. Με 3 εκ. ευρώ από τον θεσμικό επενδυτή Hummingbird, το Taxibeat έχει κατακτήσει σήμερα την ελληνική αγορά, έχει καταφέρει να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αναζητούμε πολλοί εξ ημών taxi, και έχει απλώσει τα πλοκάμια του σε άλλες αγορές, όχι απαραίτητα ευρωπαϊκές: εντοπίζοντας το θέμα της ασφάλειας στις μετακινήσεις στις χώρες της Λατινικής Αμερικής, προσέφυγαν εκεί για να κάνουν και τη μεγάλη διαφορά.
Social responsibility, σε ένα περιβάλλον καχυποψίας
Πέρα από τους λεγόμενους disruptors και τα startups της εξωστρέφειας, υπάρχουν startups με πραγματικό κοινωνικό έργο. Κάτω από την απρόσωπη και πολυφορεμένη ταμπέλα του social responsibility κρύβονται αξιέπαινες προσπάθειες, όπως αυτή της πρώτης ψηφιακής κοινότητας εθελοντών αιμοδοτών που παρουσιάσαμε τον προηγούμενο μήνα στο Youth Platform.
Το Bloode είναι μία ηλεκτρονική υπηρεσία που στοχεύει στην κάλυψη της ανάγκης για αίμα, με σκοπό την αύξηση του ποσοστού των εθελοντών αιμοδοτών και την οργάνωση του συστήματος αιμοδοσίας στην Ελλάδα. Η αλήθεια είναι ότι αυτές οι ομάδες αντιμετωπίζουν όχι μόνο το τέρας της γραφειοκρατίας και την έλλειψη χρηματοδότησης, αλλά και την καχυποψία. "Η Ελλάδα μπορεί να μη δίνει όσα κίνητρα θα έπρεπε αλλά στην κρίση γεννιούνται ευκαιρίες, αναγκάζεσαι να προσπαθήσεις περισσότερο, να ξεπεράσεις τον εαυτό σου και στο τέλος να έχεις αποκομίσει πολλά περισσότερα", μας είπαν.
Η νέα "γενιά"
Εκτός όμως από τους established ήδη στον χώρο, υπάρχουν νεοφυείς ελληνικές επιχειρήσεις στηριγμένες σε καινοτόμες υπηρεσίες, που αποτελούν την (για τους χρόνους του internet) "επόμενη γενιά". Η Funkmartini, μια υπηρεσία που βοηθά τους χρήστες να κλείσουν γρήγορα και εύκολα online ραντεβού σε υπηρεσίες ομορφιάς σε κομμωτήρια, nail bars, κέντρα αισθητικής στην Αθήνα & την Θεσσαλονίκη, την οποία μάλιστα έχουμε παρουσιάσει εδώ και πάρα πολύ καιρό στο Youth Platform, εξασφάλισε στις αρχές του μήνα επένδυση 510.000 ευρώ. Μόλις ένα χρόνο λειτουργεί η πλατφόρμα του Funkmartini, αλλά από τότε έχει διανυθεί μεγάλη απόσταση και αγώνας μετ' εμποδίων, αυτών της γραφειοκρατίας.
Startup με φιλόδοξες ιδέες και ανθρώπους νέους αποφασισμένους έχουμε παρουσιάσει εκατοντάδες τα τελευταία χρόνια στο Youth Platform. Πολλές από αυτές κολλούν στα ίδια εμπόδια και είναι σημαντικό να υπάρχει μια βοήθεια, ένα boosting από κάποιο πρόγραμμα όπως το egg - enter•grow•go, ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε το 2013 και μέχρι σήμερα πάνω από 60 ιδέες (με τη βοήθειά του) έχουν γίνει επιχειρήσεις. Πολλές από αυτές έχουν μιλήσει στο Youth Platform σχετικά με την εμπειρία τους και την βοήθεια που έλαβαν από το egg, ενώ αρκετές επιχειρήσεις έχουν διακριθεί σε διαφόρους διαγωνισμούς επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ενδεικτικά, έχουμε παρουσιάσει τον Βασίλη Ζησιμόπουλο (Cosa Nostrum), τον Αλέξανδρο Παπανδρέου (Out of the Box), τον Ευρυβιάδη Μακρίδη (City Crop), τον Γιάννη Ευμολπίδη (Wepolitics), τον Θοδωρή Γιαννακόπουλο (Ramon), τον Κωνσταντίνο Αστρίδη (Recycglobe), που μας είπε μάλιστα ότι στο egg βρήκε άλλη αντίληψη και νοοτροπία που βοήθησε την ομάδα να προχωρήσει στα επόμενα βήματα... "σε ένα κατά τα άλλα αφιλόξενο περιβάλλον".
"Η Ramon είναι κάτι το οποίο σκεφτόμασταν καιρό να ιδρύσουμε σαν εταιρία και, εφόσον πιστεύουμε σε αυτήν, αργά ή γρήγορα θα το κάναμε. Όμως το πρόγραμμα accelarator EGG (enter-grow-go) της Eurobank αποτέλεσε το έναυσμα που μας έκανε να “τρέξουμε” περισσότερο: η υποστήριξη σε νομικά και φορολογικά θέματα, η βοήθεια στην δημιουργία εταιρικής εικόνας, το mentoring και φυσικά τα workshops που παρέχει το EGG για την εξειδίκευσή μας αποτελεί πολύτιμο boosting, χωρίς το οποίο τα πράγματα θα ήταν αρκετά πιο δύσκολα", μας είχε πει ο Θοδωρής Γιαννακόπουλος του Ramon, πριν λίγο καιρό...
Τί είναι το egg;
Το Πρόγραμμα egg - enter•grow•go είναι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επιχειρηματικής επιτάχυνσης. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της Eurobank, την οποία σχεδίασε και υλοποιεί σε συνεργασία με το Corallia και στοχεύει στη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για την τόνωση της νεανικής καινοτομικής επιχειρηματικότητας (18-44 ετών) και την ενίσχυση της. Το Πρόγραμμα egg - enter•grow•go παρέχει σε νεανικές επιχειρηματικές ομάδες ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο επιχειρηματικής επώασης (incubation), επιτάχυνσης (acceleration) και συνεργασίας (co-working) για διάστημα 12 μηνών.
Τα στάδια
Το Πρόγραμμα αναπτύσσεται σε τρία στάδια:
- enter: στο Πρόγραμμα μπορούν να συμμετέχουν νέες και νέοι από όλη την Ελλάδα με καινοτόμες ιδέες.
- grow: οι νέες και οι νέοι των οποίων το επιχειρηματικό σχέδιο προκρίνεται για ένταξη στο Πρόγραμμα, υποστηρίζονται, καταρχήν, για να συστήσουν την επιχείρησή τους (αν δεν την έχουν ήδη συστήσει).
- go: η συμμετοχή στο Πρόγραμμα ολοκληρώνεται με όλες τις συμμετέχουσες επιχειρήσεις να έχουν καταφέρει την ωρίμανση του επιχειρηματικού τους σχεδίου, ώστε πλέον να προχωρήσουν στην κεφαλαιοποίηση της αξίας της ιδέας τους, με ιδίους πόρους ή μέσα από άντληση επενδυτικών ή άλλων κεφαλαίων.
Οι παροχές
Οι κύριες παροχές του Προγράμματος egg - enter•grow•go προς τους συμμετέχοντες, συνίστανται στα ακόλουθα:
- Κτιριακή Υποδομή με πλήρως λειτουργικούς και άρτια εξοπλισμένους συνεργατικούς γραφειακούς χώρους, κοντά στο κέντρο της Αθήνας.
- Mentoring από διακεκριμένες και καταξιωμένες προσωπικότητες από όλο το φάσμα των κλάδων της οικονομίας και της επιστήμης.
- Υποστηρικτικές Υπηρεσίες “μίας στάσης” (one-stop-shop) για όλα τα καίρια θέματα επιχειρηματικής λειτουργίας και υποστήριξης της εκκίνησης κάθε συμμετέχουσας επιχειρηματικής ομάδας.
- Επιχειρηματική Κατάρτιση μέσω ενός προκαθορισμένου εντατικού προγράμματος εκπαίδευσης (“business bootcamp”) με πρακτικό προσανατολισμό.
- Χρηματοοικονομικά εργαλεία και επιχειρηματική δικτύωση για τη στήριξη της επιχειρηματικής λειτουργίας και ανάπτυξης των νέων ομάδων και την ενίσχυση της οικονομικής βιωσιμότητάς τους.
Ήδη έχει ξεκινήσει η περίοδος υποβολής στον 4ο κύκλο. Οι ομάδες μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά την αίτηση συμμετοχής τους μαζί με το επιχειρηματικό τους πλάνο στο theegg.gr έως τις 4 Απριλίου στις 4 το απόγευμα.
Κάνε click εδώ για περισσότερα, αλλά και για υποβολή της πρότασής σου!
{youtube}ugy2yuKb3Do{/youtube}